Tunnelbekistingen worden bij de start van elke cyclus uit de pas gestorte beuk gereden en met een kraan naar een volgende positie gehesen. Dat vraagt de nodige aandacht van stortploeg en kraanmachinist. Om dit hijsen te vereenvoudigen, wordt gebruikgemaakt van een compensatiecilinder. Er is nu een nieuwe hydraulische compensatiecilinder beschikbaar, waarbij de zuigerstang niet alleen korter maar ook langer kan worden gemaakt. Daarmee kan nauwkeuriger worden gecompenseerd.
NIEUWE HYDR AULISCHE CILINDER WERK T TWEE K ANTEN OP
Veilig ontkisten
met hydr
aulische
compensatiecilinder
1 Tunnelbekisting in de kraan; wordt horizontaal
gehouden door een compensatiecilinder,
bron: Hendriks stalen bekistingtechniek
16 VAKBL AD 4 2022
Auteur Daniel van Doorn, Hendriks stalen bekistingtechniek
BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 16BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 16 15-12-22 13:0115-12-22 13:01
Tunnelbekistingen worden bij de start van elke cyclus uit de pas
gestorte beuk gereden en met een kraan naar een volgende positie
gehesen. Dat vraagt de nodige aandacht van de stortploeg en de
kraanmachinist. Om dit hijsen te vereenvoudigen, wordt gebruik-
gemaakt van een compensatiecilinder. Er is nu een nieuwe hydraulische
compensatiecilinder beschikbaar, waarbij de zuigerstang niet alleen
korter maar ook langer kan worden gemaakt. Daarmee kan nauwkeuriger
worden gecompenseerd.
H
et is zo'n zestig jaar geleden dat tunnel-
gietbouw in Nederland zijn intrede
deed. Tunnelgietbouw is een bouw-
methode waarbij met een tunnelbekisting de
wanden en de daarop liggende vloer in één
arbeidsgang worden gestort en de volgende
ochtend worden ontkist. Het is nog altijd een
veel toegepaste bouwmethode voor serie-
matige woningbouw, voor zowel grondgebon-
den woningen als appartementencomplexen
en complete woontorens, in verschillende
vormen (afwijkende breedten, hoogten en
diepten, schegvormen, uitkragende vloeren).
Tunnelgietbouw staat vooral bekend om de
grote repeteerbaarheid en de strakke, voor-
spelbare planning wat het een interessante
bouwmethode maakt voor grotere series.
Er worden casco's mee gemaakt die uit één
geheel bestaan, wat gunstig is voor de stabiliteit
en robuustheid. Bovendien biedt de methode
de vrijheid om tot laat in het proces bewoners-
wensen door te voeren. Ook is de voorberei-
dingstijd bij tunnelgietbouw kort: waar met
prefab beton vaak zes maanden nodig zijn voor
de voorbereiding kan bij tunnelgietbouw veelal
met veertien weken worden volstaan.
DAGCYCLUS
De e? ciëntie die tunnelgietbouw kenmerkt,
kan alleen worden bereikt als elke werkdag
wordt gestort en ontkist. Dat dagelijkse
'stramien' en de veiligheid vereisen dat de
ontkistingssterkte van het beton in betrekke-
lijk korte tijd wordt gerealiseerd. Daarom
wordt het beton vaak verwarmd; men spreekt
dan van warme gietbouw. Ook kan de snelle
sterkteontwikkeling worden gehaald door een
snel verhardend beton te kiezen, ofwel koude gietbouw. Seizoens- en weersinvloeden
spelen mee in de keuze en uiteraard ook het
milieu. Snel verhardend beton heeft vanwege
een grotere hoeveelheid en sneller verhardend
portlandcement een hogere milieubelasting.
Het milieuprofi el bij koude gietbouw blijkt
daardoor vaak minder gunstig te zijn dan bij
warme gietbouw (zie ook de webinar Tunnel-
gietbouw van 1 april 2021 op betoniek.nl). De
uitvoering in dagcycli heeft niet alleen invloed
op de betonmortelsoort en -kwaliteit. Ook de
constructie, berekening, bekisting, ontkisting,
en logistiek komen samen op het moment dat
er wordt getunneld.
