De hoogste woontoren van de Benelux, Zalmhaven I, nadert zijn voltooiing. De indrukwekkende hijsloods, een mobiele fabriekshal waarbinnen de verdiepingen
werden gebouwd en die, bouwlaag voor bouwlaag, omhoog werd gevijzeld, is inmiddels weer ontmanteld. Mooi moment om terug te kijken: hoe is het bouwproces binnen de loods ingericht en wat hebben we geleerd?
PROJECTGEGEVENS
project De Zalmhaven
opdrachtgever Zalmhaven CV (AM b.v. en Amvest Vastgoed b.v.)
aannemer BAM Bouw en Techniek Grote projecten
prefab beton Byldis
breedplaatvloeren Geelen Beton
ondersteuning vloeren Safe
hijsloods Civiele Technieken deBoer
betonmortel Dyckerho Basal
betonpompen Faber Betonpompen
maatvoering MOUS Systems
architect 'high-rise' Dam & Partners Architecten
architect 'mid-rise' K A AN Architecten
ontwerpend constructeur Zonneveld ingenieurs b.v.
coördinerend constructeur BAM Advies & Engineering
toetsend constructeur Van Rossum
opleverdatum tweede kwartaal 2022
oplevering Tweede kwartaal 2023
1 Hijsloods op zijn hoogste punt
4 VAKBL AD 3 2021
Auteur Frans Quataert, Bouwplaatsmanager BAM Bouw en Techniek ? Jacques Linssen, Betoniek
2. Zalmhaven.indd 42. Zalmhaven.indd 4 14-10-21 16:4414-10-21 16:44
BOUWSYSTEEM VR A AGT OM HORIZONTA AL BOUWEN EN DENKEN IN PREFAB
De hoogste woontoren van de Benelux, Zalmhaven I,
nadert zijn voltooiing. De indrukwekkende hijsloods,
een mobiele fabriekshal waarbinnen de verdiepingen
werden gebouwd en die, bouwlaag voor bouwlaag,
omhoog werd gevijzeld, is inmiddels weer ontmanteld.
Mooi moment om terug te kijken: hoe is het bouwproces
binnen de loods ingericht en wat hebben we geleerd?
D
e Zalmhaven ligt in hartje Rotterdam, op
steenworp afstand van de Erasmus-
brug. Het project bestaat uit drie torens,
voornamelijk ingevuld met woningen. Zalmha-
ven I, de high-rise, is met 215 m de hoogste van
de drie. Hij is grotendeels opgebouwd uit pre-
fab betonnen wanden, een dragende gevel en
breedplaatvloeren.
HIJSLOODS
Na een uitgebreide studie heeft bouwer BAM
er voor gekozen de toren te bouwen met behulp
van een hijsloods. Hierin is telkens één com-
plete verdieping gerealiseerd, waarna de hijs-
loods een verdieping omhoog werd gevijzeld en
de vijfdaagse bouwcyclus opnieuw kon begin-
nen.
De reden om voor een bouwloods te kiezen zat
hem met name in de veiligheid, zowel de arbo-
veiligheid als de omgevingsveiligheid. Dankzij
de hijsloods was de kans op vallen van objecten nihil en kon worden voldaan aan de strenge
eisen uit de Richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid.
Naast meer veiligheid leidde deze bouwwijze tot
minder weer verlet en betere arbeidsomstandig-
heden. Zie ook het artikel Omgevingsveiligheid
bepaalt uitvoeringsmethode De Zalmhaven uit
Betoniek 2019/4.
De hijsloods ? 50 m lang, 38,5 m breed en 12 m
hoog (fi g. 2) ? is ontworpen in samenwerking
met Civiele Technieken deBoer. Hij is op bega-
negrondniveau gemonteerd om het gebouw
heen en op vier grote stalen kolommen (Ø813 ×
16 mm) buiten het gebouw gefundeerd. Bene-
den stond een vijzelconstructie die de loods tel-
kens één slag omhoog vijzelde (fi g. 3, foto 4).
