Op steenworp afstand van de Erasmusbrug in Rotterdam wordt hard gewerkt aan de bouw van de drie woontorens van De Zalmhaven. De hoogste toren van de drie wordt met 215 m het hoogste woongebouw van de Benelux. Het project wordt grotendeels uitgevoerd in prefab beton, aangebracht met behulp van een indrukwekkende hijsloods (foto 1). Het was met name de omgevingsveiligheid waardoor voor deze uitvoeringsmethode is gekozen.
Nieuwe Richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid aanleiding
om te kiezen voor hijsloods
D
e high-rise van De Zalmhaven
wordt 61 verdiepingen hoog (fig.
2). De dakvloer ligt op circa 202 m en
een naald van 13 m maakt de toren af
tot 215 m (fig. 3). De toren is groten-
deels opgebouwd uit betonnen
woningscheidende wanden en een dra-
gende gevel. In het oorspronkelijke
ontwerp werd uitgegaan van een volle-
dig in het werk gestorte betonconstruc-
tie met massieve wanden en vloeren
voor de gehele toren. Vanwege de
bouwveiligheid en de bouwsnelheid is
voor de bovenbouw vanaf de vijfde ver-
dieping gekozen voor een skelet van
prefab beton. De onderste vijf lagen
zijn in het werk gestort beton
gebleven.
Bouwmethodiek
Tijdens de prijsvormingsfase zijn een
aantal verschillende ruwbouwsystemen
onderzocht op de aspecten technische
haalbaarheid, veiligheid, bouwtijd en
kosten.
Klimbekisting
Aangezien de toren was ontworpen als
volledig in het werk gestorte betoncon-
structie, lag een hydraulische klimbekis-
Op steenworp afstand van de Erasmusbrug in Rotterdam wordt
hard gewerkt aan de bouw van de drie woontorens van De
Zalmhaven. De hoogste toren van de drie wordt met 215 m het
hoogste woongebouw van de Benelux. Het project wordt gro-
tendeels uitgevoerd in prefab beton, aangebracht met behulp
van een indrukwekkende hijsloods (foto 1). Het was met name
de omgevingsveiligheid waardoor voor deze uitvoeringsme-
thode is gekozen.
Omgevingsveilig-
heid bepaalt
uitvoeringsmethode
De Zalmhaven
2
Impressie van De Zalmhaven,
bron: Dam & Partners
Architecten, KAAN Architecten,
Zalmhaven CV
14 VAKBLAD I 4 2019
auteurs ir. Joris Hesselink PMSE BAM Advies & Engineering Vincent Hilhorst Gemeente Den Haag
ir. Jacques Linssen Redactie Betoniek / Aeneas Media
1. zalmhaventoren.indd 14 09-12-19 08:57
ting voor de wanden in combinatie met
breedplaatvloeren voor de hand. Met
een bekistingsleverancier zijn plannen
gemaakt en cyclustijden bekeken. Bij
een hoge bouwsnelheid zoals beoogd,
zouden de verhardingstijden van de
pasgestorte betonwanden maatgevend
worden. De grote krachten op de kli-
mankers, zeker bij hoogbouw waarin de windbelasting aanzienlijk toeneemt in
de hoogte, zorgen ervoor dat de beton-
wanden een bepaalde betondruksterkte
en dus verhardingstijd nodig hebben
voordat er geklommen kan worden.
Extra schoorvoorzieningen, maatrege-
len voor versnelde verharding en veilig-
heid waren nadelige factoren van dit
bouwsysteem.
Omgevingsveilig-
heid bepaalt
uitvoeringsmethode
De Zalmhaven
PROJECTGEGEVENS
project
De Zalmhaven
opdrachtgever Zalmhaven CV (AM b.v. en Amvest Vastgoed b.v.)
aannemer BAM Bouw en Techniek Grote projecten, Bunnik
leverancier prefab Byldis, Veldhoven
leverancier hijsloods Civiele Technieken deBoer, Nieuwegein
architect 'high-rise' Dam & Partners Architecten, Amsterdam
architect 'mid-rise' KAAN Architecten, Rotterdam
ontwerpend constructeur Zonneveld ingenieurs b.v., Rotterdam
coördinerend constructeur BAM Advies & Engineering, Bunnik
toetsend constructeur Van Rossum Rotterdam
opleverdatum maart 2022
Glijbekisting
Met een andere leverancier is een glij-
bekistingssysteem onderzocht. Het
tempo zou met dat systeem uitkomen
op ongeveer 2 m per werkdag van 12
uur. Bij zes werkdagen per week kon
een tempo van bijna vier bouwlagen
per week worden gehaald. Voor de
wanden zou het gewenste tempo van
1
Uitzicht op de
hijsloods, foto: Jeffrey
Stegen
3
Doorsnede high-rise
De Zalmhaven
15 VAKBLAD I 4 2019
1. zalmhaventoren.indd 15 09-12-19 08:57
één verdieping per week dus ruim-
schoots worden gehaald. Het probleem
bij dit bouwsysteem zit hem dan ook
met name in de vloeren en de gevel.
