Als onderdeel van de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen bouwt het consortium IXAS in opdracht van Rijkswaterstaat twee nieuwe bruggen over de Gaasp. Deze vervangen de oude brug, die onvoldoende capaciteit had en inmiddels is gesloopt. Haitsma Beton levert voor beide bruggen voorgespannen kokerliggers, waarvan de grootste een lengte hebben van 57 m, een breedte van 2 m en een gewicht van 230 ton.
Het is net geen record, want in mei 2014 leverde Haitsma al 68 m lange en 240 ton zware kokerliggers voor een nieuwe brug in de N355 bij Zuidhorn: goed voor een wereldrecord. Echter, met een lengte van 57 m en een gewicht van 230 ton horen de prefab liggers voor de brug over de Gaasp nog altijd tot de top. De brug maakt deel uit van een megaproject. Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.
Onderdeel van het megaproject is de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). In het oog springend bij dit project is de 3 km lange landtunnel, die daarmee de langste landtunnel van Nederland wordt. Bovenop de tunnel komt een groot park. Daarnaast omvat het project de nieuwe bruggen over de Gaasp en de vernieuwing van 14 andere kunstwerken. Bouwconsortium IXAS (bestaande uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure) heeft in 2014 het DBFM-contract binnengesleept. In het contract is ook 20 jaar beheer en onderhoud vastgelegd. Het werk is in 2015 gestart. In 2020 rijdt het verkeer door de tunnel en in 2021 is het park op het dak van de tunnel klaar.
De A9 wordt van 2x2 en een spitsstrook verbreed naar 2x5 rijstroken en een wisselstrook. Dat betekende dat de oude brug over de Gaasp niet meer toereikend was. Daarom wordt de oude brug vervangen door een nieuwe brug, waarbij de fundering wordt hergebruikt. Om het verkeer niet te hinderen is eerst ten zuiden van de oude brug een tweede brug gebouwd voor de toekomstige wisselstrook en het verkeer van Holendrecht naar Diemen. Daar rijdt sinds april 2016 al het verkeer overheen. Straks gaat het verkeer van Diemen naar Holendrecht volledig over de noordelijke brug, die nu in aanbouw is.
De twee nieuwe brugdekken bestaan uit vijf overspanningen. Bij de bouw van de brug worden liggers toegepast met een lengte van 23 m bij de kortste overspanning tot 57 m bij de langste overspanning in het midden. Normaliter is de breedte van een kokerligger 1,48 m, maar voor dit project zijn liggers vervaardigd met een breedte van maar liefst 2 m.
De keuze voor prefab liggers wordt in de eerste plaats ingegeven door de korte bouwtijd, weinig ruimte op de bouwlocatie en minimalisering van de overlast. Het brugdek wordt met de lange voorgespannen liggers in het werk in dwarsrichting nagespannen, zodat er geen druklaag nodig is. Bij de kleinere velden wordt een traditionele druklaag toegepast. Door de nagespannen dwarswapening blijft de constructiehoogte beperkt. Dat is belangrijk in verband met het streven naar een maximale doorvaarthoogte en minimale hoogte van het wegdek ten opzichte van maaiveld. Bovendien hebben de kokerprofielen een relatief laag gewicht door de holle ruimten.
Haitsma Beton neemt ook de engineering van de liggers voor haar rekening, de scope en de bijbehorende taken zijn vooraf op elkaar afgestemd. De liggers voldoen aan een hoge afwerkingskwaliteit; CUR 100 klasse B1 voor schoon beton. De brug moet namelijk niet alleen constructief optimaal zijn, maar er worden ook hoge eisen gesteld aan de vormgeving.
Haitsma Beton al in de ontwerpfase betrokken bij dit project. Dat heeft geleid tot optimalisatie van het ontwerp, met als resultaat de toepassing van de kokerliggers met nagespannen dwarswapening. Die naspanning wordt ook door Haitsma uitgevoerd in het werk. De productievolgorde is volledig afgestemd op het legplan.
Eind juli 2017 zijn dertien liggers van de eerste twee velden van de noordelijke brug gemonteerd. De liggers zijn eerst per schip vanuit de productielocatie in Kootstertille naar Nigtevecht gebracht. Van daaruit zijn de liggers op kleine duwbakken naar de dichtbij gelegen bouwlocatie gevaren. Daar stonden een 600 tons rupskraan en 750 tons mobiele kraan klaar om de enorme liggers op hun plaats te hijsen.
In 2018 moet ook de noordelijke brug in gebruik zijn en in 2020 kan het verkeer door de nieuwe tunnel.
Over de uitbreiding van knooppunt Holendrecht zijn eerder een aantal artikelen in Cement verschenen. Lees ook ‘Kokerbruggen Holdendrecht verbreed’ over KW12/KW13 in de A9 Gaasperdammerweg, en het artikel ‘Van mogelijkheden tot risico’s’, waarin jonge constructeur Lee van Kessel vertelt over zijn rol in dit project.
Reacties