Voor de Erasmuslijn, de snelle lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, wordt momenteel een nieuw startstation gerealiseerd. Opmerkelijk detail aan de onderliggende betonnen bakconstructie zijn de plattegronden van Den Haag die in de betonnen wand zijn verwerkt.
Het nieuwe startstation komt tussen het bestaande busplatform bij Den Haag Centraal en het Nationaal Archief in de Anna van Buerenstraat. Hier wordt een nieuw spoor aangelegd dat via een lang viaduct vanaf het Schenkviaduct omhoog loopt. Het spoor bereikt een hoogte van meer dan 12 m die wordt bereikt via een 40 m lange aardebaan, gevolgd door een zettingsvrije betonplaat met geïntegreerd landhoofd van 144 m en een 320 m lang stalen viaduct.
De zettingsvrije plaat bestaat uit een U-vormige betonnen bakconstructie. Deze wordt in zes moten gerealiseerd met twee grote, 25 m lange wandbekistingen met drie repeterende patroonvlakken. Eén van de bekistingen heeft een hoogte van 7,85 m; de ander is 5 m hoog.
Na voltooiing wordt de bak gevuld met zand waarop het spoor wordt gebouwd. Opmerkelijk detail aan de betonnen wanden van de bakconstructie is de afwerking: een stratenpatroon dat in het beton wordt meegestort. De plattegrond is het resultaat van een studie die Zwarts & Jansma Architecten deed op basis van de huidige stadsplattegronden van Den Haag. Hier zijn stukken uitgeknipt en samengevoegd tot een bepaald patroon. Het patroon is een patchwork van fragmenten van de verschillende wijken van Den Haag. Om tot het patroon te komen, zijn de wijken soms iets abstracter gemaakt door kleine straatjes weg te laten.
Voor realisatie van het stratenpatroon ontwikkelde NOE-Betonvormgeving een uitvoeringsmethodiek met ontwerp en detailleringsplan.
Om het goed zichtbaar te maken, ligt het patroon tot 60 mm diep in het beton. Om die diepte te bereiken, is een profilering met NOEplast-structuurmatten een uiterst kostbare oplossing. Daarom werd een gecombineerde aanpak voorgesteld: op de bekisting werd door de aannemer een damwand-achtige profilering aangebracht van taps geschaafde en gelakte houten balken. Daartussen werd het robuust geprofileerde, 30 mm diepe stratenpatroon aangebracht. Deze zijn vervaardigd van CNC gefreesde modelbouwplaat. Het oppervlak van de plaat werd voorzien van een NOEplast structuurmat, type Bayreuth.
Plattegrond Den Haag ingestort in betonnen bak Erasmuslijn (foto: NOE Betonvormgeving)
Reacties