Af en toe verbaas ik mij erover met welke hoge snelheid de mengtrommel draait. Alsof de slagroom nog geklopt moet worden! Ik vraag mij dan elke keer af waarom deze truckmixerchauffeur zijn mengtrommel zo hard laat draaien. Hardop denkend kan ik mij voorstellen dat zijn antwoord zou zijn: “Het heet toch niet voor niets een truckmixer, de betonspecie moet toch gemengd worden”. Het antwoord is op zich correct, maar toch ook weer niet. Het is juist dat de mengtrommel van een truckmixer uitstekend in staat is om de grondstoffen voor betonmortel homogeen door elkaar te mengen. Alleen hoort dat niet te gebeuren onderweg, op weg naar de bouwplaats. Het mengen van betonspecie moet, volgens de voorschriften, gebeuren in een stationaire menger waarbij de mengmeester zicht moet hebben op het lossen van de betonspecie. Het is wel toegestaan om grof toeslagmateriaal rechtstreeks te doseren in de truckmixer en de mengtrommel zijn mengende werk te laten doen. Maar een met betonmortel geladen truckmixer mag het terrein van een betonmortelcentrale niet verlaten voordat de betonmortel homogeen gemengd is. Onderweg, van betoncentrale naar de bouwplaats, moet een langzaam draaiende mengtrommel voorkomen dat de homogeen gemengde grondstoffen gaan ontmengen.
Aan het met hoge snelheid laten draaien van een met betonspecie gevulde mengtrommel kleven de nodige nadelen. De eerder genoemde vergelijking met het `kloppen van slagroom` is niet toevallig. Ook in betonspecie wordt tijdens het mengen lucht ingebracht – en een hoge snelheid van de trommel betekent meer lucht. Die lucht moet tijdens het verdichten weer worden verdreven. Gebeurt dat niet of onvoldoende, dan gaat dat ten koste van de sterkte.
Een hoge draaisnelheid van de mengtrommel genereert ook extra warmte door inwendige wrijving. Nu zal een aannemer in de koude wintermaanden daar niet zo snel over klagen. In de zomermaanden daarentegen kan een verhoging van de betonspecietemperatuur leiden tot een kortere verwerkingstijd en mogelijk zelfs tot onbedoelde thermische spanningen.
Daarnaast vraagt een onnodig hoge draaisnelheid van de mengtrommel meer brandstof en leidt tot meer mechanische slijtage.
De verantwoordelijkheid van een truckmixerchauffeur is dus niet alleen het veilig vervoeren van betonmortel van de betoncentrale naar de bouwplaats. Het hebben van enige kennis van de eigenschappen van zijn machtig interessante plastische lading, behoort ook tot zijn verantwoordelijkheid. Maar wellicht is hij zich helemaal niet bewust van de gevolgen van zijn handelen. Dan is het aan ons, de betonbranche, om voor voldoende scholing te zorgen.
Reacties
Jurjen Talsma - Kwaliteitsdienst Beton 20 april 2018 07:21
Helemaal waar Peter, Gelukkig bestaat er sinds 6 jaar een specifieke cursus voor betonmixerchauffeurs welke ook meetelt voor de benodigde Code 95 uren. Voor meer info: www.mixerchauffeur.com
Erwin Vega - CROW 18 april 2018 09:10
Is er überhaupt een situatie waarbij het snel laten draaien van de trommel wenselijk is/voordelen biedt? Uit de blog wordt ik wat dat betreft niet wijzer. Als er geen voordelen aan te wijzen zijn, dan lijkt mij de remedie simpel: zet er een toerentalbegrenzer op en niemand kan de fout meer in gaan.
R.J.Rozema - De Nederlandse Staat 15 april 2018 18:39
Peter en Taco, Ik kan jullie artikel volledig onderschrijven! Het is een gebrek van goede instructies van mixerchauffeurs (soms ingehuurde uitzendkrachten) door de verantwoordelijken van de betonmortel bedrijven,de goeden niet te kort te doen! Ook dit hoort bij duurzaamheid en hoge kwaliteits eisen! Ik hoop,dat de mixerchauffeurs vooraf bekend worden gemaakt met de gevolgen te draaien van de mengtrommel tijdens het transport!
Ad Verhagen - AveBreda 14 april 2018 08:00
Goed artikel. Zie in de omgeving van Breda eigenlijk nooit een snel draaiende trommel. Het warmte effect heb ik het verleden wel degelijk gemerkt. Ik hoop op nog meer van dergelijke duidelijke publicaties.