Donderdag 11 oktober is in Rotterdam de slankste brug in ultra-hogesterktebeton (UHSB) van Nederland geplaatst. De Hoekersingelbrug is een fiets- en voetgangersbrug die de Hulkstraat met de Suiestraat verbindt. De brug is het resultaat van de samenwerking tussen FDN Engineering en de gemeente Rotterdam.
FDN Engineering heeft de laatste zes jaar een concept voor een modulaire UHSB-brug ontwikkeld. Gemeente Rotterdam was bezig met een eigen onderzoek naar verkeersbruggen in ultra-hogesterktebeton vanwege de onderhoudsvriendelijke eigenschap van het materiaal. Met de samenwerking is de eerste uitgevoerde modulaire UHSB-brug in Nederland een feit.
UHSB is erg sterk. Doordat er voor dezelfde constructieve eigenschappen minder materiaal nodig is dan bij gewoon beton, is de CO2-uitstoot lager. Daarnaast is het materiaal erg duurzaam. Door de zeer fijne vulstoffen die aan het betonmengsel worden toegevoegd, neemt de dichtheid van het materiaal toe. Door de hoge dichtheid heeft het beton een lage permeabiliteit, waardoor minder chloriden en dooizouten kunnen binnendringen. De levensduur van de brug is 100 jaar.
De fiets- en voetgangersbrug is opgebouwd uit moten. De lengte van de moten is variabel van 4,3 m tot 21,5 m. Ook de breedte is variabel, tot 5 m. Het wegdek van de brug is slechts 6 cm dik. De leuningen zijn dragend.
Bij het ontwerp van de brug zijn belastingen aangehouden volgens NEN 6706. Door het huidig ontbreken van een nationale norm voor constructies in UHSB is de Franse aanbeveling gehanteerd voor materiaaleigenschappen, sterkten en bijbehorende rekenwaarden. Volgens zowel de Franse als de Japanse methode is de schuifsterkte van het UHSB vijf keer groter dan dat van conventioneel beton. Verder is het ontwerp gebaseerd op constructieve beproevingen van het materiaal en verbindingen, uitgevoerd door de TU Delft.
In Cement 2012/6 is een artikel gewijd aan deze brug: Modulaire UHSB-brug beproefd
Reacties