Bij iedere twee slagen werden vier nieuwe sta-
len kolomdelen toegevoegd met een lengte van
ongeveer 6 m. Juist deze opbouw, afwijkend
van hijsloodsen die eerder in Nederland zijn
toegepast ? daar stonden de loodsen op het gebouw zelf ? vormde de sleutel tot succes.
VOORZIENINGEN
Een hijsloods is lang niet voor ieder project
geschikt. Toepassing vraagt een ? inke inves-
tering die pas interessant is bij grote projecten
PUZZELEN
IN EEN
HIJSLOODS
2 Plattegrond hijsloods
3 Omhoog vijzelen hijsloods
5 VAKBL AD 3 2021
2. Zalmhaven.indd 52. Zalmhaven.indd 5 14-10-21 16:4514-10-21 16:45
en een hoge bouwsnelheid. En de vorm van het
gebouw moet zich er voor lenen. Zo is een
regelmatige plattegrond, zonder grote spron-
gen in de gevel, ideaal. Bij afwijkingen moeten
voorzieningen worden getroffen met een
nadelig effect op de kosten en het bouwtempo.
Een ander voorwaarde is dat het gebouw in
staat moet zijn extra belastingen op te nemen.
Bij Zalmhaven I gold dat met name voor de
horizontale (wind)belastingen. De verticale
belasting werd immers nagenoeg volledig naar
de vier poten afgedragen. Juist dat maakte dit ontwerp van de loods zo geschikt.
Wel is bij deze bouwsystemen altijd speciale
aandacht nodig voor de windbelasting. Door
-
dat de het aangeblazen opper vlak van een hijs -
loods groter is dan het gebouw zelf, is het niet
vanzelfsprekend dat het gebouw die belasting
op kan nemen. Uiteraard zijn er voorzieningen
te treffen als de sterkte of stijfheid in het
gebouw niet voldoende zijn, maar ook die moe -
ten zo veel mogelijk worden vermeden; je moet
immers voorkomen een 'definitieve' construc -
ties te maken in een 'tijdelijke' situatie. Op als deze aspecten scoorde Zalmhaven I
goed. Het gebouw leende zich dus uitstekend
voor deze bijzondere bouwmethode. Uiteraard
moesten de nodige constructieve oplossingen
worden bedacht. Zo zijn er zijn voorzieningen
getroffen om uitknikken van de stalen kolom-
men te voorkomen, de zogenoemde 'kniksteu-
nen'. De horizontale belasting werd direct
onder de hijsloods aan het gebouw afgedragen
door de zogenoemde 'windvangconstructie',
een zware verankering op de vier hoekpunten
van het gebouw. Slechts op twee verdiepingen
bevond zich een inham in de gevel. Hier moest
een extra staalconstructie worden aange
-
bracht om de afstand tussen de vloer en de
constructie van de hijsloods te overbruggen.
BOUWPROCES
In de hijsloods bevonden zich twee 40-tons
bovenloopkranen (portaalkraan). De eerste
kraan fungeerde als hijskraan die de bouwele -
menten vanaf maaiveld door een hijsopening
langs het gebouw omhoog hees (fig. 2, foto 5).
Omdat deze kraan zich boven de bouwplaats
bevond, voldeed dit aan de eisen vanuit de
Richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid. De tweede
kraan, de montagekraan, zorgde voor het hori-
zontale transport binnen de hijsloods. De hijs -
kraan was aan de noordzijde van het gebouw
gepositioneerd. Oostzijde zou, vanwege de
overheersende windrichting uit het westen,
nog beter zijn geweest, maar dat was niet
mogelijk omdat daar een ander gebouw staat.
Voor een efficiënt proces was het noodzakelijk
dat de kranen continu in bedrijf waren. 12 uur
per dag, iedere dag zo'n 24 hijsjes. Bij ieder
hijsje moest de capaciteit zoveel mogelijk wor -
den benut. Dus geen ladingen van 500 kg maar
bij voorkeur van minimaal van 30 ton. Op basis
hier van zijn de afmetingen van de prefab wan-
den geoptimaliseerd. Ook het hijsen van instal-
laties moest zo efficiënt mogelijk gebeuren.
