De tweede tunnelbuis in de N434 in de RijnlandRoute is klaar. Op 1 september zag tunnelboormachine Gaia na 3,5 maand boren onder de grond weer het daglicht, een maand eerder dan gepland. De tunnelboormachine legde een traject af van 2 m, vanaf het startpunt bij de A4 tot aan het eindpunt bij de Leidse wijk Stevenshof (A44).
De tunnel in de N434 is onderdeel van het project RijnlandRoute, een nieuwe weg tussen Katwijk - via de A44 - en de A4 bij Leiden. De weg moet de huidige verkeersknelpunten oplossen en bijdragen aan een betere doorstroming in de regio Holland Rijnland.
De boortunnel ligt in een tracé met een aantal bijzondere panden en objecten, zoals het Rijn-Schiekanaal (de Vliet), de monumentale Zilverfabriek en landgoed Berbice, de TenneT hoogspanningsmasten en de spoorlijn Amsterdam - Rotterdam. Vlak voor aankomst is de bouwkuip op het eindpunt onder water gezet, om tegendruk te bieden tegen het grondwater buiten de bouwkuip. In de afgelopen dagen heeft men het water stapsgewijs laten zakken. Het gigantische graafwiel met een diameter van 11 m en de volgwagens van 100 m lang worden in de komende weken gedemonteerd en over de weg afgevoerd.
In dertien maanden realiseerde het boorteam van Comol5 twee tunnelbuizen van meer dan 2 km lang. Ruim 2.000 ringen werden gebouwd, bestaande uit 15.000 betonnen segmenten van 9.000 kilo per stuk. Zestig mannen uit meer dan twintig landen bouwden ondergronds aan de tunnel van de RijnlandRoute. De teams wisselden elkaar af in ploegendiensten en hielden tunnelboormachine Gaia 24 uur per dag draaiende, 7 dagen per week. Alleen tijdens de kerstdagen was er een korte break, maar zelfs toen waren er mensen aan boord om de druk ondergronds in de gaten te houden.
De twee tunnnelbuizen zijn nu geboord, maar voordat het eerste verkeer door de tunnel kan rijden moet er nog veel gebeuren. In mei werd al gestart met de afbouw van de eerste tunnelbuis. Zodra Gaia gedemonteerd is begint ook de afbouw van de tweede tunnelbuis. Deze werkzaamheden bestaan onder andere uit het bouwen van dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen, ruimtes waar straks in geval van een calamiteit de weggebruiker kan vluchten naar de andere, veilige tunnelbuis. Er worden tevens kabelkokerelementen geplaatst, waar de kabels & leidingen komen voor de tunneltechnische installaties. Daarna wordt de naast gelegen ruimte aangevuld met grond en kan er worden geasfalteerd. Tenslotte worden de tunneltechnische installaties, zoals de brandmeldinstallatie, het camerasysteem en de noodtelefoons, geplaatst.
In Cement zijn eerder verschillende artikelen over de RijnlandRoute verschenen. Over de uitdagingen bij de realisatie van de boortunnel lees je in het artikel Boren tussen de A4 en de A44. In het artikel De eyecatchers van de RijnlandRoute worden de twee fly-overs in knooppunt Hofvliet behandeld. En in Gewapende onderwaterbetonvloer overkluist waterleiding wordt ingegaan op de kruising van de N434 met een bestaande drinkwaterleiding ter plaatse van een waterkelder nabij aquaduct Veenwatering.
Reacties