In het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden bouwt Van Hattum en Blankevoort in opdracht van Rijkswaterstaat aan de grootste 'zoutdam' ter wereld. De dam voorkomt door selectieve onttrekking van zout water verdere verzilting van het Noordzeekanaal en achterland, en daarmee negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw, industrie en het drinkwater. Om tijdens de bouw de veiligheid te maximaliseren en het functioneren van het Binnenspuikanaal zo min mogelijk negatief te beïnvloeden, worden vrijwel alle constructieonderdelen voorgebouwd
op het naastgelegen voorbouwterrein. Met de grootste hijsbok van Europa worden ze straks op hun definitieve plek gezet.
PROJECTGEGEVENS
Project : Selectieve Onttrekking IJmuiden
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort
Grond-/baggerwerk: Van den Herik
Installatietechniek (bediening en besturing): Vialis / Visser & Smit Hanab
Staalconstructies en bewegingswerk: Spie
Contractvorm: Design & Construct (UAV-GC 2005)
Opdracht verleend: augustus 2021
Bouwwerkzaamheden: oktober 2022 tot eind 2024
Geplande oplevering: medio 2025
4 VAKBL AD 4 2023
Auteur Marijn van der Hoog, Van Hattum en Blankevoort ? Jos den Hollander, Van Hattum en Blankevoort ? Coen Smets, Betoniek / Aeneas Media
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 404-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 4 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
GROOTSTE ZOUTDAM TER WERELD ZOVEEL MOGELIJK PREFAB UITGEVOERD
Selectieve
Onttrekking
IJmuiden
1 S electieve Onttrekking IJmuiden vanuit de lucht;
de pijlers staan nu nog op het Arosa Sun-terrein
5 VAKBL AD 4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 504-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 5 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
H
et sluizencomplex in IJmuiden heeft
sinds de komst van de Zeesluis IJmuiden
in 2022 de grootste zeesluis ter wereld.
Het complex is een van de belangrijkste en
meest drukbevaren routes voor vaar verkeer
tussen de Noordzee en de Nederlandse binnen -
wateren. De nieuwe zeesluis is nog niet volledig
in gebruik. Per schutting, komt er namelijk erg
veel zout (zo'n 10.000 ton) in het Noordzeekanaal ,
soms wel tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal.
Dat is onwenselijk voor natuur, land- en tuin-
bouw, koel- en/of proceswater voor industrie
en drinkwater voorzieningen. Als de zoutdam
eind 2024 functioneel in gebruik is, kan de in
2022 geopende nieuwe Zeesluis IJmuiden
volledig worden ingezet.
SELECTIEVE ONT TREKKING
Om het zoete water te beschermen tegen ver -
zilting, wordt zout water via een ingenieuze
grotendeels betonnen constructie in een ge-
creëerde vernauwing van het Binnenspuikanaal
(fig. 2) terug naar de Noordzee afgevoerd, via
het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden. Hierbij
wordt gebruikgemaakt van het principe dat zout
water zwaarder is dan zoet water. Het zoute
water zakt naar de lokaal verdiepte zone in de
waterbodem, gelegen voor de constructie voor
selectieve onttrekking (SO). Tussen de SO-
constructie en de ondergrond zijn drie grote
openingen. Het zoute water wordt door deze
openingen terug naar zee afgevoerd (spuien bij
laag water, pompen bij hoog water). Het zoete
water wordt juist tegengehouden door de dam
en blijft in het Noordzeekanaal.
De methode selectieve onttrekking is in Neder -land al eerder op kleine schaal toegepast bij het
gemaal De Helsdeur in Den Helder. Gelet op de
schaalgrootte, is de constructie bij IJmuiden
zonder meer uniek te noemen.
DE OPGAV E
Het belangrijkste onderdeel van de totale opgave
was het ontwerp en de realisatie van de SO-con
-
structie. Deze is circa 90 m breed en bestaat uit
t
wee pijlers, twee landhoofden, met daartussen
drie betonnen scheidende wanden (fig. 4). Deze
scheidende wanden reiken niet tot aan de bodem,
waardoor er aan de onderzijde sleufvormige
openingen overblijven. Bovenin het middendeel
van de scheidende wand komt een grote beweeg -
bare zakdeur, die toegang verleent aan (onder -
houds)schepen om het Binnenspuikanaal op te k
unnen varen voor onderhoud aan de kades en
de pompinstallaties van het achtergelegen
gemaal. Verder worden er vier grote vispassages
gerealiseerd. Ook de bodembescherming van het
Binnenspuikanaal en Noordzeekanaal behoort
tot de opgave. Ter plaatse van de SO-constructie
wordt de bodem plaatselijk flink verlaagd tot
NAP -23 m: de zogenoemde zoutvang.
