De gerenoveerde Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal nabij Utrecht is begin oktober opengesteld. De brug is versterkt met hogesterktebeton (HSB). Aanleiding voor de renovatie was vermoeiing in de staalconstructie en het stalen dek door een toename in verkeer.
Renovatie van de brug hield in een versterking en verhoging om schepen met meer en hogere lading te kunnen laten passeren. Eerst zijn op de zuidelijke parallelbaan reparaties aan het stalen brugdek geweest en is de hechtlaag aangebracht. Vervolgens zijn de rand- en middenstelprofielen op het brugdek bevestigd, waarna in de dwars- en langsrichting wapening is gelegd.
In een volgende fase is het HSB gestort. De 8 cm dikke HSB-laag is niet met deuvels aan het staal verbonden; staal en beton vormen een sandwichconstructie. Omdat HSB snel verhardt, was toepassing van bekisting niet nodig.
De renovatie van de Galecopperbrug maakt deel uit van een grootschalig renovatieprogramma voor stalen bruggen die te maken hebben met de gevolgen van het toegenomen wegverkeer. Het is de vijfde brug die wordt aangepakt met gebruik van HSB. Na verbetering van de brug heeft zij naar verwachting een levensduur van minimaal 30 jaar. De joint venture Royal HaskoningDHV/Arup/Greisch tekende voor ontwerp, vergunningverlening, contractdocumenten voor de aannemer, directievoering en begeleiding van de uitvoering.
Reacties