De monumentale Langetaambrug in Maasland, die ernstig was aangetast door betonrot en corrosie van de wapening, is gerenoveerd door toepassing van ultrahogesterktebeton (UHSB). Er is een exacte, onderhoudsvrije replica van het brugdek gemaakt in UHSB. Ontwerp en initiatief komen van ipv Delft, in samenwerking met Pieters Bouwtechniek, Hi-Con en CMD Civiele Werken.
De wens van de gemeente en afdeling Welstand was dat de brug over de Zuidgaag zodanig werd gerenoveerd dat het uiterlijk onaangetast zou blijven. In regulier beton en volgens de huidige regelgeving was de oorspronkelijke dekdikte van 10 cm (op het dunste punt) echter niet haalbaar. Het brugdek zou dan al snel 15 tot 20 cm dik zijn.
Daarom is gekozen voor Compact Reinforced Composite, een UHSB van Hi-Con, waarmee wel de beoogde dikte van het brugdek kon worden gerealiseerd. De geschatte levensduur van het nieuwe dek is honderd jaar, wat het een duurzame uitvoering maakt.
Vanwege de afwerking met metselwerk waren hoge eisen gesteld aan de maximale doorbuiging. De bovenzijde van het gekromde brugdek en de landhoofden zijn bedekt met metselwerk.
Om het bestaande brugdek te vervangen door het nieuwe, is het losgezaagd van de fundering. Daarna is het nieuwe dek met een natte knoop op de bestaande betonnen fundering bevestigd. Door het lagere gewicht in vergelijking met een dek in regulier beton, was dit geen probleem. De natte knoop vormt aan weerszijden van de brug ook de betonnen trap.
Tot slot zijn nieuw metselwerk en het originele hekwerk aangebracht. Omdat de oorspronkelijke stenen van de brug niet geschikt waren voor hergebruik, zijn hiervoor zorgvuldig gekozen en zo veel mogelijk lijkende stenen voor in de plaats gekomen. Dankzij de keuze voor USHB kan het slanke dek ook de krachten op het hekwerk opnemen.
Bronnen: ipv Delft en Bouwwereld
Reacties