Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Scharbergbrug krijgt betonnen dek

28 maart 2011

Rijkswaterstaat is gestart met de renovatie van de Scharbergbrug over de Maas en het Julianakanaal in de A76 bij Esloo. Vanwege van toenemende verkeersintensiteit en belasting is de huidige stalen overspanning niet geschikt voor de toekomst. De brug moet aan de onder- en bovenzijde worden versterkt.

De huidige asfaltverharding op de brug wordt vervangen door een betonnen overlaging van het stalen dek. Voor dit nieuwe dek wordt gebruikgemaakt van gewapend hogesterktebeton. Deze laag heeft twee functies: enerzijds het spreiden van de zware verkeersbelastingen, anderzijds het versterken van de doorsnede.

De Scharbergbrug is onderdeel van een programma van Rijkswaterstaat waarin achterstallig onderhoud aan honderden bruggen wordt aangepakt. Bij stalen bruggen is het vooral de vermoeiing die een probleem vormt, bij betonnen bruggen gaat het om de dwarskrachtcapaciteit.

Eerder is al onder meer de Moerdijkbrug op een vergelijkbare wijze gerenoveerd. Zie het artikel ‘Betonnen overlaging stalen rijdek Moerdijkbrug’ uit Cement 2008/5.

Lees ook het artikel ‘Overlaging hoogwaardig vezelbeton op een orthotroop stalen brugdek’ uit datzelfde nummer.

Cement zal later dit jaar in een themanummer aandacht besteden aan de renovatie van bruggen in Nederland.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren