De Oosterweelverbinding is misschien wel het grootste project dat momenteel in Europa in uitvoering is. Het project bevat een grote variëteit aan bouwwerken, van kleine bruggetjes en gebouwen tot een 1,8 km lange tunnel. Opvallend zijn de enorme fly-overs in knooppunt Antwerpen-West. Voor de engineers van de ondersteuningsconstructies hebben die de nodige hoofdbrekens gekost.
GROTE HOEVEELHEID BIJZONDERE ONDERSTEUNINGSOPLOSSINGEN
VOOR NIEUWE FLY-OVERS IN DEELPROJECT LINKEROEVER
De Oosterweelverbinding is misschien wel het grootste project dat
momenteel in Europa in uitvoering is. Het project bevat een grote
variëteit aan bouwwerken, van kleine bruggetjes en gebouwen tot een
1,8 km lange tunnel. Opvallend zijn de enorme y-overs in knooppunt
Antwerpen-West. Voor de engineers van de ondersteunings-
constructies hebben die de nodige hoofdbrekens gekost.
Oosterweelverbinding ondersteund ondersteund
1 Enorme hoeveelheid ondersteuningsconstructies onder dek van een fl y-over, bron foto's: Safe
M
et de Oosterweelverbinding wordt de
Antwerpse Ring, de R1, aan de noord-
kant volledig rond gemaakt. Er komt
een nieuwe snelwegtunnel onder de Schelde.
Deze verbindt de Linkeroever en Rechteroever
aan de noordkant van de stad. Het nieuwe
Oosterweelknooppunt verbindt de Schelde- tunnel met de Kanaaltunnels onder het Albert-
kanaal die weer aansluiten op de bestaande
ring. Het project is onder verdeeld in verschil-
lend deelprojecten (zie kader 'Deelprojecten
(loten) Oosterweelverbinding' en fi g. 2).
Momenteel wordt volop gebouwd aan de
Linkeroever. KUNSTWERKEN
Het deelproject Linkeroever bestaat uit het
compacter maken van het knooppunt Antwerpen-
West, waardoor meer ruimte ontstaat voor
natuurontwikkeling, en het aanleggen van circa
zestig kunstwerken. Dit zijn onder meer fauna-
passages, fi etsbruggen en -tunneltjes, onderdoor-
PROJECTGEGEVENS
Project Oosterweelverbinding
Antwerpen ? Linkeroever
Projectonderdeel Knoop Antwerpen-West
? Zwijndrecht
Opdrachtgever Lantis
Opdrachtnemer
THV Civiel Linkeroever
(Artes ? CIT Blaton ? Mobilis), onderdeel van
het consortium Rinkoniên
Ondersteuningsconstructies Safe
Voorspanning Tensa
4 VAKBL AD 4 2022
Auteur Ronald van Gils, Safe
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 4BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 4 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
Oosterweelverbinding ondersteund ondersteund
gangen, waterkelders, trafogebouwtjes, een
zogenoemd recreaduct, een u-bak en het
aanpassen van een leidingkoker. De meest
opvallende kunstwerken zijn een P&R-gebouw en
vijf fl y-overs.
FLY-OVERS
Het grootste deel van de fl y-overs bestaat uit
kokerliggers (fi g. 3). De dekken liggen in dwars-
richting onder een verkanting die varieert van ?2%
tot +5% en lopen in langsrichting onder een hel-
lend vlak op of af. De liggers zijn in verschillende
fasen gestort. Eerst de onder vloer, dan de bui-
tenwanden en de ribben en tot slot het dek.
De
fl y-overs worden deels in het veld en deels over
een bestaande snelweg heen gebouwd.
Dit artikel richt zich op de ondersteunings-
constructies van de betre? ende kunstwerken.
DEELPROJECTEN (LOTEN)
OOSTERWEELVERBINDING
- Linkeroever ? Verbeterd stuk snelweg bij
Zwijndrecht met betere en veiligere aan-
sluitingen met de E17, de E34 en de Ring.
- Scheldetunnel ? 1,8 km lange tunnel aan de noordkant van Antwerpen die verbinding
maakt tussen Linkeroever en Rechteroever,
en alternatief vormt om de Schelde te
kruisen (naast de Kennedytunnel en
Liefkenshoektunnel).