Vanwege alle in te storten installaties en
het wind- en waterdicht maken van de
gevel, zou slechts één hele verdieping
per week kunnen worden gehaald. In
deze situatie zou het maken van de
wanden daardoor te snel vooruitlopen
ten opzichte van de vloeren en gevel.
Doordat de wanden in de bouwfase wel
horizontale windbelasting vangen ter-
wijl er nog weinig verticale belasting
aanwezig is, zouden er trekkrachten in
de wanden optreden in de bouwfase,
terwijl dit in de eindsituatie niet het
geval is. Dit zou leiden tot een aanzien-
lijke verhoging van de hoeveelheid
wapening. Verder zou de torenkraan al
op een hoog werkniveau moeten staan, terwijl er op een veel lager niveau aan
de vloeren en gevel wordt gewerkt. Het
windverlet van de kraan zou aanzienlijk
toenemen, wat weer nadelig is voor de
planning van de vloerencyclus. Beide
problemen hadden voorkomen kunnen
worden door de toren in meerdere fasen
te glijden, maar dan nog was er het pro-
bleem van de stabiliteit in de bouwfase.
Dit alles in combinatie met de bouwvei-
ligheid leidde ertoe dat glijden niet ide-
aal was voor de Zalmhaventoren.
Prefab met hijsloods
Naast de in het werk gestorte varianten
is een variant met prefab beton beke-
ken. De verdiepingen bevatten veel
repetitie en de dragende gevel leent
zich uitstekend voor sandwichelemen-
ten, waardoor prefab een aantrekkelijk
bouwsysteem is. In overleg met Byldis zijn elementdelingen voorgesteld en
natte knopen ontworpen. Naarmate de
elementen groter worden, neemt het
aantal delingen en dus het aantal kop-
pelingen af. Echter, de hijsgewichten
worden dan groter waardoor een gro-
tere kraancapaciteit nodig is. De in
Nederland gangbare torenkranen heb-
ben doorgaans een capaciteit tot onge-
veer 20 ton. Het gebruik van een hijs-
loods met bovenloopkranen zou
uitkomst kunnen bieden.
Bouwveiligheid
Afgezien van technische of financiële
haalbaarheid van alle bouwsystemen,
speelt bouwveiligheid een grote rol.
Vooral de eisen in de Richtlijn Bouw- en
Sloopveiligheid waren bepalend bij de
keuze voor het bouwsysteem (zie
'Richtlijn Bouw- en sloopveiligheid').
Uit deze richtlijn volgde een benodigde
bouwveiligheidszone (BVZ) van 21 m.
Die ruimte was hier echter niet. Nu is
het niet zo dat publiek zich per se bui-
ten de BVZ moet bevinden. Er zijn
namelijk voorzieningen denkbaar waar-
mee het gevaar van vallende voorwer-
pen bij de bron wordt weggenomen.
Denk aan steigergaas aan de steiger tij-
dens metselwerk. Bevoegd gezag
(bouw- en woningtoezicht) kan hierbij
de hardheidsclausule toepassen: als een
afdoende veiligheidsvoorziening is
getroffen, is het mogelijk dat publiek
zich binnen de BVZ bevindt.
Van deze mogelijkheid is gebruikge-
maakt bij De Zalmhaven. Door te wer-
ken met een hijsloods, zijn maatregelen
getroffen om te voorkomen dat elemen-
ten en kleine objecten kunnen vallen.
De hijsloods wordt aan de onderzijde
langs de rand van het gebouw afge-
dicht met houten vlonders en een rub-
beren slabbe, zodat én veilig gewerkt
kan worden op hoogte én de kans op
vallen van objecten nihil is. Verder
wordt er op een vaste positie gehesen.
Bij De Zalmhaven is hier voor de noord-
zijde van de toren gekozen, op de posi-
tie van het parkkantoor. Dit deel is
onderdeel van het project en wordt
later gebouwd. Op deze manier wordt
er altijd binnen de bouwhekken gehe-
hijsloods 38.5 m
hijsopening
natte knopen
3d-element Keten - en containerbordes Windverankering
Stalen buiskolommen
hijsloods 50 m
4
Plattegrond
bovenbouw met
hijsloods
16 VAKBLAD I 4 2019
1. zalmhaventoren.indd 16 09-12-19 08:57
sen en zo ver mogelijk van de belendin-
gen en openbaar gebied vandaan.
