De afgelopen jaren is uitgebreid onderzoek verricht naar het gedrag van kanaalplaten bij brand. Uit dit onderzoek is gebleken dat het nodig is nieuwe maatregelen te nemen voor het realiseren van voldoende brandveiligheid van kanaalplaatvloeren.
Dit bericht is gewijzigd op dinsdag 21 juni 2011 om 16:21 uur.
Deze maatregelen worden in een brief van de BFBN, de branchevereniging van de betonproductenindustrie, toegelicht. De achtergronden en het onderzoek dat eraan ten grondslag ligt worden besproken in drie Cementartikelen.
Bekijk de brief en de artikelen over Nieuwe maatregelen kanaalplaatvloeren. Ook het artikel met een praktische toelichting op de nieuwe maatregelen vanuit de kanaalplaatindustrie is nu beschikbaar.
Bij een brand in de parkeergarage van een appartementencomplex in de Lloydstraat in Rotterdam, in oktober 2007, is schade ontstaan aan de kanaalplaatvloeren. Relatief kort na het begin van de brand zijn de lijven (dammetjes) van een aantal kanaalplaten horizontaal doorgescheurd en is de onderste helft van de platen naar beneden gevallen. Hierover is in Cement 2009/7 uitvoerig gepubliceerd. De hier toegepaste elementen waren niet anders dan de honderden miljoenen vierkante meters elders toegepast in Nederland. Wel was er een dikke toplaag aanwezig op deze elementen. Het destijds onstane schadebeeld was nooit eerder gezien. Om meer inzicht te krijgen in dit voorval, is in opdracht van de BFBN is een onderzoek uitgevoerd door TNO Bouw, Efectis Nederland en Stichting Expertisecentrum Regelgeving Bouw (ERB). Op basis van dit onderzoek werd voorgesteld bij toepassing van kanaalplaatvloeren in nieuwbouw aanvullende maatregelen te nemen. Deze maatregelen – verwoord in een brief van de BFBN uit november 2009 – hielden onder meer in dat in sommige situaties een extra toets en/of aanvullende detailleringseisen nodig waren.
Toch kon het schadebeeld uit de Lloydstraat op dat moment nog niet voldoende worden verklaard. Ook rezen er al snel na het verschijnen van de genoemde brief vragen vanuit de bouwpraktijk over de effectiviteit van de detailleringseisen. Daarom is, zoals ook al in de brief was aangekondigd, vervolgonderzoek geïnitieerd door de begeleidingscommissie ‘Brand’.
In april 2010 vond een expertmeeting plaats met diverse deskundigen, onder meer uit diezelfde begeleidingscommissie. Bij deze meeting werd het vermoeden uitgesproken dat niet zozeer het gedrag in langsrichting, waarvoor de detailleringseisen waren bedoeld, het probleem was, maar eerder het mechanisme in dwarsrichting. Om dit vermoeden te onderbouwen is – in opdracht van de kanaalplaatindustrie – zowel experimenteel als numeriek onderzoek verricht. Hierbij waren onder meer Adviesbureau Hageman, TNO, Efectis en ABT betrokken. Uit dit onderzoek werd het eerder uitgesproken vermoeden bevestigd. Het beeld kwam naar voren dat wanneer de bovenschil wordt vastgehouden, bijvoorbeeld door toepassing van een dikke druklaag, dit bij brand tot losscheuren van de onderschil zou kunnen leiden.
In de begeleidingscommissie ‘Brand’ is gezocht naar maatregelen als antwoord op het onderzochte fenomeen. Deze maatregelen zijn in de eerder genoemde brief van BFBN toegelicht.
De maatregelen houden onder meer het volgende in, bij een toplaagdikte van meer dan 50 mm, vanaf een bepaalde gevolgklasse:
- uitvoeren risicoanalyse volgens NEN-EN 1991-1-7,
- realiseren van een tweede draagweg,
- toepassing van een sprinklerinstallatie of
- maatregelen ter beperking van de temperatuur tot 200 °C.
Voorafgaand aan het hierboven genoemde onderzoek werd het gedrag van kanaalplaatvloeren bij brand in dwarsrichting op de TU Eindhoven onderzocht. Hierbij werd de invloed van de dikte van de druklaag in de beschouwing meegenomen. Uit dit onderzoek bleek dat juist de krachten in dwarsrichting bepalend zijn voor de draagcapaciteit bij brand. Duidelijk werd dat het verhinderen van de vervorming van de bovenflens, bij uitzetting van de onderflens, een zeer negatief effect heeft op de brandwerendheid. De resultaten van dit onderzoek, waarin tevens een oplossingsrichting wordt aangegeven, zijn in de tweede helft van 2010 ter beschikking gesteld aan de kanaalplaatindustrie,.
De resultaten en de achtergronden van de genoemde onderzoeken en de voorgestelde maatregelen zijn nu beschikbaar op Cementonline. Deze artikelen worden ook gepubliceerd in een speciale uitgave van Cement die medio juli verschijnt.
1) In de BFBN-Begeleidingscommissie ‘Brand’ zijn vertegenwoordigd: VROM-Inspectie,COBc, TNO, Efectis Nederland B.V., Adviesbureau Hageman, ERB en de kanaalplatenindustrie.
Reacties