Er zijn recent veel goede initiatieven genomen om de constructieve veiligheid in Nederland te verbeteren. Zo is er het ABC-meldpunt, het Compendium Aanpak Constructieve Veiligheid en het constructeursregister. Maar het is hoog tijd meer inhoud te geven aan deze initiatieven, zo bleek tijdens de eerste Dag van de Constructieve Veiligheid op 26 september in Utrecht.
Veel mensen zijn positief over de bedoelingen van het ABC-meldpunt. Het belang wordt door nagenoeg iedereen onderschreven. Door inzicht in elkaars fouten kunnen faalkosten in de toekomst worden gereduceerd. Maar er wordt momenteel te weinig gebruik van gemaakt en het is nog niet duidelijk hoe dit initiatief verder moet.
Tijdens het congres werd vol bewondering gekeken naar andere branches. Zoals er met veiligheid in de bouw wordt omgegaan is voor andere industrieën immers nauwelijks voor te stellen. "Geen sprake van dat een vliegtuig opstijgt als er twee rode lampjes branden" luidde de treffende vergelijking. Als er bij een bouwproject lijkt dat er iets niet in orde is, wordt er vaak vanuit gegaan dat dat later wel wordt opgelost.
De dag werd georganiseerd door VNconstructeurs, Bouwend Nederland en Neprom. Johan Galjaard, voorzitter van VNconstructeurs en dagvoorzitter van het congres, sprak de wens uit de discussie nog breder te trekken, naar architecten, de toeleverende industrie en organisaties als Rgd, RWS, ProRail. Het is immers een verantwoordelijkheid voor de hele keten, aldus Galjaard. Dat is ook de reden dat de ondertekening van de Agenda Constructieve Veiligheid 2012-2015, die aanvankelijk was voorzien, niet doorging. "Omdat het draagvlak voor verbetering van de veiligheid breder moet zijn dan alleen VNConstructeurs, Bouwend Nederland en Neprom zou het niet goed zou zijn als alleen deze drie aan het eind van het congres de nieuwe Agenda zouden ondertekenen."
Galjaard hield zijn eigen beroepsgroep een spiegel voor. Een constructeur moet zich meer bewust zijn van zijn waarde en zich niet langer af laten schepen met uitgeklede opdrachten. Want het gaat immers om constructieve veiligheid en dus om veiligheid van mensen.
Eelco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland onderstreepte de urgentie van de zaak. Door de recente incidenten is het volgens hem nu echt vijf voor twaalf. De publieke opinie begint zich stilaan te keren tegen de bouw. Hij realiseert zich dat vooral aannemers worden aangesproken op de fouten en vind dan ook dat zij de verantwoordelijkheid moeten nemen. Gevolg is wel dat de afspraken met andere partijen strakker zullen worden.
Reacties