Bij de A12, ter hoogte van Zoetermeer zijn afgelopen weekend 31 SKK kokerbalken geplaatst. Deze rechthoekige, voorgespannen liggers vormen samen de overspanning van het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. De ontwerpeisen van Rijkswaterstaat en de logistieke beperkingen zorgden voor een ongebruikelijke oplossing.
Van Rijkswaterstaat mocht de overspanning van de constructie de weg niet ‘aantasten’. Daardoor was het niet mogelijk om een middensteunpunt in de berm te plaatsen. De constructie moest dus in één keer de A12 kunnen overspannen. Hiervoor waren liggers met een lengte van 61 meter nodig.
Naast de constructie zorgde ook het logistieke deel voor een uitdaging. In het originele ontwerp hadden de liggers namelijk een gewicht van 200 ton. Het vervoeren van dergelijke zware balken zorgt voor een hoge belasting van het wegdek en hiervoor is slechts beperkt materieel in Nederland aanwezig. Daarom reduceerden Spanbeton en aannemer VOBI het gewicht tot 172 ton, zonder hierbij in te leveren op draagkracht. De liggers zijn in het midden 2.20 meter hoog, zoals het ontwerp voorschrijft, maar om gewicht te besparen worden de liggers richting het uiteinde trapsgewijs steeds lager tot 1.60 meter. Op de bouwplaats wordt een gewapend betonnen druklaag gestort bovenop de liggers zodat deze één brugdekconstructie vormen. Daar waar de balk wat lager is, wordt de druklaag op hoogte gestort.
De overspanning is onderdeel van een platform waar reizigers kunnen overstappen van de trein, sneltram, bus of fiets. In de toekomst wordt rekening gehouden met zo’n 10.000 bezoekers per dag op het verkeersknooppunt. Naast het station worden 700 gratis parkeerplaatsen gerealiseerd.
Bron: Spanbeton
Reacties