Met een snelle en gecontroleerde proefbelasting is aangetoond dat de betonnen Maaslandse Dam van ruim honderd jaar oud kan worden vrijgegeven voor alle verkeer en een restlevensduur heeft van tenminste 30 jaar. Toepassing van hoogwaardige meettechnieken maakte dit mogelijk.
Proefbelasten om de constructieve veiligheid van bruggen en viaducten aan te tonen, lijkt in sommige gevallen goed te concurreren met het herberekenen ervan. Proefbelasten biedt een aantal aantrekkelijke voordelen, maar is niet eenvoudig. Voor de TU Delft is het een belangrijk thema en de universiteit heeft er al op verschillende plekken in Nederland ervaring meer op gedaan. Dit onder andere bij de Friese Ruijtenschildtbrug en de Halvemaansbrug in Alkmaar. Recent heeft Iv-Groep bij de honderd jaar oude Maaslandse Dam in Midden-Delfland een proefbelasting gedaan.
Van de in matige staat verkerende gemeentelijke brug was nauwelijks constructieve informatie beschikbaar. Uit een eerdere rekenkundige analyse conform NEN8700/8701 volgde een lastbeperking van een magere 20 ton. De proefbelasting maakte aan alle speculaties over een hogere belastbaarheid van de brug in de praktijk direct een einde: zoals verwacht kon de brug een veel hogere belasting aan en kon de brug worden vrijgeven voor de in rekening te brengen Eurocode verkeersbelasting (60 ton). Hierdoor zijn versterkingsmaatregelen niet meer nodig en kunnen ook de vervangingskosten van de begroting: de brug kan nog tenminste 30 jaar mee.
Meer lezen
Over proefbelasten zijn diverse publicaties verschenen op Cementonline, onder meer over de proefbelasting van viaduct Vlijmen-Oost en de Halvemaansbrug in Alkmaar.
Reacties