ONTKISTEN
Als een casco is gestort en het beton is uitgehard,
kan de tunnelbekisting worden gelost. Het ont-
kisten vindt plaats door het laten zakken van het
tunneldek waarmee ook de bovenkant van de
wand iets naar binnen komt. Ver volgens zakt de
gehele bekisting een stukje waardoor het
geheel op een aantal wielen komt te rusten
(fi g. 2). Daarna wordt de tunnelbekisting uit het
bouwblok getrokken of gereden. Hier voor
wordt gebruikgemaakt van een lier en een
kraan. Zodra de eerste hijsogen uit het casco
steken, worden deze aan twee kettingen van
een tweesprong vastgemaakt. Uit oogpunt van
veiligheid is dit een kritisch moment. Op het
moment dat de bekisting uit het woonblok wordt
getrokken, heeft het buitenste stuk de neiging
naar beneden te bewegen. Naast deze neer-
waartse beweging verandert het gewicht aan de
kraan continu naarmate de bekisting verder uit
het woonblok wordt getrokken. Daarom wordt
gebruikgemaakt van een compensatiecilinder
met zuigerstang.
BIJZONDERE EISEN
Het hijsen van zware lasten, zoals een tunnelbekisting, stelt bijzondere eisen. Zo moet ervoor worden
gezorgd dat de last altijd in evenwicht (recht) hangt. Voorkomen moet worden dat de bekisting uit de
strop of haak kantelt, bijvoorbeeld door schokken bij het afremmen of op gang komen van een bewe-
ging. Het zal daarnaast duidelijk zijn dat er nooit onder een hijslast mag worden gelopen. Een afzet-
ting op de plaats waar wordt gehesen, is dan ook een eerste vereiste. Op de website van de Vereniging
Verticaal Transport is uitgebreide informatie te vinden over het veilig hijsen.
2 Tunnelbekisting verrijdbaar gemaakt
17 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 17BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 17 15-12-22 13:0115-12-22 13:01
Bij het bevestigen van de kettingen bevindt
deze zuigerstang zich in ingeschoven toe-
stand. De kraanhaak wordt daarna zover
opgehaald dat de kettingen strak komen te
staan. Het voorste gedeelte van de tunnel-
bekisting hangt op dat moment in de kraan,
terwijl het achterste deel nog in de beuk rust
(fig. 3).Nu de voorzijde van de tunnelbekisting
goed is gezekerd, kan de tunnel verder uit
worden gereden met behulp van de lier. De
bekisting wordt daarbij uitgereden tot de
eerste hijspunten na het zwaartepunt vrij-
komen. Deze bevinden zich voorbij het zwaar -
tepunt van de bekisting. Aan de vrijgekomen
hijspunten worden ver volgens de uiteinden
van de tweede tweesprong bevestigd. Deze
langere kettingen zijn aan de bovenzijde van de
compensatiecilinder gemonteerd (fig. 4).
De lange kettingen hangen nog slap, terwijl het
achterste deel van de tunnelbekisting nog
steeds in de beuk rust. Ver volgens wordt de
kraanhaak richting het zwaartepunt verplaatst
en tegelijkertijd wordt de zuigerstang uit
gestuurd (fig. 5). Op deze manier komen ook
de lange kettingen strak te staan. Zo ontstaat
een situatie waarin de tunnelbekisting volledig
horizontaal in de kettingen hangt en uit de
Beuk kan worden gehesen. Vanuit deze positie
kan de tunnel worden weggezet of direct ge-
plaatst worden op een volgende stortpositie.
COMPENSATIECILINDER
De compensatiecilinder bestaat uit de
volgende onderdelen (fig. 6):
?
zw
are kettinggeleiding
?
cilinder (z
uigerstang)
?
v
eiligheidsslede
?
lepe
lvoorziening
Het geheel is ondergebracht in een stalen
behuizing en heeft een massa van circa 300 kg.
De feitelijke compensatie van bewegingen
vindt plaats door middel van hydrauliek.
Het vaste deel van de compensatiecilinder
wordt aan de kraanhaak bevestigd. De zuiger -
stangzijde wordt met tweesprong verbonden
aan de last. De snelheid waarmee de zuiger -
stang naar buiten beweegt, is afhankelijk van
de instelling van het snelheidsregelventiel.