Naast de verhoogde veiligheid zijn de
bijkomende voordelen van een
hijsloods:
?
minder weersverlet;
?
betere arbeidsomstandigheden;
?
hogere bouwkwaliteit.
Keuze: hijsloods
De prefab variant met hijsloods bleek
uiteindelijk het meest geschikte sys-
teem dat kon voldoen aan de bepalin-
gen zoals gesteld in de Richtlijn Bouw-
en Sloopveiligheid. Hoewel het een
richtlijn betreft die nog niet wettelijk is
voorgeschreven, is de keuze op dit sys-
teem gevallen, mede omdat het in
deze situatie ook financieel concurre-
rend is ten opzichte van de in het werk
gestorte varianten.
Geschiedenis hijsloods
De bouwmethode met de hijsloods is
van oorsprong een Japanse uitvinding
en eerder succesvol toegepast bij de
bouw van de Delftse Poort (1989) en
Erasmus MC (2013), beide ook in Rot -
terdam.
Ontwerp hijsloods
Bij toepassing van een hijsloods wordt
een fabriekshal op/om het gebouw
gemaakt. In deze hal wordt één com-
plete verdieping inclusief gevelsluiting
gerealiseerd, waarna de hijsloods een
verdieping omhoog wordt gevijzeld en
de bouwcyclus van een verdieping
opnieuw begint. Deze cyclus herhaalt zich totdat het gebouw op hoogte is.
Daarna wordt de hijsloods gedemon-
teerd, de afbouw afgemaakt en is het
gebouw gereed.
Voor De Zalmhaven is in samenwerking
met Civiele Technieken deBoer een hijs-
loods van 50 m lang, 38,5 m breed en
12 m hoog ontworpen (fig. 4). In de
hijsloods bevinden zich twee 40-tons
bovenloopkranen. Eén kraan doet
dienst als hijskraan voor verticaal trans-
port door de bouwelementen vanaf
maaiveld omhoog te hijsen. De tweede
kraan is voor het horizontale transport
in de hijsloods en doet dienst als
montagekraan.
Vanwege de afbouw en de demontage
is ervoor gekozen de hijsloods op vier
grote stalen kolommen (Ø813 × 16
mm) ? als een soort offshoreplatform ?
buiten het gebouw te funderen. De vij-
zelconstructie (foto 5) staat beneden
op de funderingspoer en hier worden
telkens stalen kolomdelen met een
lengte van ongeveer 6 m toegevoegd.
Extra ingenieus aan het systeem is dat
de hijsloods modulair is opgebouwd uit
standaardsecties. Voor een eventueel
volgend hoogbouwproject kan de hijs-
loods vrij eenvoudig groter of kleiner
worden gemaakt.
Verankeringen
De horizontale windbelasting wordt
direct onder de hijsloods aan het
gebouw afgedragen door de zoge-
noemde 'windvangconstructie'. Dit is
een zware verankering op de vier hoek-
punten van het gebouw in twee rich-
tingen, dus acht posities totaal (fig. 4).
Voor de stalen kolommen zijn voorzie-
ningen getroffen om uitknikken te
voorkomen, de zogenoemde 'kniksteu-
nen'. Deze voorzieningen worden om
de zes verdiepingen (18,36 m) aange-
bracht. Zowel de windvang als de
kniksteunen zijn in verticale richting als
glijdende verbindingen uitgevoerd,
omdat de hijsloods vanaf beneden
wordt gevijzeld.
Demontage
Demontage met een kraan is bij de
Zalmhaventoren nagenoeg onmoge-
lijk, gezien de hoogte van meer dan
200 m. Omdat de hijsloods op vier tij-
delijke kolommen buiten het gebouw is
gezet, kan de hijsloods langs het
gebouw zakken nadat het gebouw
gereed is (fig. 6). Lees verder op p.19
5
De hijsloods wordt
vanaf beneden
omhooggevijzeld, bron
BAM Advies en
Engineering
6
Stappenplan hijsloods
van opbouw t/m
demontage. Op
Betoniek.nl staat
een animatie hiervan.
