Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Klimbekisting voor nieuwe radartoren Neeltje Jans

5 maart 2015

Op de noordelijke strekdam van de Noordlandhaven op Neeltje Jans wordt een klimkist ingezet. Klimbekistingen worden veel toegepast om bij hoogbouwprojecten betonnen kernen en/of wanden in het werk te storten. Bij dit project wordt een nieuwe radartoren voor de scheepvaart gebouwd, die onderdeel wordt van de Schelderadarketen.

De nieuwe radartoren met geavanceerde antenne wordt gebouwd om de goede zichtbaarheid van het scheepvaartverkeer tussen de Schouwenbank en de Westerschelde ook voor de toekomst te garanderen. Opdrachtgever van het project is Rijkswaterstaat, de aannemer voor de bouw van de radartoren is NV Besix SA.

SKE50 plus klimbekisting

De klimbekisting van Doka Nederland, type SKE50 plus, sluit goed aan op de eisen die de afgelegen locatie stelt aan het betonstortproces en de -hoeveelheid per tijdseenheid. Met de klimkist kan goed worden ingespeeld op de discontinuïteit in het bouwproces als gevolg van de naspanning in de torensegmenten. En door de inzet van een klimbekisting kan het bouwproces tijdelijk worden stilgelegd wanneer de weersomstandigheden op de strekdam daarom vragen.

Voorafgaand aan de bouw van de radartoren is eerst de fundering gelegd en zijn daarna de kabels en leidingen verlegd. Vervolgens zijn de eerste 9 m van de toren op traditionele wijze gerealiseerd met de Top 50 wandbekisting. Door de zichtfunctie van de betonnen radartoren is daarbij alles uitgevoerd als schoonwerk.

De klimbekisting bestaat uit een klimsteiger met bekisting die één geheel vormen

Stapsgewijze klimbekisting

Bij klimbekistingen wordt de bouw gerealiseerd door dezelfde bekisting stapsgewijs in verticale richting te verplaatsen. Bij elke volgende opstelling wordt de bekisting aan het verharde beton van de vorige stort bevestigd. Met de SKE50 plus kunnen zo tot twintig zelfklimmende bekistingen met één hydraulisch aggregaat omhoog worden gebracht naar de volgende fase.

De klimbekisting zelf bestaat uit een klimsteiger waarop de bekisting staat en die één geheel vormt met de steiger. De bekisting is met een rolwagen aan de klimsteiger bevestigd, waardoor deze horizontaal kan worden verplaatst om vervolgens hydraulisch omhoog te worden verplaatst.

In de volgende stap wordt de klimsteiger met een klimschoen aan het reeds gestorte beton bevestigd en wordt de bekisting gemonteerd, alvorens aan de volgende stort wordt begonnen. De ophangpunten van de SKE50 plus zijn daarbij vrij te plaatsen. Hierdoor kan deze ook op wisselende wandhellingen, conische torens en verspringende wanden worden toegepast.

34 m³ betonmortel

De deels cilindrische en deels conische radartoren op de Neeltje Jans wordt in dertig delen van 3,5 m gebouwd. Met een diameter van 5,9 m en een hoogte van 115 m wordt het de hoogste radartoren voor scheepvaart in Europa.

De dertig delen worden fasegewijs van een naspanning voorzien en in het werk gestort. Na verharding van het beton wordt er ontkist. De kist kan dan horizontaal vrijkomen van de betonnen torenconstructie om vervolgens hydraulisch omhoog te worden gebracht. Na het aanbrengen van de wapening en het sluiten van de kist, wordt het volgende traject volgestort met betonmortel. In iedere fase wordt zo circa 34 m³ betonmortel gestort.

Meer lezen?

In Betoniek Vakblad verschijnt binnenkort een uitgebreid artikel over de Schelderadarketen op Neeltje Jans.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren