Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

FDN ontwerpt drijvende cruiseterminal van beton

31 januari 2017

De ingenieurs van FDN hebben een drijvende cruiseterminal van beton ontworpen voor het Britse eiland Man. Het gevaarte is 350 m lang, 12 m hoog en 25 m breed. Op de cruiseterminal komen kantoren, aankomst- en vertrekhallen, een parkeergarage met plek voor 600 auto's en wegen die daar naartoe leiden. Nog dit jaar start de bouw van de terminal, waarmee een bouwsom van 50 miljoen pond is gemoeid.

Om voor de stabiliteit te zorgen, wordt de betonnen wolkenkrabber, zoals directeur van FDN, Dil Tirimanna, de cruiseterminal noemt, aan ankers vastgelegd en krijgt het ook zijvinnen. Via een 90 m lange brug met ultra-hogesterktebeton (UHSB) wordt de terminal aan het eiland vastgemaakt. Door zijn breedte dient de terminal ook als golfbreker voor de hoge golven waar de eilandbewoners vaak mee te maken hebben.

Steeds meer havensteden kiezen voor een drijvende terminal. Het voorkomt dat de schepen te dicht bij het land komen en daardoor de bodem verwoesten. FDN ontwierp eerder een terminal en drijvende haven voor de Noorse hoofdstad Olso en golfbrekers voor de havens van het Griekse Messolonghi en het Turkse Gokova Ören.

De laatste jaren is de kwaliteit van UHSB sterk verbeterd. FDN is bekend om zijn UHSB-bruggen, die ultradun zijn uitgevoerd omdat het beton tien keer zo sterk is als traditioneel beton. Voor UHSB-bruggen in Rotterdam en Eindhoven ontving het bureau diverse nationale en internationale awards. In 2015 testte FDN dit ‘sterkste beton ter wereld’ door een 35 ton zware truck over een 45 mm dikke betonplaat te laten rijden.

 

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren