Op donderdag 23 januari heeft het station Arnhem het hoogste punt bereikt. Een mijlpaal voor dit project, zonder twijfel een van de meest uitdagende en complexe projecten van de afgelopen tijd.
Het ontwerp van de stationshal wordt gekenmerkt door grote dubbelgekromde, geometrische gebouwonderdelen en verbindt de verschillende programmatische en constructieve elementen tot één vloeiend geheel, waarbinnen constructie, architectuur en bouwfysische aspecten zijn geïntegreerd. Het complexe, gevormde schaaldak was oorspronkelijk ontworpen in beton. Maar in de aanbestedingsfase is gekozen scheepsbouwtechniek toe te passen. Uniek voor de Nederlandse bouw.
project: OV-Terminal Arnhem
opdrachtgever: ProRail
architect: UNStudio
opdrachtnemer: Bouwcombinatie OV Terminal Arnhem VOF (Ballast Nedam en BAM)
constructeur fase 1 (onderbouw): Arup
constructeur o.a. parkeerkelder (onderbouw): Van der Werf en Lankhorst
Constructeur fase 2 (bovenbouw): BAM Advies & Engineering
Toetsend constructeur fase 2 namens Bouwcombinatie: ABT
Meer over OVT Arnhem staat in de artikelen:
Reacties