Op 13 januari is in Utrecht een brug in ultrahogesterktebeton geplaatst. Het gaat om de Gooisebrug over de Leidsche Rijn in De Meern. De Gooisebrug is 20 m lang, 1,60 m breed en heeft een dikte van 0,45 m. Hij bestaat uit één gebogen, voorgespannen betonelement, zonder tussensteunpunt. Het totaalgewicht van dit element bedraagt ruim 28 ton.
Ingenieursbureau Utrecht had de constructie ontworpen in sterkteklasse C135. De producent van de ligger Romein Beton had de ambitie beton te maken in C150. Vanaf die grens spreken we van ultra-hogesterktebeton. Dat is gelukt, dankzij de expertise van het Duitse bureau Gtecz uit Kassel. De combinatie van Romein Beton en Gtecz is ontstaan in het uhsb-casestudyproject van het Cement&BetonCentrum. Het traditionele wapeningsstaal is vervangen door staalvezels. In de brug zijn vier spankanalen opgenomen waarin telkens negen voorspanstrengen zijn gelegd.
Voor de productie van het brugdek pompte Romein Beton de benodigde 12 m3 beton van onder af in een gesloten mal. De mortel vulde zo volledig de mal en drukt alle lucht naar buiten. Op die manier konden er geen luchtbellen in het beton komen. Het bedrijf testte voor de brug verschillende betonmengsels. Als bindmiddel is voor het betonmengsel uitsluitend hoogovencement toegepast (CEM III-A 52,5). Dat is een wereldprimeur, want nog nooit eerder is een uhsb-brug gebouwd met alleen dit cement. Een gedetailleerde beschrijving van het project verschijnt in Cement 2011/2.
Reacties