WATERBOUWKUNDIG L AB
Om de methode selectieve onttrekking optimaal
te laten functioneren, is de geometrie en posi-
tionering van het hele ontwerp ? van de SO-
constructie, de vernauwing van het Binnen-
spuikanaal en het bodemverloop ? erg
bepalend. Aan de hand van diverse computer -
simulaties (CFD) en schaalproeven in het
waterbouwkundig laboratorium heeft Deltares
het optimale ontwerp gemodelleerd en bepaald.
De uitkomsten uit deze proeven zijn door Rijks -
waterstaat voorgeschreven als absolute
hydraulische randvoorwaarden. Zolang de
ontworpen en gerealiseerde SO-constructie
aan deze randvoorwaarden voldoet, is Rijks -
waterstaat verantwoordelijk voor de hele werking
van het principe van selectieve onttrekking.
UIT VR A AG
Bij de uitvraag heeft Rijkswaterstaat twee
toprisico's gedefinieerd: functieverlies van het
Binnenspuikanaal en optreden van zettings -
vloeiing.
Functieverlies Binnenspuikanaal
Het Binnenspuikanaal heeft een aantal zeer
In het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden bouwt Van
Hattum en Blankevoort in opdracht van Rijkswaterstaat aan de grootste
'zoutdam' ter wereld. De dam voorkomt door selectieve onttrekking van
zout water verdere verzilting van het Noordzeekanaal en achterland, en
daarmee negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw, industrie en
het drinkwater. Om tijdens de bouw de veiligheid te maximaliseren en
het functioneren van het Binnenspuikanaal zo min mogelijk negatief te
beïnvloeden, worden vrijwel alle constructieonderdelen voorgebouwd
op het naastgelegen voorbouwterrein. Met de grootste hijsbok van
Europa worden ze straks op hun definitieve plek gezet.
2 Principe van Selectieve Onttrekking: het zware zoute water wordt door openingen onderin de constructie afgevoerd naar zee, het zoete water blijft achter in het Noordzeekanaal.
6 VAKBL AD 4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 604-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 6 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
belangrijke functies. Het is een belangrijke
afvoertak van water uit het achterland, dat via
rivieren en het Amsterdam-Rijnkanaal en het
Noorzeekanaal op dit kleine stukje water
drukt. Ook heeft het kanaal een ecologische
(vismigratie) en scheepvaartfunctie (voor
onderhoud; geen vaarweg). Tijdens de gehele
uitvoering moet daarom het risico worden ver-
meden dat er functieverlies optreedt van het
Binnenspuikanaal.
Zettingsvloeiing
De grondlagen in het specifieke gebied zijn
gevoelig voor zettingsvloeiing. Dat is een geo-
technisch gegeven van de locatiespecifieke
samenstelling van de ondergrond. Zodra er tril-
lingen optreden in de ondergrond, bijvoorbeeld
bij het aanbrengen van funderingselementen
zoals buispalen en damwandplanken, kan de
korrelpakking van de grondlagen verweken
doordat de waterspanning wordt verhoogd.
Hierdoor ontstaat de kans op het afglijden, het
rollen, van de grondlagen. Als dat eenmaal
gebeurt, is het niet meer te beheersen.
Naast deze toprisico's werden in de uitvraag
tevredenheid van beheerder en omgeving als
kansen gedefinieerd.
ZOVEEL MOGELIJK PREFAB
In de tenderfase is gekozen om de constructie -
onderdelen zoveel mogelijk prefab uit te voeren
op een voorbouwlocatie op het Arosa Sun-terrein,
aan de noordkade van het Binnenspuikanaal en
dichtbij de uiteindelijke positie van de SO-
constructie. Met deze uitvoeringsmethode was
het niet nodig om een zware en diepe bouwkuip
te maken in het Binnenspuikanaal, waarmee
direct de twee grote projectrisico's konden
worden vermeden. Een bouwkuip had tot een
gedeeltelijk functieverlies van het Binnen-
spuikanaal kunnen leiden, maar ook de kans op
zettingsvloeiing kunnen vergroten ten
opzichte van de uiteindelijk gekozen methode.