- Oosterweelknooppunt ? Knooppunt aan het
Noordkasteel dat ligt verzonken in het land-
schap. Verbindt de Scheldetunnel met de
Kanaaltunnels, en zorgt voor een recht-
streekse verbinding van de Ring naar de
haven en het Eilandje.
- Kanaaltunnels ? Vier gestapelde tunnels op de bodem van het Albertkanaal die het
Oosterweelknooppunt met de bestaande
Ring bij Deurne en Merksem verbinden. De
vier tunnelkokers starten aan het Amerika-
dok en lopen onder het Albertkanaal.
- R1-Noord ? Waarbij viaduct van Merksem
wordt afgebroken en vervangen door een
ingesleufde, dieperliggende Ring die deels
wordt overkapt.
Oosterweelknooppunt, de Kanaaltunnels en
R1-Noord vormen samen de Rechteroever.
2 Overzicht deelprojecten Oosterweelverbinding, bron: Lantis
5 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 5BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 5 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
ONDERSTEUNINGSCONSTRUCTIES
De ondersteuningsconstructies voor het knoop-
punt Antwerpen-West met kunstwerken K04,
K06, K07, K19b, K27 en K31 zijn vooral bijzonder
door de grote hoeveelheid. Het te ondersteunen
betonopper vlak bedraagt circa 22.000 m
2 en het
bekistingsopper vlak circa 25.000 m
2. Hier voor is in totaal 250.000 m
3 aan ondersteuning s-
constructie ingezet uitgevoerd met het Poly-
ondersteuningssysteem van Safe. Om flexibili-
teit in de uitvoering te creëren, is op locatie een
magazijn van 2000 m
2 ingericht. Extra voordeel
hier van was het beperken van het transport en
daarmee een reductie van de CO?-uitstoot. REPETITIE
De ondersteuningsconstructies kenden naast
de enorme omvang een aantal andere speci-
fieke uitdagingen. Dit betrof onder meer de
ondersteuning van de ter plaatse gestorte
kokerliggers. De belasting uit de dekken
moesten via de bekisting en onderslagbalken
de ondersteuningsconstructie worden inge
-
leid.
De verkanting van de dekken is gecreëerd door
het plaatsen van de onderslagbalk in de
schuinte van de dwarsdoorsnede (fig. 5) en
scharnierende kopspindels (waardoor ze aan-
sluiten op de schuinte van de onderslagbalk)
die variërend zijn uitgedraaid. Het verloop in
langsrichting is gecreëerd door de onderslag-
balken in langsrichting op een andere hoogte
te stellen. Op de posities waar het verloop in
langsrichting te steil werd, waardoor ruimte
ontstond boven de onderslagbalk, boden
scheglatten op de onderslagbalk uitkomst.
Onder de ribben was de belasting het grootst.
Daar is de h.o.h.-afstand van het systeem
verkleind (van 1 × h.o.h. 1800 mm naar
2 × h.o.h. 900 mm) (fig. 6).
ONDERGROND
De ondergrond waarop de ondersteunings -
constructies staan, was bijna nergens recht en
vlak (fig. 7). Op sommige plaatsen moest deels
op overkluizingen (fig. 8) of op al gestorte
betondekken worden afgesteund. Bijna elke
stempel had daardoor een andere spindeluit -
draai.
De ondergrond is grotendeels voorzien van
een bed puingranulaat. Om de optredende
belasting uit de staanders (circa 85 kN) op te
nemen, moest deze via een drukverdeler de
ondergrond worden ingeleid.
3 Doorsnede dek fly-overs, bron: Bouwcombinatie Rinkoniên LO / Ney & Partners
Hoofdaannemer dient zorg te dragen voor voldoende draagkrachtige ondergrond/ondervloer.
In geval van onbeveiligde vloerrand moet aangelijnd gewerkt worden. Hiertoe inhaakvoorzieningen te tre?en. (b.v. instorten van haarspelden)
Materieel / materiaal levering hoofdaannemer: - baddinghout en betonplex
- stelconplaten
- inhaakvoorzieningen
De tussen haakjes geplaatste maten zijn afgeleide maten.
Horizontaalkrachten aan de bovenkant van de ondersteuning/bekisting moeten via wanden en/of kolommen naar beneden worden afgevoerd.