Deze snelheidsregeling is vooraf ingesteld en
mag onder geen beding door de gebruiker
worden aangepast. Uit oogpunt van veiligheid
treedt bij een breuk van de hydraulische leiding
automatisch de breukbeveiliging in werking.
3 Deels uitgereden tunnelbekisting hangt nu gedeeltelijk in de compensatiecilinder die is bevestigd aan de kraan
4
De t
weede tweesprong wordt achter het zwaartepunt van de tunnelbekisting bevestigd
18 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 18BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 18 15-12-22 13:0115-12-22 13:01
Dubbel werkend
De gebruikelijke compensatiecilinders werken
slechts één kant op; onder belasting wordt de
kortste tweesprongketting verlengd. Dit
gebeurt met een handbediend trekkoord.
Hendriks stalen bekistingtechniek heeft een
nieuwe compensatiecilinder op de markt
gebracht, die twee kanten op werkt. Hiermee
kan de zuigerstang niet alleen uit- maar ook
ingestuurd worden. Met behulp van een infra-
rood afstandsbediening kan de fi jnafstelling
nauwkeurig worden gerealiseerd. Op die
manier is het mogelijk lasten in de kraan bij te
sturen wanneer die niet helemaal horizontaal
(of naar behoren) hangen (fi g. 7).
ANDERE TOEPASSINGEN
Naast het gebruik voor tunnelbekistingen kan
de cilinder ook voor andere toepassingen
worden ingezet. Hij kan worden gecombineerd
met twee-, drie- of viersprongkettingwerk.
Gedacht kan worden aan het ophangen van
steigers, het verplaatsen of laten kantelen van
prefab trappen of trappentorens of het plaatsen
van balkons. Belangrijk hierbij is de maximale
werklast aan de cilinder: die mag niet meer dan
10 ton bedragen. De standaardwerklast van de
samenstelling is in totaal 16 ton. Eventueel is
er een zwaarder kettingpakket (tot 20 ton)
leverbaar, waarbij 10 ton als maximale last
voor de cilinder blijft gelden.
De compensatiecilinder vormt al sinds jaar en
dag een belangrijk hulpmiddel bij het veilig hijsen
van zware elementen zoals tunnelbekistingen
maar of prefab betonelementen. Met de
nieuwe cilinder die twee kanten op werkt, is de
werking verder geoptimaliseerd waarmee er
meer correctiemogelijkheden bestaan. Dankzij
de afstandsbediening is het gebruiksgemak
bovendien aanzienlijk beter.
TUNNELBEKISTINGSPROCES
Scan de qr-code
en bekijk de
video van het
tunnel bekis-
tings proces.
5 Dankzij de compensatiecilinder ontstaat een situatie waarin de tunnelbekisting volledig horizontaal in de kettingen hangt en uit de beuk kan worden gehesen
7 Situatie waarbij tunnel te ver is gecompenseerd en alleen terug kan worden gecompenseerd met een dubbelwerkende compensatiecilinder
6 Hydraulische compensatiecilinder
19 VAKBL AD 4 2022
BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 19BV 4-2022 2-Compensatiecilinder.indd 19 15-12-22 13:0115-12-22 13:01
Het is zo’n zestig jaar geleden dat tunnelgietbouw in Nederland zijn intrede deed. Tunnelgietbouw is een bouwmethode waarbij met een tunnelbekisting de wanden en de daarop liggende vloer in één arbeidsgang worden gestort en de volgende ochtend worden ontkist. Het is nog altijd een veel toegepaste bouwmethode voor seriematige woningbouw, voor zowel grondgebonden woningen als appartementencomplexen en complete woontorens, in verschillende vormen (afwijkende breedten, hoogten en diepten, schegvormen, uitkragende vloeren). Tunnelgietbouw staat vooral bekend om de grote repeteerbaarheid en de strakke, voorspelbare planning, wat het een interessante bouwmethode maakt voor grotere series. Er worden casco’s mee gemaakt die uit één geheel bestaan, wat gunstig is voor de stabiliteit en robuustheid. Bovendien biedt de methode de vrijheid om tot laat in het proces bewonerswensen door te voeren. Ook is de voorbereidingstijd bij tunnelgietbouw kort: waar met prefab beton vaak zes maanden nodig zijn voor de voorbereiding, kan bij tunnelgietbouw veelal met veertien weken worden volstaan.
Reacties