In deze alweer 41e uitgave van ons Vakblad staan we even – niet te lang – stil bij ons tweede lustrum. Tien jaar onderscheidende uitvoeringstechniek waarbij we steeds op zoek zijn naar het antwoord op de vraag "Hoe maakt u het?". Dat bouwen midden in de maatschappij staat, was natuurlijk allang duidelijk en het is dan ook niet verrassend dat het thema duurzaamheid in ons eerste decennium een rode draad vormde. Daarbij zijn wij – auteurs, lezers en redactie – innovatief en kritisch.
Nog niet zolang geleden startte de Autoriteit Consument & Markt de campagne 'Groene Praatjes'. Een toetssteen voor het waarheidsgehalte van de duurzame propositie die veel bedrijven tegenwoordig aan ons voorhouden. De ACM haalt het voorbeeld aan van de postorderpakjes die per fi ets worden bezorgd. Dat is ook echt zo, alleen gaat het over de laatste kilometers vanaf het postkantoor. Een soort van 'diervriendelijk vlees'. Dat klinkt sympathiek maar het kost nog altijd een dier de kop.
We doen ons best – auteurs, lezers en redactie – om in de betonsector weg te blijven van 'groene praatjes' en serieus te streven naar een minimalisatie van onze impact. We bieden met Betoniek daarbij graag een podium voor discussies; die leiden immers altijd tot bewustwording en verbetering.
Toeval bestaat niet. Juist afgelopen week werd bekend dat mr. W.B. Hoekstra MBA – Wopke voor intimi – geslaagd is voor zijn mondeling examen Eurocommissaris voor Klimaat. Waren dat ook groene praatjes, of gaan we toch echt allemaal – met zijn woorden – ons stinkende best doen om eens wat te veranderen? Of blijft duurzaam bouwen net zoiets als diervriendelijk vlees?
Beste lezers, ik reken op jullie input, acties en reacties om ook de komende tien jaar te blijven werken aan de vermindering van onze footprint: niet met praatjes, maar met daadjes…
Hans Kooijman
Hoofdredacteur Betoniek Vakblad
Voor reacties: hanskooijman@betoniek.nl
Reacties