Wij hebben bij de uitwerking van deze (ontwerp-)tekening de grootst mogelijke zorgvuldigheid
betracht.Aangezien SAFE BV de juistheid en volledigheid van de door opdrachtgever verstrekte informatie
+20.952
4 Kokerligger
5
Dw
arsdoorsnede kokerdek, de stempels onder de ribben staan in langsrichting korter op elkaar
6 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 6BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 6 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
Omdat dit in de civiele bouw vaker aan de orde is,
is gezocht naar een geschikte vernieuwende
oplossing die meerdere keren kon worden
ingezet. Hierbij zijn verschillende oplossingen
onderzocht. Normaliter worden badding-
slo? en toegepast. Die zijn echter onvoldoende
drukvast en ze verweren wanneer ze te lang in
het water liggen. Als alternatief is aanvankelijk
een oplossing onderzocht met een gestorte,
met kunststofvezels versterkte betontegel.
Deze tegel is enkele centimeters dik en voor-
zien van een hengsel ten behoeve van het
verplaatsen. Om te bepalen of de tegels
zouden voldoen, is een drukproef uitgevoerd.
Hierbij zijn op een tijdelijke ondersteunings-
constructie betonnen ballastblokken
aangebracht, waarmee de hoogte van de
belasting in de ondersteuningsconstructie en
dus op de drukverdelers is gesimuleerd (foto 9).
Helaas was de eerste proef geen succes; door
de grove puinkorrel en daardoor grote piek-
spanningen in de tegel scheurde de tegel al
snel. Een mogelijke oplossing was om onder de
tegel gestabiliseerd zand (met cement ver-
mengd zand) aan te brengen, met als doel een
vlakkere ondergrond en daarmee een beper-
king van de piekspanningen. Ook daarmee
werd niet het gewenste resultaat behaald.Uiteindelijk is in plaats van een betontegel
gekozen voor een hardhouten slof (foto 10).
Door meerdere slo? en te stapelen, kon de druk
voldoende worden verdeeld.
STABILITEIT
Waar bij de meeste ondersteuningsconstruc-
ties de stabiliteit wordt gewaarborgd door een
juiste breedte-hoogteverhouding was dit op
enkele plaatsen in het project niet het geval.
Vanwege de slankheid ? een geringe breedte in
combinatie met een hoogte tot wel 20 m ? was
de stabiliteit niet vanzelfsprekend.
Dit e? ect werd versterkt door de randkist van
ongeveer 2,5 m hoog die als windvanger boven
op de bekisting staat. Omdat geen of weinig
vaste punten aanwezig waren (er is regelmatig
gestart met opbouwen van de ondersteuning
in het vrije veld), was verankeren niet mogelijk
en moest de stabiliteit uit de constructie zelf
6 Bovenaanzicht ondersteuning. Vakmaat onder het reguliere dek is 1800 mm en vakmaat onder het dek met
ribben is 900 + 900 mm
8 Ondersteuningsconstructie op overkluizing
7 In hoogte verlopende ondergrond
9 Drukproef met betonnen tegels
7 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 7BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 7 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
komen. Uit rekenmodellen bleek dat de stabili-
teit uit extra schoor verbanden kon worden
gehaald (foto 11).
CR ASHDECK
Twee fl y-overs moesten over de bestaande
snelweg heen worden gebouwd. De overspan-
ning is gerealiseerd met zware stalen vak-werkspanten die in een buitendienststelling
werden aangebracht. Om op deze spanten het
dek te kunnen storten, is op de spanten een
crashdeck (bescherming tegen vallen voor-
werpen) aangebracht waarop een getimmerde
vulkist zou komen. Dit crashdeck is in een
volgende buitendienststelling gemonteerd.
in overleg tussen de bouwcombinatie en Safe
kwam er een alternatief; een crashdeck met
daarop een ondersteuning met ministempels,
korte stempels met een hoogte variërend van
300 tot 1000 mm. Dit bespaarde tijd en geld.
Op de vakwerkspanten zijn stalen balken
geplaatst in het ritme van de ondersteuning,
waardoor een goede krachtsafdracht mogelijk
was (foto 12). Op deze balken werden baddings
vastgetrokken door middel van tiewraps. Daar
haaks overheen werd weer baddinghout aan-
gebracht, strak tegen elkaar zonder openingen
ertussen, zodat er een werkvloer (crashdeck)
ontstond. Na het aanbrengen van het leuning-
10 Toepassing met hardhouten slo? en
werk rondom en een gewapende folie op de
werkvloer was deze 'dicht'. Zo kon er worden
gewerkt aan de ministempelconstructie op het
crashdeck, terwijl het verkeer eronder door-
gang kon vinden (foto 13).