Bovendien is het geen prettige en veilige
gedachte om personeel op grote diepte (NAP
?28 m) te laten werken, met het risico op (aan-
vaar)schade en de hoge waterdruk op de
bouwkuip.
Een ander alternatief dat is overwogen, was
het ter plekke maar zonder bouwkuip opbouwen
van de pijlers en landhoofden, door kleinere ring-
elementen 'in den natte' op elkaar te plaatsen en
monteren. Dit bleek een te grote constructieve
uitdaging, met name uit oogpunt van het kunnen
3 Zoutgehalte door spuisluizen zonder (boven) en met selectieve onttrekking (onder); met op de afbeelding links het Binnenspuikanaal
5
Overzicht voorbouwterrein
4 De SO-constructie bestaande uit twee pijlers, twee landhoofden,
scheidende wanden en een zakdeur
in het midden
7 VAKBL AD 4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 704-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 7 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
garanderen van de voorgeschreven technische
ontwerplevensduur van honderd jaar, conform
Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken (ROK)
versie 1.4.
GROOTSTE HIJSBOK VAN EUROPA
De methode van zoveel mogelijk prefab op de
voorbouwlocatie bouwen brengt een enorme
gewichtsuitdaging met zich mee. Met name de
twee pijlers zijn qua afmetingen en gewicht
gigantisch. Die moeten nog wel even op zijn
plek worden gehesen. Al in de tenderfase heeft
Van Hattum en Blankevoort hier voor de samen-
werking opgezocht met het Belgische bedrijf
Scaldis, dat is gespecialiseerd in het op- en af-
breken van zware offshore (staal)constructies.
De ingezette hijsbok Gulliver (foto 6) is de
grootste van Europa en heeft een hijscapaciteit
van 4000 ton. Hoewel dus een aanzienlijke
capaciteit, is gedurende het hele project veel
aandacht besteed aan weight watching van de
pijlers. De pijlers wegen namelijk circa 3000
ton en moeten op een bepaalde afstand van de
kade worden opgepakt. Ook een strakke plan-
ning van de werkzaamheden is cruciaal. De
inzet van de Gulliver moest namelijk ruim een
jaar van te voren worden vastgelegd.
GEWICHTSREDUCTIE
Het hele uitvoeringsplan staat of valt bij het
kunnen optillen van de zwaarste onderdelen,
de twee pijlers. In de tenderfase zijn daarom
bewust bovenwaarden aangehouden, met
name van het soortelijk gewicht van het beton
en de hoeveelheid toe te passen wapening. Op deze twee punten kon gedurende het project
inderdaad enige gewichtsreductie worden
behaald. De geometrie van de pijlers was al
voorgeschreven. De dikte van de buitenwanden
is in het ontwerp door Van Hattum en Blanke
-
voort bepaald en zo slank mogelijk gehouden.
Dat bleek uitdagend. Desondanks is bij de
uitwerking van het ontwerp op de totale hoe -
veelheid toegepast materiaal bespaard, en dus
op duurzaamheid en kosten. Gedurende de hele
uitwerking van het project zijn alle constructie -
onderdelen altijd met voldoende marge onder
het maximale hijsgewicht gebleven. Dat gaf
alle betrokken projectpartners een comfortabel
gevoel.
T YPE BETON
In het ontwerp is het toegepaste constructie
-
beton bepaald op C35/45. Het betonmengsel is
samengesteld conform de ROK 1.4 en geldende
NEN-normen. Het beton moet voldoen aan de
milieuklassen XD3, XC4, XF4 en XS3. Daar van is
XS3 (aantasting door chloriden uit zeewater,
getijdenzone, spat- en stuifzone) het meest
maatgevend. Omdat gewicht zo'n belangrijk
onderdeel is in dit project, zijn door Van Hattum
en Blankevoort aanvullende eisen gesteld aan
de volumieke massa van het beton per stort. Als
eerste zijn de massieve voeten van de verder
holle pijlers gestort. Bij het storten daar van,
zo'n 25% van het totale betonvolume van de
pijlers, is bij elke betonmixer gecontroleerd of
de volumieke massa van het geleverde beton
binnen de gestelde randvoorwaarden bleef.
