Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft 17 januari 2018 in Rotterdam het startsein gegeven voor een grote onderhoudsoperatie die de bestaande infrastructuur in Nederland de komende decennia zal verjongen, vernieuwen en verduurzamen.
De noodzaak voor deze aanpak is groot omdat veel bruggen en tunnels zijn aangelegd vanaf de jaren 50 en nu het einde van hun levensduur naderen. Ook zorgt de toenemende leeftijd van de objecten ervoor dat de kans op storingen toeneemt. De investering in de bestaande infrastructuur is van belang om de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van (vaar)wegen te kunnen blijven garanderen.
De afgelopen decennia is de intensiteit van het verkeer enorm toegenomen en is ook het vrachtverkeer zwaarder geworden. Dit leidt tot een hogere belasting van de infrastructuur dan bij de bouw kon worden voorzien en zorgt ervoor dat renovaties of vervangingen eerder moeten worden uitgevoerd.
Het Programma Vervanging en Renovatie zorgt samen met het reguliere onderhoud voor een blijvende hoge kwaliteit van onze netwerken. Gezien de omvang van de opgave is er een flinke toename van het budget dat de komende jaren beschikbaar is om de bestaande infrastructuur aan te pakken. Van gemiddeld circa € 150 miljoen per jaar in de periode tot 2020 tot een verwacht volume van ruim € 350 miljoen per jaar voor de periode vanaf 2020.
Bij het onderhouden van de infrastructuur staat een veilig gebruik altijd voorop. Binnen dat kader wordt op basis van de technische staat bekeken wat een goed moment is voor onderhoud, renovatie of vervanging. Bij de programmering en prioritering van de projecten voor de bestaande infrastructuur zal naast veiligheid de impact van storingen van een object op de bereikbaarheid en de eventuele maatschappelijke schade zwaarder gaan wegen.
Er wordt gestart in de regio Zuid-Holland, omdat in deze regio op korte termijn al een grote opgave ligt. Hier worden onder meer dertien grote bruggen en zeven tunnels opgeknapt, zoals Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug. De Wantijbrug bij Dordrecht (foto) wordt als eerste aangepakt, halverwege volgend jaar start daar het werk. De Van Brienenoordbrug bij Rotterdam is over twee jaar aan de beurt.
Het overzicht van geplande werkzaamheden zal op basis van de laatste inzichten steeds worden geactualiseerd. Het meest actuele overzicht is te vinden op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland. Voor de andere regio’s wordt een soortgelijke aanpak ontwikkeld.
Reacties