De eerste oplossing betreft de busbrug in Zwolle. Deze is tijdens de buitendienststelling met Pinksteren vlak naast het station ingereden. Wat hierbij opviel, is de indrukwekkende manier waarop het spoor gekruist werd. De stalen brug met een lengte van zo’n 140 m is aan één zijde van het spoor gebouwd. Door de brug zo’n 60 m te laten uitkragen was het mogelijk deze over het spoor te draaien en zo het spoor te overspannen. De S-vorm en de uitkraging zorgden ervoor dat gedetailleerde berekeningen nodig waren om de verschillende belastingschema’s inclusief het ballasten en vijzelen door te rekenen. De operatie zelf leidde tot spectaculaire beelden waarbij de brug als een slang over het spoor beweegt. Een sterk staaltje vakmanschap!
De tweede oplossing betreft de Helperzoomtunnel in Groningen. Op Hemelvaartsdag was het landelijk nieuws dat deze tunnel niet werd ingeschoven tijdens de geplande buitendienststelling. Bij de voorbereidingen voor de schuifoperatie reageerde de ondergrond niet volgens verwachting. Dit bracht de projectorganisatie ertoe te besluiten niet in te schuiven. En voor deze beslissing heb ik bewondering: voor de mensen die gaan twijfelen aan de resultaten en deze twijfel durven uit te spreken, voor de organisatie daarna die het aandurft op het vakmanschap te vertrouwen en de moed heeft om te zeggen: dit doen we niet. Het is niet gemakkelijk om op te staan en nee te zeggen. Ook hier een sterk staaltje vakmanschap, minder spectaculair, maar zeker ook gedurfd!
Reacties