Deze week opent officieel het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Het station vormt een verbinding tussen de Randstadrail, het landelijke spoornet en het lokale en regionale busvervoer. Daarnaast kruist het enkele fietspaden en de A12. Met de realisatie van het nieuwe station wordt de driehoek Rotterdam-Gouda-Den Haag beter bereikbaar. De NS nam het station begin december 2018 al in gebruik.
Gezien de verwachtte groei van het openbaar vervoer, is bij aanvang van het project uitgebreid stilgestaan bij het integreren van toekomstige uitbreidingsmogelijkheden in het ontwerp. Om uitbreiding, verlegging, verlenging of verbreding van de sporen en wegen mogelijk te maken, is er bewust gekozen voor grote overspanningen en bouwsystemen die eenvoudig te demonteren zijn. Met name het niet toepassen van een tussensteunpunt in de middenberm van de A12 resulteerde in een uitdagende constructie.
Het ontwerp van het station heeft ook een duurzaam en groen karakter. Dat komt onder meer tot uiting in de gekozen materialen, zoals hout en beton. Ook de LED-verlichting draagt hieraan bij, evenals het vele daglicht bij de haltes. Kunstlicht kan hierdoor beperkt blijven. Bovenop het viaduct is een laan met bomen gecreëerd. Ook de andere plekken van de vervoersknoop kennen veel beplanting. Het vele groen maakt dat er een plezierige omgeving ontstaat, fijnstof wordt verminderd en het regenwater goed kan worden opgevangen.
Het technisch ontwerp van het station is gemaakt door Arcadis en Team V Architectuur. Arcadis is tevens hoofdconstructeur van het project. Iv-Infra is verantwoordelijk voor het uitvoeringsontwerp.
Over het project Station Lansingerland-Zoetermeer verschijnt binnenkort een artikel in Cement. Hou de website dus in de gaten!
Bron beelden: www.stationlansingerland-zoetermeer.nl
Reacties