Een bak van 2,5 m bij 10 m werd telkens volle -
dig gevuld. Soms was het nodig het hijsen van
prefab beton en installaties te combineren, bij-
voorbeeld door een deel van de installaties
vooraf op de breedplaatvloeren te monteren.
Een belangrijk voordeel van toepassing van
een bovenloopkraan was veel beheerster kon
worden gehesen dan bij een traditionele kraan.
Wel nam het hijsen uiteraard behoorlijk wat tijd
in beslag, zeker voor de bovenste verdiepin-
gen. Toch was de snelheid van de kraan niet
echt een beperkende factor. Want een belang-
4 De hijsloods wordt vanaf beneden omhooggevijzeld,
foto: BAM Advies en Engineering
6 VAKBL AD 3 2021
2. Zalmhaven.indd 62. Zalmhaven.indd 6 14-10-21 16:4514-10-21 16:45
rijk deel van de tijd was nodig voor het aanpik-
ken en weer afpikken van de elementen en die
varieerde niet met de hoogte van het gebouw.
Grofweg was de tijd die een hijsje kost te ver -
delen in 1/3 voor het aanpikken 1/3 voor het
hijsen zelf en weer 1/3 voor het afpikken.
DENKEN IN PREFAB
Om het bouwsysteem volledig tot zijn recht te
laten komen, was het zaak in prefab te denken:
alles moest zoveel mogelijk worden geprefa-
briceerd. Niet alleen het beton maar ook de
installaties, wapening, afbouw. Zo werden de
gevelelementen in de fabriek van de leveran-
cier samengesteld. Aan het prefab betonnen
binnenspouwblad is het natuursteen buiten-
spouwblad vooraf bevestigd, inclusief isolatie.
Ook de beglaasde kozijnen zijn al bij de leve -
rancier in het element geplaatst. Sommige ele -
menten werden deels op een nabijgelegen hub
aan de Keileweg geassembleerd. Daar werd
bijvoorbeeld de aluminium bekleding op de
balkons gemonteerd. Er is zelf nog uitgezocht
de badkamer volledig prefab aan te leveren. Dat bleek echter niet haalbaar.
Dit alles heeft niet alleen geleid tot een hoog
bouwtempo, ook waren er geen handelingen
meer nodig aan de buitenkant van het gebouw
en kon een gevelsteiger achterwege blijven.
HORIZONTA AL BOUWEN
De verdiepingen zijn gebouwd in een vijfdaagse
cyclus. Kenmerkend in het systeem is dat er
horizontaal moest worden gebouwd. Er was
immers maar één verdiepingshoogte beschik
-
baar, waardoor elementen niet over elkaar heen
konden worden getild (foto 5). Het was dus
noodzakelijk van achter naar voren te werken,
waardoor de bouwvolgorde goed moest worden
uitgekiend. Dit was nogal een puzzel.
Het vloer veld is verdeeld in vier vakken. Op dag
1 van de 5-daagse cyclus werden, van achteren
naar voren, de elementen in vak 1 gesteld; ach-
tereenvolgens de hoekelementen, de gevels, de
binnenwanden en de breedpaatvloeren. Op dag
2 werden de prefab betonelementen van vak 2
gemonteerd en gingen de vlechter en de instal-
lateur aan de slag in vak 1, ook weer van achte -ren naar voren. Dit ging telkens door t/m dag 4.
De vloer is in twee fases gestort, op dag 3 en dag
5. Op diezelfde dag 5, tijdens het storten, werd
de hijsloods naar de nieuwe niveau gevijzeld.
De dag nadat het eerste deel van de vloer was
gestort, kon al worden begonnen met het stel-
len van de balkonpui op de boven gelegen ver
-
dieping. Omdat er niet voldoende hoogte was,
werd deze vanaf de onderzijde gehesen en in
een speciaal ontwikkeld stelraam geplaatst.
