De versterking van de Afsluitdijk gaat langer duren dan voorzien. Niet in 2022, maar in 2025 zijn de werkzaamheden klaar, verklaart minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De reden is een ontwerpfout in de nieuwe spuisluizen, die worden gebruikt om water af te voeren naar de Waddenzee.
Het oorspronkelijk ontwerp was niet bestand tegen alle mogelijk omstandigheden, bleek kort voor aanvang van de bouw van de sluizen. Doordat essentiële gegevens over golfhoogtes en waterstanden rond de dijk ontbraken, moest het ontwerp worden aangepast. De nieuwe spuisluizen zijn daardoor later klaar, waardoor het hele project een vertraging oploopt van drie jaar. Hoeveel meer het project door de vertraging gaat kosten, denkt de minister dit voorjaar te weten. Tot nog toe werden de kosten geraamd op 550 miljoen euro. Cobouw schrijft op basis van meerdere bronnen dat het project honderden miljoen euro's duurder zal uitpakken.
Sinds het begin van de renovatie in 2018 is de Afsluitdijk gesloten voor fietsers en ook zijn vaak rijbanen voor auto's afgesloten. Of die situatie ook drie jaar langer gaat duren, is nog niet duidelijk. Er wordt momenteel wel een speciale Afsluitdijkfietsbus ingezet, waarin mensen hun fiets kunnen meenemen om naar de overkant te komen.
Na de renovatie moet de Afsluitdijk tot 2050 bestand zijn tegen de stijgende zeespiegel en zware stormen.
Over het grootschalig onderzoek naar de kwaliteit van de funderingsplaat, pijlers en bruggen van de Afsluitdijk is in 2018 in het themanummer over sluizen van Cement het artikel ‘Spuisluizen Afsluitdijk geïnspecteerd’ overschenen.
Reacties