BEKISTING BOVEN PIJLERS
Een andere uitdaging in de uitvoering was de
bekisting boven de pijlers. Oorspronkelijk was
het plan om de ruimte tussen bovenkant pijler en
onderkant betondek op te vullen met hydro-
korrels (foto 14). Deze korrels zijn geschikt om
grote drukken op te nemen en zijn onder druk
ook simpel weg te halen. Er moet wel een rand-
kist omheen worden geplaatst en de korrels
worden opgevangen voor hergebruik. Op een
hoogte van bijna 20 m valt dit niet mee.
Het projectteam kwam dan ook al snel tot de
conclusie dat hier iets simpelers voor moest
worden bedacht. In overleg werd besloten een
oplossing
te onderzoeken met zandpotten
11 Ondersteuningsconstructie met extra schoor verband
13 Ministempelconstructie op het crashdek
12 Stalen balken op de vakwerkspanten met daarop baddings
14 Proefstort met hydrokorrels (randkist net weggehaald)
8 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 8BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 8 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
VIDEO
Scan de qr-code en
bekijk de video van de
ondersteuningscon-
structies.
(hulpmiddel dat bestaat uit een stalen cilinder
met een bodem gevuld met droog zand waarmee
men een constructie gecontroleerd kan laten
zakken) en stalen liggers op de pijler met daarbo-
venop doorlopend in het stramien naast de pijler,
de kinderbinten en het betonplex (fi g. 15, foto 16).
Wat het werk bemoeilijkte, was de geringe
hoogte tussen bovenkant pijler en onderkant
betondek. Deze bedroeg veelal minder dan 500
mm. Dit in combinatie met de toch wel forse
afmetingen van de pijler (circa 3 × 13 m). Dankzij
de volledig dichte montagevloer op de juiste
hoogte rondom de pijlers werd de gekozen
oplossing toch een succes. Wel is op enkele
plekken, waar de afstand te klein was voor de
zandpotten, alsnog de oplossing met hydro-
korrels toegepast.
DEMONTAGE VAN DE ONDERSTEUNING
Na het aanbrengen van de bekisting en het
wapeningsstaal kon het kokerdek (in fasen)
worden gestort. Omdat het kokerdek werd
nagespannen, werd er ook nagedacht over hoe
de ondersteuning moest worden gedemon-
teerd. Daarbij werd rekening gehouden met de
verschillende bouwfasen, de zetting van de
ondergrond en de pijlers, de elastische
verkorting van de ondersteuning (circa 5 mm
bij een hoogte van 20 m) en de randvoorwaar-
den van de oplegtoestellen.
Concreet betekent naspannen dat het dek een
kattenrug krijgt en er meer belasting op de
steunpunten komt. Die kunnen daardoor gaan
zetten en ook de ondersteuning naast de pijlers
kan worden overbelast. Voor het naspannen
werd dan ook een deel ondersteuning naast de
pijlers weggehaald. In dit geval was de zetting
van sommige pijlers zodanig dat de resterende
ondersteuning onder druk bleef staan.Er is een span- en ontkistingsprotocol per fase
opgesteld (in samenspraak tussen de bouw-
combinatie, Tensa en Safe). De volgorde van
spannen en ontkisten/demonteren was:
?
storten kokerdek
? laten zaken ondersteuning ter plaatse van
landhoofd en pijlers
? spannen tot 30%
? check ondersteuning (zijn er onvoorziene
zaken zichtbaar?) of doorgaan of extra
velden lossen
? spannen tot 60% (spannen op eigen
gewicht)
? compleet lossen van de ondersteunings-
constructie
? spannen tot 100% (spannen op eigen
gewicht + verkeersbelasting) GOED HUWELIJK
Samenwerken op projecten van deze omvang
zijn als een huwelijk: je hebt goede en minder
goede dagen. Dankzij de welwillendheid van
het complete projectteam om op een constructieve
manier problemen op te lossen, is knooppunt
Antwerpen-West ? Zwijndrecht een succes
geworden.
15 Oplossing voor het dek boven de pijlers
+21.768
17 Fly-over gebouwd over bestaande snelweg
16 Zandpotten met daarop stalen liggers en
kinderbinten
9 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 9BV 4-2022 4-Oosterweelverbinding.indd 9 19-12-22 10:2319-12-22 10:23
Reacties