KLIMBEKISTING
Voor de pijlers en landhoofden is een klim-
bekisting gebruikt (foto 7). Vanaf de voet gaat
de klimbekisting elke slag 3,25 m omhoog. In
totaal bestaat het stortplan van de pijlerwanden
uit acht stortslagen (fig. 8). De wanden zijn
circa 500 mm dik. Vanwege het volume en de
warmteontwikkeling van het beton, treden
inwendige spanningen op die tot scheur vorming
kunnen leiden. Om de scheurwijdte te beheer -
sen, is de werkwijze van CROW-CUR Rapport
1:2020 aangehouden. Uit kostenoverweging is
niet gekozen voor het koelen van de beton-
mor tel, maar voor het toepassen van extra
wapening om de optredende spanningen op te
kunnen vangen.
7 De pijlers, met sponning voor de wanden, zijn gestort met een klimbekisting
De pijlers worden met de grootste hijsbok van Europa in een natte
bouwkuip gehesen en uiteindelijk op staal gefundeerd
6 Gulliver, de grootste hijsbok van Europa bron: DEME
8 VAKBL AD 4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 804-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 8 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
VOORBOUWLOCATIE
Het Arosa Sun-terrein is vergroot en ingericht
als voorbouwlocatie voor nagenoeg alle con-
structieonderdelen, met als gevolg meer meters
aan kademuur en een hogere belastbaarheid
van het maaiveld (fig. 9). Dit tot tevredenheid
van Rijkswaterstaat, de beheerder van het
sluizencomplex. De buispalen van het nieuwe
stuk kade zijn trillend ingebracht. Vanwege
het risico op zettingsvloeiing zijn diverse
waterspanningsmeters ingezet om de water-
spanning te meten en monitoren tijdens het
trillen. Deze geven aan de hand van signale -
ringswaarden aan wanneer de spanning te
hoog dreigt te worden. Het tijdelijk stoppen
met trillen zorgt in dat geval voor een significante
daling in de waterspanning.
Vanwege het enorme gewicht van de pijlers,
was het van belang de ondergrond van de
voorbouwlocatie te versterken. Het zou echter
zonde zijn om de pijlers op een paalfundering
te zetten. Dat zou een verloren constructie
hebben betekend. Bovendien zou het heien het
risico op zettingsvloeiing aanzienlijk hebben ver -
groot. Ook was het nodig om de combiwanden
van het nieuwe stuk kade, vanwege het
gewicht van de pijlers, diagonaal te verankeren.
Daarbij zouden funderingspalen in de weg
hebben gezeten.
In plaats van het toepassen van een paal-
fundering, is de grondconstructie van de
voorbouwlocatie gewapend met een vezelnet
gevuld met menggranulaat. Het gewicht van de
pijlers en de scheidende damwanden wordt
hiermee goed verspreid en de zetting treedt
gelijkmatig op. De verticale ver vorming van de
ondergrond is berekend en de zakking verliep
volgens verwachting. Om deze kleine ver vor -
mingen op te vangen, kon de klimbekisting niet
altijd loodrecht omhoog en moest deze soms
enkele millimeters worden bijgesteld. Zeker bij
prefab luistert maatvoering erg nauw. Eenmaal
op hun plek moeten de pijlers uiteraard wel
een continue loodrechte lijn aanhouden binnen
de gestelde toleranties.
HIJSVOORZIENINGEN PIJLERS
De pijlers worden straks opgetild door de
hijsbok. Naast gewichtsreductie, is het goed
verdelen van het gewicht over de hijspunten
extreem belangrijk. De positie van de hijspunten
heeft namelijk een direct gevolg voor het
maximale hijsgewicht. Daarom zijn vooraf
kaders en toelaatbare toleranties bepaald voor
8 Stortplan van de pijlers
9a
P
alenplan versterkte voorbouwlocatie (plattegrond)
9b
Door
snede ter plaatse
van de voorbouwlocatie
van de pijlers
0 06
007
0
08
010
2 03
2
05
207
4
10 4
11
412
413
414
415
416
417
S
50L-
03
S
50L
- 0
4
S50L
- 0
5
S
50L-
03
S
50L
- 0
4
S50L
- 0
5
B L03 0
06
007
0
0 8
010
2 0 3
2
05
207
4
10 4
11
412
413
414
415
416
417
S
50
L
- 0
3
S
50
L
- 0
4
S50
L
- 0
5
S
50
L
- 0
3
S
50
L
- 0
4
S50
L
- 0
5
B L0
3
F 2
G
H
H
J
J
E
4
WT G 5
DL
DL
s
ch i
p
1
1 0 x
11
,4
m F
1
F 4
F
3
PVR g
estuurde boring ( Liander)
d
ers
(
2 50
kN
)
h .o .