Het storten van het beton gebeurde vanaf een
standleiding in het midden van de plattegrond.
Gezien de grote hoogte van het gebouw vraagt
dit behoorlijk wat van het betonmensgel. Een
goede afstemming met de betonmortelleve -
rancier was dan ook essentieel.
JUST-IN-TIME
In totaal waren in de hijsloods tien verschil-
lende bedrijven actief. Dat vroeg natuurlijk de
nodige coördinatie. Vanwege de invulling van
de cyclus kon niet iedereen tegelijk aan de
slag. Zo waren er ploegen die pas op dag 2 van
de cyclus konden starten. Die werkten bijvoor -
5 Elementen werden langs het gebouw omhoog gehesen. Kenmerkend aan
het systeem was verder dat er horizontaal moest worden gebouwd, foto: SHH
7 VAKBL AD 3 2021
2. Zalmhaven.indd 72. Zalmhaven.indd 7 14-10-21 16:4514-10-21 16:45
bovenloopkraan ? op de kern van het gebouw
geplaatst die het overige deel van het dak kon
demonteren. Alle elementen zijn met de
bovenloop kraan naar beneden gehesen.
Het dak in uiteindelijk in twee weken tijd ont-
manteld.
Ver volgens kon worden begonnen met het
afzakken van de hijsloods (foto 6). De hijs-
kraan werd tijdens het zakken aan de noord-
zijde geparkeerd en de montagekraan aan de
zuidzijde, zodat die langs het gebouw mee naar
beneden konden zakken. Het proces van
afzakken was feite omgekeerd aan het omhoog
vijzelen van de loods. Telkens zakte de con-
structie één verdieping omlaag en telkens
werd een kolomdeel van de staanders verwij-
derd. Het hijsgat moest tijdens het zakken wor-
den dichtgezet vanwege de stijfheid.
EVALUATIE
Meer nog dan bij andere systemen was bij
Zalmhaven I de vooraf bedachte planning
bepalend. Als het echt nodig was, kon er best
enigszins van worden afgeweken, zo lang dat
maar paste binnen de vooraf opgestelde uit-
gangspunten. Dat heeft uiteindelijk geleid tot
een geolied proces, zeker na een korte
opstartperiode waarin alle bedrijven konden
wennen aan het systeem.
Het werken binnen de loods werd door iedereen
als zeer prettig er varen. Een van de weinige kri-
tiekpunten van het bouwplaatspersoneel was
het gebrek aan daglicht. Er is nog nagedacht
over transparante platen in het dak, maar dat
was constructief niet mogelijk; deze zouden de
schijfwerking ondermijnen. Daar had hooguit
aan de zijkanten iets voor verzonnen kunnen
worden. Een ander aandachtspunt was het
lawaai van de schermen bij harde wind.
Enige optimalisatie is misschien mogelijk in de
opstartfase, met name voor het schoren van de
hijsloods op het moment dat die nog niet aan
het gebouw kon worden afgesteund.
Het zijn wat kleine aandachtpunten die het
enthousiasme van de betrokken partijen zeker
niet teniet hebben gedaan. Het proces liep
gesmeerd en de hoeveelheid onwerkbare
dagen lag beduidend lager dan gebruikelijk.
Het succes was mede te danken aan de goede
samenwerking met Bydlis ,de leverancier van
de prefab betonelementen. De bouwmethode
smaakt al met al zeker naar meer. Er wordt al
MA ATVOERING
Gezien de strakke planning was het belangrijk dat de elementen direct exact op hun plaats stonden.
Vooral het startpunt, de hoekelementen, moesten zeer nauwkeurig worden gemaatvoerd. Iedere fout
in het begin zou later tot problemen leiden. Om een nauwkeurige maatvoering mogelijk te maken, is
gebruikgemaakt van het MOUS systeem. Het uiteindelijke resultaat was een maximale afwijking in de
gehele toren van 1,5 cm.
beeld van dag 2 tot 4, 12 uur per dag. Hiermee
kwamen zij alsnog op een 36-urige werkweek
uit.