17 VAKBLAD I 4 2019
1. zalmhaventoren.indd 17 09-12-19 08:57
Het ongeluk bij de renovatie van het oude
VROM-gebouw aan de Rijnstraat in Den
Haag in 2016 heeft de aandacht op omge-
vingsveiligheid gevestigd. Mede naar aan-
leiding daarvan en van de aanbevelingen
van de Onderzoeksraad voor Veiligheid
heeft de Vereniging Bouw- en Woningtoe-
zicht de Landelijke richtlijn Bouw- en
Sloopveiligheid opgesteld. Met deze richt-
lijn krijgt omgevingsveiligheid meer aan-
dacht dan voorheen het geval was.
Inhoud richtlijn
De richtlijn geeft kaders, zodat gemeenten,
opdrachtgevers en uitvoerende partijen kunnen zorgen dat er veilig en risicoges-
tuurd wordt gebouwd en gesloopt. Om
veilig te kunnen bouwen is ruimte nodig.
Denk aan ruimte voor een bouwkraan,
voor het hijsen, of voor een steiger. De
richtlijn ziet toe op die ruimte en daarmee
op de bouw- en sloopveiligheid in relatie
tot de omgeving van het project. Het be-
treft dus de veiligheid buiten het bouwhek
voor personen en belendingen. Zo staan er
regels in over onder meer de omvang van
een losplaats en het hijsgebied.
Belangrijk onderdeel van de richtlijn is de
zogenoemde bouwveiligheidszone (BVZ),
het gedeelte van de aan het bouw- of sloop-werk grenzende gebied waarin geen publiek
aanwezig is. Doordat personen zich buiten
de bouwveiligheidszone bevinden, worden
zij beschermd tegen uiteenlopende gevaren
die zich voordoen in een uitvoeringsfase.
De grootte van de bouwveiligheidszone
wordt bepaald door de hoogte van ofwel
het gebouw ofwel de hijslast. Hoe hoger
het gebouw of de hijslast, des te groter de
zone. Immers: hoe hoger een gebouw, des
te verder een voorwerp kan vallen. De
breedte van de zone volgt de contouren
van het gebouw (fig. 7).
In figuur 9 staat de grootte van de bouw-
veiligheidszone in relatie tot de hoogte van
het gebouw. Deze grafiek is bedoeld als
uitgangspunt / richtlijn bij hoogbouw. Voor
elke bouw- en slooplocatie gelden speci-
fieke werkgerelateerde omstandigheden.
In specifieke situaties kunnen alternatieve
oplossingen worden goedgekeurd op basis
van gelijkwaardigheid, zolang hierdoor
geen verhoogd risico ontstaat voor derden.
De bouwveiligheidszone in de richtlijn is
vergroot ten opzichte van eerdere richtlij-
nen. Nieuw is vooral dat je rekening moet
houden met vallende voorwerpen die kun-
nen afstuiten op objecten in het valtraject.
Indien zich binnen de bouwveiligheidszone
objecten bevinden die de valrichting van
een vallende hijslast kunnen beïnvloeden,
moet de bouwveiligheidszone worden ver-
groot (BVZ+, fig. 8). Objecten die de val
kunnen beïnvloeden, zijn onder meer hef-
steigers, bouwliften en hulpconstructies.
Zware, vallende voorwerpen
De bouwveiligheidszone heeft alleen betrek-
king op kleine en relatief lichte voorwerpen
(tot 5 kg). Tijdens het verwerken van een
baksteen is de omvang van het voorwerp
nauwelijks relevant: de baksteen valt vol-
gens een curve naar beneden. Voor zwaar-
dere voorwerpen doet het gevaar zich voor
tijdens het lossen, hijsen en monteren. Hier-
voor gelden de hijszone en het hijsgebied.
Het hijsgebied is de hijszone, aangevuld met
de bouwveiligheidszone. Wordt er voor een
gevel of steiger langs, omhooggehesen,
komt daar extra nog aanvullend een derde
h
ijsg ebied,
hijsz one
BVZ
BVZ
BVZ
BVZ
BVZ
1/3 Bouwveiligheidszone
BVZ
Te bouwen/slopen object
doorsnede doorsnede
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Landelijke richtlijn bouwveiligheidszone
Gebouwhoogte [m]
Bouwveiligheidszone [m]
3
6
9
12
15
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
120
130
140
150
160
170
180
190
200
210
220
230
240
250
260
270
280
290 300
7
De breedte van de
bouwveiligheidszone
volgt de contouren
van het gebouw
9
Bouwveiligheidszone
ten opzichte van
hoogte gebouw (NB:
knik bij 150 m en
250 m zijn het
gevolg van
afrondingen)
Richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid
18 VAKBLAD I 4 2019
1. zalmhaventoren.indd 18 09-12-19 08:57
deel ( 1/3) van de bouwveiligheidszone bij
(fig. 10). Deze aanvullende eis van een
derde deel van de BVZ is op verzoek van de
Vereniging Verticaal Transport na rugge-
spraak met de kraanmachinisten aan de
richtlijn toegevoegd. Het is immers niet mo-
gelijk strak langs een gevel of steiger een
hijslast verticaal te verplaatsen.