h .
c
a
. 15
m
best aande gr outankers ha ndhaven
bestaand verankeri ngsscherm h andhaven
V gording HEB 360 op +0.400
voorbouwlocatie
b
ol d
er s
(2
50kN
)
h.
o.
h .
c
a.
15
m Lo sw
al
1
5
0 00
2
.
0
2 .0
N.A.P.+0,
000 m K.P. -0,400 m
b.k. aanleg bodem-
beschermin g -23m
b.k. toekomstige
zoutvang -25m
1:
5
Pv r gest uur de boring (Lian der)
15-stren gs anker
systeemgrens werkgrens
stal en buispaal ø1420x20
43°
4
7°
stal en deksl oof B=1950
schaal: 1:500
9 VAKBL AD 4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 904-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 9 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
de posities van de hijspunten. Bovenop de pijlers
zijn twee hijsframes speciaal voor dit werk ont-
worpen en geproduceerd, voor een eenmalige
hijsbeweging (foto 11). De frames zijn circa
3 m hoog en hebben elk twee hijspunten, elk
hijspunt is met elf hijsankers aan de pijler
bevestigd. De langste hijsankers zijn circa
14,5 m lang. Dit zijn Gewi-staven die door sta-
len mantelbuizen worden doorgekoppeld. Het
aanbrengen moest zeer nauwkeurig gebeuren,
met een steltolerantie van maximaal 1 à 2 mm.
Naast de hijsframes, is een speciaal stelframe
op maat gemaakt om de hijsankers per groep snel, efficiënt en nauwkeurig te stellen. Hiermee
is veel bouwtijd gewonnen.
Bij het monteren van het hijsframe worden de
Gewi-staven op spanning gezet en aangetrokken
op het frame met behulp van een vijzel. Daarmee
wordt de verlenging uit de staaf gehaald, zodat
dit tijdens het hijsen niet kan gebeuren. Voor het
hijsen zelf worden de hijshaken van de hijsbok,
de shackles met elk een maximale hijscapaciteit
van 900 ton, aan het frame bevestigd. Om de
schaalgrootte nog maar eens te benadrukken:
de borgpennen in de hijshaken hebben een
diameter van 440 mm en worden hydraulisch aangedreven (fig. 10). Nadat de pijlers op
hun plek staan, wordt het hijsframe verwijderd.
De uit de pijlers uitstekende hijsankers worden
doorgeslepen en met beton afgewerkt.
STELLEN VAN DE PIJLERS
Voor het plaatsen van de pijlers wordt gewerkt
met een natte bouwkuip vrij in het water. De
pijlers worden tijdelijk op palen geplaatst. In
de paal wordt onder water een paalkop
gemaakt van gewapend onderwaterbeton.
Daarop wordt een stalen plaat gemonteerd en
ondergoten met grout. Op de plaat wordt een
vijzel aangebracht. De pijler wordt met de hijsbok
in de bouwkuip gehesen en tot circa 5 cm boven
de vijzels gebracht.
Ver volgens worden de vijzels uitgezet en
nemen ze het gewicht van de pijler geheel over,
zodat de kraan ontkoppeld kan worden. Per
pijler zijn acht vijzelpalen met acht vijzels
geïnstalleerd, verdeeld in drie hydraulische
groepen, zodat de beste stabiliteit kan worden
gegenereerd (driepoot). Hiermee wordt de
pijler in het verticale vlak op de juiste positie
gesteld.
In het horizontale vlak wordt de pijler gesteld
door middel van een lier-constructie. Onderin
de voet zitten acht punten, met daaraan de lie -
ren die via katrollen bovenop de bouwkuip
worden aangetrokken (fig. 12).
Na het stellen van de pijler wordt de ruimte
tussen de onderzijde van de pijler en de op de
waterbodem aangebrachte grindlaag opgevuld
met grout. Na het ondergrouten worden de
vijzels weer ingetrokken en worden de pijlers
volledig gedragen door de ondergrond. De
pijlers zijn dus 'op staal' gefundeerd.
