Op 7 juli is de renovatie van de Tacitusbrug, de Waalbrug bij Ewijk officieel afgerond. De vier tuien en de opleggingen zijn vervangen en op het dek is een overlaging van hogesterktebeton aangebracht.
De Tacitusbrug is een 1 km lange brug in de A50 die een belangrijke positie inneemt in het wegennet. De renovatie van de veertig jaar oude tuibrug was noodzakelijk omdat de toenemende verkeersbelasting leidde tot vermoeiing van het stalen dek en tot een zwaardere belasting van de draagconstructie.
De renovatie van de veertig jaar oude tuibrug over de Waal was noodzakelijk omdat de toenemende verkeersbelasting leidde tot vermoeiing van het stalen dek en tot een zwaardere belasting van de draagconstructie. Wat dit project bijzonder maakt zijn de voor Nederlandse begrip grote afmetingen en het bijbehorende krachtenspel. De vier tuien hebben volgens Arup, die met Royal HaskoningDHV de verantwoordelijk was voor de engineering van de renovatie, de grootste trekkracht ter wereld. Het vervangen van deze tuien is uitgevoerd zonder extra ondersteuning van de brug. Een uitvoerige stap-voor-stap computersimulatie was nodig om een veilige vervanging van de tuien mogelijk te maken.
Alle opleggingen zijn vervangen, waarbij de brug 1,2 m werd gevijzeld, en aan de binnen- en buitenzijde opnieuw geconserveerd. In de laatste fase werd een overlaging van hogesterktebeton op het dek aangebracht, als oplossing voor de vermoeiing van het stalen dek.
De werkzaamheden aan de Tacitusbrug maken deel uit van een programma waarin acht stalen bruggen in opdracht van Rijkswaterstaat worden gerenoveerd in plaats van vervangen, om de levensduur van elke brug met 30 jaar te verlengen. De joint venture van Royal HaskoningDHV en Arup heeft de verantwoordelijkheid om deze bruggen te inspecteren, te analyseren en ontwerpen te maken voor renovatie. Onderdeel van de werkzaamheden zijn ook het contracteren van een opdrachtnemer en de begeleiding tijdens de uitvoering.
In het renovatieprogramma vallen de Muiderbrug, Boogbrug bij Beek, Scharbergbrug, de Kreekrakbrug, de Galecopperbrug en Tacitusbrug (deze zijn reeds opgeleverd), de Suurhoffbrug en de Van Brienenoordbrug.
Reacties