Het betonnen dek van Brug 2007 in Diemen wordt uitgevoerd met een verloren bekisting bestaande uit kunststof sandwichpanelen. Het gewicht wordt daardoor beperkt en het dek kan al vóór het storten worden belopen.
Brug 2007 is een nieuwe verbinding tussen IJburg (Amsterdam) en de A1 en A9. Hij kruist het Amsterdam-Rijnkanaal bij Diemen. De brug bestaat uit betonnen aanbruggen, een stalen boogbrug en een betonnen dek. Overspanning is 150 m en de totale hoogte bedraagt 16 m
Voor het 30 cm dikke dek is gebruikgemaakt van 72 grote composiet panelen (tot 15 x 3,5 m2 per stuk) die als verloren bekisting fungeren. Tijdens het storten van het dek hebben de panelen een constructieve functie en moeten deze een belasting van 800kg/m2 weerstaan. Nadat het beton is verhard vormen de panelen de afwerking van de onderzijde.
Door gebruik te maken van sandwichpanelen kan het dek al worden belopen nog voor het beton is gestort. Direct na het invaren, op zaterdag 15 september, kan met het vlechten van de wapening worden begonnen. Doordat kunststof is toegepast is geen zware en arbeidsintensieve hulpconstructie nodig, die voor veel overlast zou zorgen voor het scheepvaartverkeer. Het totale gewicht bedraagt 25 kg/m2.
project: Brug 2007
architect: Quist Wintermans Architekten
engineering: Ingenieurs Bureau Amsterdam.
aannemer: CFE/Victor Buyck
Artikel Cobouw: Brug 2007 met verloren bekisting ingevaren
Reacties