De boorders van de Noord/Zuidlijn hebben Molly onder De Pijp door gestuurd. Gedurende 24 dagen boorden zij over een afstand van 300 m onder de huizen van deze Amsterdamse stadswijk. De invloed op de bovengelegen panden en straten was uiterst gering, in deze veelbesproken fase in de bouw van de Noord/Zuidlijn.
Het is voor het eerst in Nederland dat er een tunnel onder bewoonde panden wordt geboord. De boormachine heeft op 30 m diepte meer dan 11.000 m³ Eemklei weggegraven. Hiervoor in de plaats kwamen 200 betonnen tunnelringen. Hoewel de boorders de klus niet kunnen klaren zonder tunnelboormachine Molly, is het bouwen van de tunnelbuis toch vooral mensenwerk. Projectleider Joost Joustra: “De taaie klei en het boren onder de panden vragen de uiterste inzet en zorgvuldigheid van de boorploegen. Het gaat om slechts enkele millimeters zakking, ruim binnen de vooraf gestelde limieten. Echt vakwerk.”
Bewoners van de panden waar Molly onderdoor ging, kregen de mogelijkheid om tijdens de passage van de boor enkele nachten in een hotel te verblijven. De meeste bewoners bleven thuis, 37 huishoudens maakten gebruik van dit aanbod.
De boorders laten De Pijp achter zich, maar in de komende anderhalf jaar hebben zij nog circa 3400 m en een aantal ingewikkelde stationspassages voor de boeg. Molly boort nu onder de Stadhouderskade op weg naar haar volgende tussenstop voor station Vijzelgracht, waar zij tijdelijk wordt geparkeerd. Ondertussen wordt in de startschacht op het Scheldeplein de vierde en laatste tunnelboormachine klaargemaakt voor het boren van de tweede tunnelbuis richting station Rokin. Naar verwachting zal zij eind november vertrekken. Op 15 november kreeg deze tunnelboor de naam Victoria.
Reacties