Om er voor te zorgen dat de pijlers niet meer
kunnen verplaatsen nadat ze zijn gesteld,
wordt aan de voor- en achterzijde plaatselijk
onderwaterbeton aangebracht tussen de pijler
en de damwanden. Hierdoor wordt de belasting
in geval van aanvaren afgedragen op de
damwanden. Daarna wordt het bovengrondse
deel van de bouwkuip afgebroken (de buis -
palen en damwanden worden afgebrand).
De holle ruimten van de pijlers worden elk met
circa 1500 m
3 aan zand gevuld met zand voor
extra ballast en stabiliteit.
De bepaalde plaatsingstoleranties voor de pij-
lers en ook de landhoofden zijn dusdanig dat ze
haalbaar z
ijn voor waterwerk, maar niet over -
dreven groot. Strikte maatvoering is dus van
g
root belang.
10 Hijsframes bevestigd aan de pijler
Prisma
+ GPS
Prisma
+ GPS
Tijdelijk
afdichten
B
11 Op maat gemaakt hijsframe, circa 3,5 × 4,8 × 2,5 m (l × b × h)
10 VAKBL AD 4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 1004-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 10 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
UIT VOERING L ANDHOOFDEN
Voor het bouwen van de landhoofden werd
tijdens de tenderfase uitgegaan van een natte
bouwkuip. Uiteindelijk is gekozen om aan
weerszijden een droge bouwkuip te maken van circa 5 × 5 m. In de landhoofden worden grote
staalframes aan de combiwanden van de kades
gelast (zie verderop). Om er voor te zorgen dat
het laswerk aan de strenge kwaliteitseisen vol
-
doet, is besloten dit niet onder water uit te voe -ren en dus een droge bouwkuip te maken.
Eerst wordt een gewapende onderwaterbeton
-
vloer gerealiseerd op circa NAP ?15 m. Vanwege
de op
waartse waterdruk worden ankerpalen
toegepast die de vloer op zijn plek houden.
N.A.P.
Waterpeil 0,40- m
22000 822 1,40+ m
25,00- m
B A
26,50- m 1,40+ m
25,00- m
26,50- m 23,75- m? Baggerniveau
20,00- m 23,75- m?
Baggerniveau
21,00- m
Langsdoorsnede C-C
schaal 1 : 100 Dwarsdoorsnede A-A
schaal 1 : 100 B A 60008000 1657 1657
20,00- m
bk damwand bk damwand
1000 1000
bk damwandN.A.P.
0,40- m
1500 27,15- m 1500
822
26,75- m 27,15- m 26,75- m
12 Stellen van de pijlers
13 Fasering SO-constructie
Binnen gewicht blijven van de pijlers was cruciaal voor het kunnen hijsen en
daarmee de uitvoerbaarheid van de gekozen uitvoeringsmethode
11 VAKBL AD
4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 1104-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 11 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
'opgehangen' en waarmee deze wordt inge-
klemd.
WANDELEMENTEN
De dikte van de betonnen scheidende wand-
elementen tussen de pijlers en landhoofden is
in het ontwerp bepaald op 1 m. Ze zijn in de
langsrichting voorgespannen om de beton-
doorsnede en daarmee het gewicht te reduceren,
en omdat ze op die manier beter te tillen zijn.
De elementen zijn circa 25 m lang en 13,5 m
hoog en bestaan uit twee delen. Het onderste
deel is circa 5,5 m hoog, het bovenste circa 8 m
hoog. De twee delen worden onderling niet
gekoppeld, maar met behulp van een stalen
tandverbinding op hun plek gehouden. Deze
tandverbinding wordt onder water geseald en
geïnjecteerd met grout. De bovenste elementen
hebben elk twee sparingen, waar nadien de
vispassages aan worden gekoppeld. Aan de
bovenkant zit een uitkraging die dient als toe -
komstige toegangsweg van de kade naar de
zakdeur. Het betonopper vlak wordt hier opge -
ruwd tot de gewenste stroefheid.
Een op maat gemaakte stalen randelement,
ook wel de 'spoiler ' genoemd, wordt onderaan
het onderste plaatelement bevestigd. De vorm
van deze spoiler is voorgeschreven en is van
belang voor de juiste werking van de selectieve
onttrekking (hydraulische randvoorwaarde). Op
de voorbouwlocatie is in de onderzijde van de
scheidende wanden een stalen bevestigingsbalk
ingestort, waaraan de stalen spoilerelementen
zijn voorgemonteerd.
