In het Paasweekend, op zaterdag 30 en zondag 31 maart 2024, zijn de twee pijlers van de zoutdam in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex van IJmuiden op hun eindbestemming geplaatst. De prefab pijlers, die zijn opgebouwd op de naastgelegen voorbouwlocatie, zijn elk 27,5 m hoog, 8 m breed en bijna 3000 ton zwaar. Met het enorme kraanschip Gulliver zijn ze verplaatst en op hun plek gehesen. De hijsoperatie verliep volgens plan en duurde ongeveer 20 uur per pijler.
In opdracht van Rijkswaterstaat bouwt Van Hattum en Blankevoort, dochteronderneming van Volker Wessels, samen met VSF, aan het project Selectieve Onttrekking IJmuiden. De komst van de grootste zoutdam ter wereld voorkomt door selectieve onttrekking van zout water verdere verzilting van het Noordzeekanaal en achterland, en daarmee negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw, industrie en het drinkwater.
De twee pijlers van de dam zijn de grootste en zwaarste constructieonderdelen. Het inhijsen was voor alle betrokkenen van het project dan ook een moment om met gezonde spanning naar uit te kijken. Oorspronkelijk stond de operatie gepland op woensdag 3 en donderdag 4 april, maar werd vervroegd naar het Paasweekend vanwege de te verwachte windkracht, die ongunstig was om veilig te kunnen hijsen.
Bekijk de hijsoperatie terug in 2 minuten via bovenstaande timelapse video.
In Betoniek 2023/4 is eind vorig jaar een uitgebreid artikel verschenen over de uitvoering van het project Selectieve Onttrekking IJmuiden. In Cement verschijnt later dit jaar nog een artikel over de constructie van de zoutdam.
Reacties