De ruwbouw van de oostelijke tunnelbuis van de spoortunnel in Delft is gereed. Dat betekent dat wanden, dak, vloer en tussenwand over de volle lengte van 2,3 km staan.
De tunnel is gebouwd in tunneldelen die waren gescheiden door zogenoemde compartimenteringsschermen. Nu het laatste scherm is verwijderd, loopt de tunnel in één stuk, vanaf inrit zuid naar inrit noord. Na de zomer start de aanleg van de sporen en wordt de tunnel en het ondergronds station afgebouwd.
Omdat de spoortunnel op volle lengte open is, transformeert deze voor één dag in een fietstunnel. Nu er nog geen sporen in liggen, is hij namelijk prima geschikt voor een fietstocht. Spoorzone Delft verloot voor deze fietstocht tien ‘fietsplekken’ onder haar volgers op Twitter.
ProRail en de gemeente Delft zijn opdrachtgever voor de bouw van de spoortunnel en werken samen aan de realisatie van Spoorzone Delft. In 2015 rijdt de eerste trein ondergronds door de oostelijke tunnelbuis en wordt het viaduct afgebroken. Het ondergrondse station en de stationshal zijn dan ook klaar voor gebruik. Inmiddels is ook gestart met de bouw van de tweede, westelijke, tunnelbuis. Deze is in 2017 gereed.
Reacties