De wanden worden ingeklemd in de sponningen
van de landhoofden en pijlers. Dit wordt gedaan
met behulp van rubberen oplegblokken en
injectiekussens die ver volgens met grout worden
geïnjecteerd. Daaroverheen komt een rubberen
profiel voor een waterdichte afwerking.
G ladhei dsscherm zuid loopt aan k anaalzijde
door ov er bocht deurbergk ade
verharding
Hekw erk h= 2000mm Afsluitende plaat
t.b.v. hijsvoorziening
8x Mantelbuis i nw.?110
(i ncl. trekkoord)
waar van 5 st. gereser-
veerd voo r kabels
rooster t.b.v.
af dicht ing dilatatie
aanlegni veau -23,0m N.A.P.
toekomst ig aanl egniveau -25,0m N .A.P.
( zout vang)
Isometrisch aanzicht
Landhoofd noord 2.0
Isometrisch aanzicht Landhoofd noord (voet sponning)
G ladhei dsscherm zuid loopt aan k anaalzijde
door ov er bocht deurbergk ade
verharding
Hekw erk h= 2000mm Afsluitende plaat
t.b.v. hijsvoorziening
8x Mantelbuis i nw.?110
(i ncl. trekkoord)
waar van 5 st. gereser-
veerd voo r kabels
rooster t.b.v.
af dicht ing dilatatie
aanlegni veau -23,0m N.A.P.
toekomst ig aanl egniveau -25,0m N .A.P.
( zout vang)
Isometrisch aanzicht
Landhoofd noord 2.0
Isometrisch aanzicht Landhoofd noord (voet sponning)
14 Isomet risch aanzicht van landhoofd noord (rechtsonder de voet van de sponning)
Na uitharden van het onderwaterbeton wordt
de kuip droog gepompt.
De betonnen sponningbalk van de scheidende
wanden, die wordt gebouwd op de voorbouw -
locatie, wordt in de landhoofden in horizontale
richting vastgezet door middel van twee stalen
frames. Deze frames worden op twee hoogte -niveaus aan de combiwand van de bouwkuip
bevestigd (fig. 14). In de sponningbalk zijn
staalplaten ingestort, die aan de frames wor
-
den vastgelast. Aan de bovenzijde van de land-
hoofden wordt op maaiveldniveau een beton-
nen in-situ dekplaat aan de combiwanden
aangebracht, waaraan de sponningbalk wordt
15 Bou w van de scheidende betonwanden op de voorbouwlocatie
12 VAKBL AD 4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 1204-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 12 11-12-23 12:1611-12-23 12:16
ZAKDEUR
Tussen de pijlers komt een zakdeur met hydrau-
lisch bewegingswerk. De bediening van de deur
gaat met behulp van cilinderstangen. Het
belangrijkste voordeel van dit systeem, ten
opzichte van een elektromechanisch systeem
dat de deur met tandwielen bedient, is dat het
minder gevoelig is voor maattoleranties. Gezien
de prefab bouwwijze en de schaalgrootte van
het werk is dat geen overbodige luxe. Een ander
voordeel van het hydraulische systeem is dat de
aandrijfverbindingen zich boven het water
bevinden en daarmee beter zijn te onderhouden.
Er is gekozen door een extern verstevigde deur
met vakwerk.
VISPASSAGES
Een van de functies van het Binnenspuikanaal is
vismigratie van en naar de zee. Daarom zijn er
vier vispassages voorzien in de bovenste beton-
nen wandelementen van de SO-constructie
(fig. 16). Dit zijn betonnen bakken zo groot als
fietstunnels die aan de bovenzijde zijn voorzien
van rooster vloeren. In de bakken komen diverse tussenschotten. Ook van de vispassages is de
hele geometrie inclusief de tussenschotten
voorgeschreven. Vanwege de verschillende
zoutgehaltes, de opstuwing en stroming in het
water kan een hoogteverschil tot 40 cm ontstaan
tussen de waterniveaus aan beide zijden van de
SO-constructie. De schotten breken de stroom-
versnelling en waterdrukken die door dit hoogte
-
verschil optreden en zorgen er voor dat de vissen
rustig kunnen passeren.
