Op 19 november is het Station Arnhem, een van de meest complexe bouwwerken van de afgelopen jaren, geopend. Na een interessant tendertraject werd besloten het schaaldak uit te voeren met scheepsbouwtechniek.
In de voorfase zijn voor het dak diverse bekistingstechnieken onderzocht: volledig traditionele bekistingen, geavanceerde geprefabriceerde bekistingselementen en bekistingen op basis van gefreesd EPS. Er zijn ook twee alternatieven in staal onderzocht: een ruimtevakwerkconstructie met een aan de binnenzijde bevestigde staalplaat en een constructie als een binnenstebuiten gekeerd schip, met een stalen huid aan de binnenzijde van de hal en verstijvingsribben aan de buitenzijde.
Hoewel de directe bouwkosten voor de staalvarianten hoger waren dan de bouwkosten voor de betonvariant, is in verband met de kortere bouwtijd en het gunstigere risicoprofiel gekozen voor de staalvariant met scheepsbouwtechniek.
Het project heeft ook een interessante onderbouw, uitgevoerd in beton. Ook deze onderbouw vroeg om ingenieursvernuft, met name vanwege de scheve steunpunten en de aansluitingen tussen het beton, het staal en de bestaande bouw.
project: OV-Terminal Arnhem
opdrachtgever: ProRail namens ministerie van I&M, Gemeente Arnhem en NS
architect en masterplan: UNStudio
constructeur OV-terminal, fietsenstalling en masterplan: Arup
aannemer fase 1: Bouwcombinatie BAM-Ballast Nedam (BBB)
aannemer fase 2: Bouwcombinatie OV Terminal Arnhem VOF (Ballast Nedam en BAM)
Over dit project zijn diverse interessante artikelen verschenen:
- Ontwerp van een complex schaaldak (Cement 2013/2)
- Scheepsbouwtechniek in OVT (Cement 2013/2
- Constructieve interactie (Cement 2014/2)
- Complexe vormen ter plaatse gestort (Betoniek 2014/2)
Reacties