Belangrijk daarbij is de omvang van het
object. Als bijvoorbeeld een vloerelement
met een lengte van 8 m wordt gehesen tot
een hoogte van 20 m (de bouwveiligheids-
zone is 4 m), is het hijsgebied voor dit ele-
ment vanaf de gevel van het bouwwerk:
8 m + 4 m +
1/3 ? 4 m = 13,3 m. Momenteel wordt door het ministerie van
BZK de procedure doorlopen om de veilig-
heidsafstanden die in de richtlijn staan aan
te sturen in het Bouwbesluit. Het gaat daar-
bij met name om de eerdergenoemde vei-
ligheidsafstanden en bouwveiligheidszone
(paragraaf 6.2). Als die procedure is afge-
rond, wordt de veiligheidsafstand bindende
regelgeving waarop kan worden gehand-
haafd. Dat gebeurt op 1 juli 2020.
De richtlijn is te downloaden op:
www.bwtinfo.nl/dossiers/
richtlijn-bouw-en-sloopveiligheid
BVZ
doorsnede
BVZ +
Gebouwhoogte
Hoogte
kaats object
bouwlift
lijn v allend v oorwerp
8
Bouwveiligheidszone
met extra gebied voor
afstuitende
voorwerpen
h ijsg ebied hijsz
one
BVZ
BVZ
BVZ
BVZ
BVZ
1/3 Bouwveiligheidszone
Te
bouwen/slopen object
10
Hijsgebied is hijszone
plus
bouwveiligheidszone
Hiervoor moeten eerst de dakplaten en
dakliggers worden verwijderd, maar
hier is rekening mee gehouden in het
ontwerp. Op het niveau van de 6e ver-
dieping wordt de hijsloods gedemon-
teerd met relatief kleine mobiele
kranen.
Kroon
De bovenste lagen van het gebouw
springen naar binnen. Hier kan de hijs-
loods geen horizontale steun uit de
vloerranden halen. Omdat het dak van
de hijsloods moet worden geopend
voor het naar beneden vijzelen, is
bedacht de kroon van het gebouw in
een soort jack-blockbouwsysteem uit te
voeren. Hierbij wordt eerst de bovenste
verdieping gemaakt, waarna deze
omhoog wordt gevijzeld. Vervolgens
wordt er een verdieping onder
gebouwd en worden deze twee verdie-
pingen omhooggevijzeld. Dit herhaalt
zich een aantal keer totdat het gebouw
op hoogte is.
Opbouw
De onderbouw van het gebouw is een
in het werk gestorte betonconstructie.
Deze wordt op traditionele wijze
gemaakt met bekistingen en kranen.
Om na het gereedkomen van de
onderbouw direct te kunnen starten
met de prefab bovenbouw, is de hijs-
loods op beganegrondniveau gemon-
teerd om de onderbouw heen. Vanaf
hier wordt deze opgevijzeld en bij vol-
doende hoogte worden de bovenloop-
kranen in gebruik genomen en de dak-
liggers aangebracht. Vanaf januari
2020 zal worden begonnen met de
hijsloods en de prefab bovenbouw.
Tot slot
Veiligheid in de bouw is een thema dat
volop in de belangstelling staat, of het
nu gaat om constructieve veiligheid,
arboveiligheid of omgevingsveiligheid.
Juist die omgevingsveiligheid staat met
de komst van de Richtlijn Bouw- en
Sloopveiligheid extra in het vizier. Dat
deze richtlijn verstrekkende gevolgen
heeft voor bouwmethodieken, bewijst
de bouw van De Zalmhaven.
19 VAKBLAD I 4 2019
1. zalmhaventoren.indd 19 09-12-19 08:57
De high-rise van De Zalmhaven wordt 61 verdiepingen hoog (fig. 2). De dakvloer ligt op circa 202 m en een naald van 13 m maakt de toren af tot 215 m (fig. 3). De toren is grotendeels opgebouwd uit betonnen woningscheidende wanden en een dragende gevel. In het oorspronkelijke ontwerp werd uitgegaan van een volledig in het werk gestorte betonconstructie met massieve wanden en vloeren voor de gehele toren. Vanwege de bouwveiligheid en de bouwsnelheid is voor de bovenbouw vanaf de vijfde verdieping gekozen voor een skelet van prefab beton. De onderste vijf lagen zijn in het werk gestort beton gebleven.
Reacties