Ook de 4,5 m brede en
3,5 m hoge vispassages worden in zijn geheel als
U-vormige bakken geprefabriceerd op de voor -
bouwlocatie. Bovenin worden ze voorzien van
s
tabilisatieframes om de bakken stabiel te hou -
den tijdens het hijsen. De twee lange bakken
h
angen volledig aan de scheidende wanden aan
de zijde van de landhoofden. De twee korte bak -
ken worden op stalen balken geplaatst die in de
pi
jlers zijn gemonteerd.
UNIEKE CONSTRUCTIE
Selectieve Onttrekking IJmuiden is vanwege zijn
schaalgrootte een uniek project dat Nederland
als waterbouwland nog steviger op de kaart zet. Door er voor te kiezen om zoveel mogelijk
constructieonderdelen op de voorbouwlocatie
te prefabriceren, kan veilig worden gewerkt en
de beste kwaliteit worden verkregen. De werk
-
zaamheden hebben minimale invloed op het
functioneren van het Binnenspuikanaal. Op het
moment van verschijning van dit artikel zijn de
pijlers gereed en worden de definitieve posities
in het Binnenspuikanaal voorbereid. Dankzij
weight watching gedurende het project, zijn de
pijlers hijsbaar en kunnen ze in april 2024 daad -
werkelijk op hun eindbestemming worden
geplaatst.
A
BSK 2 3 4 1
A A
27650
500025380 5000 29734
Fender t.b.v. aanvaar bestendi gheid Fender t .b.v. aanvaar bestendi gheid
Fender t .b.v. aanvaar bestendi gheid Fender t .b.v. aanvaar bestendi gheid
B B C
C
Trekput Trekput Ei nde hekwerk h=2000 Einde hekwerk h=2000
schaal:1 : 200Bovenaanzicht SO-Constructie
16 Bo venaanzicht SO-constructie, met aan de landhoofden de lange en aan de pijlers de korte vispassages
PROEFTUIN GEOPOLYMEERBETON
De afdekplaten van beide buitentste vispassages
van de vispassages worden uitgevoerd in geo
-
pol
ymeerbeton. Het hiervoor ontwikkelde pro-
duct is het eerste en tot op heden het enige dat
door het Betoninnovatieloket is gevalideerd als
goed en duurzaam alternatief voor cementbeton.
Met de validatie accepteren onafhankelijke des -
kundigen uit verschillende organisaties en onder
leiding van CROW dit product. Selectieve Onttrek -
king IJmuiden is één van de vier projecten die zijn
geselecteerd om mee te doen aan de proeftuin
van BouwCirculair. Rijkswaterstaat en TNO moni-
toren het project de komende vijf jaar.
ARTIKELENSERIE ZEESLUIS IJMUIDEN
In Cement is in 2020 een vierluik verschenen
over het ontwerp en
de uitvoering van de
nieuwe Zeesluis
IJmuiden. De artike -
len uit deze serie zijn
tijdelijk gratis
toegankelijk.
17 18
13 VAKBL AD 4 2023
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 1304-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd 13 11-12-23 12:1711-12-23 12:17
Projectgegevens
Project Selectieve Onttrekking IJmuiden
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer Van Hattum en Blankevoort
Grond-/baggerwerk Van den Herik
Installatietechniek (bediening en besturing) Vialis / Visser & Smit Hanab
Staalconstructies en bewegingswerk Spie
Contractvorm Design & Construct (UAV-GC 2005)
Opdracht verleend augustus 2021
Bouwwerkzaamheden oktober 2022 tot eind 2024
Geplande oplevering medio 2025
Het sluizencomplex in IJmuiden heeft sinds de komst van de Zeesluis IJmuiden in 2022 de grootste zeesluis ter wereld. Het complex is een van de belangrijkste en meest drukbevaren routes voor vaarverkeer tussen de Noordzee en de Nederlandse binnenwateren. De nieuwe zeesluis is nog niet volledig in gebruik. Per schutting, komt er namelijk erg veel zout (zo’n 10.000 ton) in het Noordzeekanaal, soms wel tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat is onwenselijk voor natuur, land- en tuinbouw, koel- en/of proceswater voor industrie en drinkwatervoorzieningen. Als de zoutdam eind 2024 functioneel in gebruik is, kan de in 2022 geopende nieuwe Zeesluis IJmuiden volledig worden ingezet.
Reacties