In het weekend van 24/25 maart is in Brussel gestart met de verbinding van de spoorlijn Halle-Vilvoorde met de nieuwe spoortunnel Watermaal-Schuman-Josaphat. Deze vormt een cruciale schakel bij de vernieuwing van Gewestelijk ExpressNet (GEN).
De nieuwe spoorlijn geeft de Europese wijk rechtstreeks toegang tot enkele grote Belgische agglomeraties (Mechelen, Hasselt, Leuven, Luik) en tot de luchthaven Brussels Airport. Dat zou een tijdswinst van circa twintig minuten moeten opleveren.
Om te verbinding tot stand te brengen moet 120 m van de bestaande tunnel van de spoorlijn Halle-Vilvoorde worden afgebroken, goed voor ruim 7.000 m3 puin.
De nieuwe dubbelsporige tunnel is 1.250 m lang en bevindt zich ongeveer 15 m onder de grond. De tunnel wordt gebouwd onder een bewoonde wijk (Plasky), waardoor de funderingen van woningen op de nieuwe tunnel komen te rusten. Aan elke woning hangt een bewegingssensor. Elk uur van de dag wordt de situatie bekeken en worden mogelijke trillingen in kaart gebracht. Zo kunnen verzakkingen worden tegengegaan.
Reacties