Ook het gebruik van de kranen vergde een
nauwgezette afstemming. Iedereen moest
ruim van te voren intekenen op een bepaald
tijdslot.
Om de strakke planning mogelijk te maken was
het noodzakelijk dat wat arriveerde bij de
bouwplaats direct naar boven werd gehesen,
daar direct werd overgenomen door de monta-
gekraan en ver volgens meteen werd verwerkt.
Er was geen plek grote hoeveelheden materi-
aal op te slaan. En als iets mee terug moest
worden gehesen, bijvoorbeeld de opslagbak
voor installaties, moest die op het juiste
moment klaar staan. Om te zorgen dat vrach-
ten precies op tijd aankwamen kon gebruik
worden gemaakt van een hub aan de Keileweg.
Uiteraard moesten bijvoorbeeld de prefab wan-
den wel tijdelijk ergens worden neergezet. Aan-
dachtspunt daarbij was de belasting. Daar is op
een slimme manier mee omgegaan, door wan-
den daar te plaatsen waar later ook een wand
zou komen, waardoor de belasting door onder-
gelegen wanden kon worden opgenomen.
ONTMANTELING
Nadat de toren op hoogte was, was het zaak
de hijsloods weer netjes beneden te krijgen.
In eerste instantie moest het dak van de loods
worden gedemonteerd. Voor het eerste deel
gebeurde dat handmatig. Zodra er ruimte
was, is een kleine kraan ? aangevoerd via de
6 Afzakken hijsloods, de toren steekt af in de mist, foto: Matthijs van der Steen
8 VAKBL AD 3 2021
2. Zalmhaven.indd 82. Zalmhaven.indd 8 14-10-21 16:4514-10-21 16:45
De Zalmhaven ligt in hartje Rotterdam, op steenworp afstand van de Erasmusbrug. Het project bestaat uit drie torens, voornamelijk ingevuld met woningen. Zalmhaven I, de high-rise, is met 215 m de hoogste van de drie. Hij is grotendeels opgebouwd uit prefab betonnen wanden, een dragende gevel en breedplaatvloeren.
Na een uitgebreide studie heeft bouwer BAM ervoor gekozen de toren te bouwen met behulp van een hijsloods. Hierin is telkens één complete verdieping gerealiseerd, waarna de hijsloods een verdieping omhoog werd gevijzeld en de vijfdaagse bouwcyclus opnieuw kon beginnen.
De reden om voor een bouwloods te kiezen zat hem met name in de veiligheid, zowel de arboveiligheid als de omgevingsveiligheid. Dankzij de hijsloods was de kans op vallen van objecten nihil en kon worden voldaan aan de strenge eisen uit de Richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid. Naast meer veiligheid leidde deze bouwwijze tot minder weerverlet en betere arbeidsomstandigheden. Zie ook het artikel Omgevingsveiligheid bepaalt uitvoeringsmethode De Zalmhaven uit Betoniek 2019/4.
De hijsloods – 50 m lang, 38,5 m breed en 12 m hoog (fig. 2) – is ontworpen in samenwerking met Civiele Technieken deBoer. Hij is op beganegrondniveau gemonteerd om het gebouw heen en op vier grote stalen kolommen (Ø813 × 16 mm) buiten het gebouw gefundeerd. Beneden stond een vijzelconstructie die de loods telkens één slag omhoog vijzelde (fig. 3, foto 4). Bij iedere twee slagen werden vier nieuwe stalen kolomdelen toegevoegd met een lengte van ongeveer 6 m. Juist deze opbouw, afwijkend van hijsloodsen die eerder in Nederland zijn toegepast – daar stonden de loodsen op het gebouw zelf – vormde de sleutel tot succes.
Reacties
Wilfred Nijssen - RWS 27 oktober 2021 17:00
Geniaal !!!