Infrastructureel hoogstandje in het project A16 Rotterdam (De Groene
Boog) is de aansluiting met het Terbregseplein. Voor de bouw van de
fly-over wordt een bijzondere bouwmethode gebruikt: de Incremental
Launching Method. Op een voorbouwlocatie zijn daarbij de moten in
een op maat gemaakte bekisting gestort.
FLY-OVER TERBREGSEPLEIN UITGEVOERD MET INCREMENTAL L AUNCHING METHOD,
WA ARBIJ SEGMENTEN OP EEN VOORBOUWLOCATIE ZIJN GESTORT
Voorbouwmethode
vraagt om bijzondere
bekistingsoplossing
14 VAKBL AD 4 2021
Auteur Harr y van Rijswijk, Doka Nederland
BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 14BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 14 21-12-21 08:3321-12-21 08:33
O
m de bestaande A16 te verbinden met
de A16 Rotterdam wordt een fl y-over
aangelegd bij het Terbregseplein, één
van de drukste verkeersknooppunten van
Nederland. Vanaf het Terbregseplein is de A16
Rotterdam straks de doorgaande route richting
Delft, Den Haag en Amsterdam. De weg
bestaat op dit deel uit 2 x 2 rijbanen. Na het passeren van de fl y-over gaat de A16 Rotter-
dam met een viaduct over de President Roose-
veltweg heen om een paar honderd meter ver-
derop onder de grond te verdwijnen in de
Rottemerentunnel. Met een afrit bij Terbregge
en een op- en afrit bij de Hoofdweg wordt de
A16 Rotterdam verbonden met het onderlig-
gend weggennet.
BEKISTING KOKERLIGGERS
De fl y-over bestaat uit twee kokerliggers. Om
het verkeer tijdens de bouw gewoon door te
kunnen laten rijden, is er voor gekozen de fl y-
ARTIKELENSERIE
Dit is het derde in een serie van vier artikelen
over bekistings- en ondersteuningsconstruc-
ties in het project A16 Rotterdam. Het eerste
artikel is een algemene inleiding, het tweede
gaat over de bekisting van de Rottermerentun-
nel, het derde over de bekisting in een ? y-over
bij de aansluiting met het Terbregseplein en
het vierde over de ondersteuningsconstructie
in de verbindingsboog met de A13.
BETROKKEN PARTIJEN
De specifi ek bij dit projectonderdeel betrokken partijen:
project
A16 Rotterdam
projectonderdeel Fly-over Terbregseplein
opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer De Groene Boog, bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, TBI-bedrijven
Croonwolter&dros en Mobilis, John Laing en Rebel
bekisting segmenten Doka Nederland
Infrastructureel hoogstandje in het project A16 Rotterdam (De Groene
Boog) is de aansluiting met het Terbregseplein. Voor de bouw van de
? y-over wordt een bijzondere bouwmethode gebruikt: de Incremental
Launching Method. Op een voorbouwlocatie zijn daarbij de moten in
een op maat gemaakte bekisting gestort.
1 De kist van Doka en een stuk van het dek. Ook is een deel van het segment al gelanceerd.
15 VAKBL AD 4 2021
BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 15BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 15 21-12-21 08:3321-12-21 08:33
over te bouwen met een opmerkelijke tech-
niek: de Incremental Launching Method (ILM).
Elk van de beide kokerliggers bestaat uit 17
segmenten, die over eerder gerealiseerde pij-
lers worden geschoven (fig. 1). De segmenten
2 Voorbouwlocatie dekken fly-over
3
V
lechtgedeelte. Vooraan is een dwarsbalk zichtbaar. Met een shovel
wordt tegen deze dwarsbalk geduwd om de wapening naar de volgende
fase te verplaatsen. In de lengterichting zijn drie balken zichtbaar
bestaande uit UNP's en de rollers. Op deze balken rust de wapening
hebben een lengte die varieert van 22 tot 35 m,
afhankelijk van de afstand tussen de pijlers. Ze
worden op een landhoofd nabij de aansluiting
op de bestaande A16 voorgebouwd (zie kader
'Driedeling 'voorbouwtreintje). Doka werd als bekistingsspecialist ingeschakeld om de
bekisting op de voorbouwlocatie te leveren.
HYDR AULISCHE BEKISTINGSCONSTRUCTIE
De bekistingsconstructie voor het storten van de
onderbak van het wegdek (vloer en wanden
worden tegelijkertijd gestort) is opgebouwd uit
elementen van het Doka Top50 wandbekistings
-
systeem die in een U-vorm zijn geplaatst (fig. 4).
Omd
at het wegdek breder is dan de onderbak,
zijn aan de buitenzijde van de U-vormige bekis -
tingsconstructie horizontale bekistingselemen-
ten aangebracht waarop het wegdek wordt
g
estort (foto 6). Voor de positionering van het
geheel van staande en liggende bekistingswan -
den wordt gebruikgemaakt van een ondersteu-
ningsconstructie in vakwerkverband.
Als eerste wordt de onderbak gestort. Wan-
neer deze voldoende is uitgehard, wordt hierin
een ondersteuningsconstructie gemaakt op
basis van Doka's Staxo ondersteuningstoren.
Samen met de liggende bekistingswanden
16 VAKBL AD 4 2021
BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 16BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 16 21-12-21 08:3321-12-21 08:33
INCREMENTAL L AUNCHING METHOD
Zoals de naam van de bouwmethode wellicht al doet vermoeden, is de Incremental
Launching Method een techniek waarbij het te realiseren wegdek als het ware wordt
'gelanceerd' over de bestaande snelweg. De 820 m wegdek wordt langzaam verscho-
ven met een snelheid van 2 ? 2½ meter per uur. Voor het feitelijk lanceren van de
wegdeksegmenten wordt gebruikgemaakt van een zogenoemde lanceerneus. Dit is
een 30 m lange stalen constructie die aan de voorzijde van het eerste wegdekele-
ment vastzit. Deze gaat dan ook als eerste de snelweg over. De lanceerneus rust al op
de volgende pijler voordat het eerste betonnen wegdekelement over de weg wordt
geschoven. Zo voorkomt de neus dat de betonnen wegdekelementen over de afstand
tot de eerstvolgende pijler langzaam naar beneden 'duiken'. De lanceerneus brengt
de wegdekelementen als het ware keurig op de juiste hoogte naar de volgende pijler.
Met ILM wordt dek over bestaande weg geschoven, met aan voorzijde
lanceerneus
4 Dwarsdoorsnede bekistingsconstructie en vakwerkconstructie ter ondersteuning van staande en liggende panelen
5 Dwarsdoorsnede bekistingsconstructie met gestorte onderbak torens ter ondersteuning van wegdekgedeelte
17 VAKBL AD 4 2021
BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 17BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 17 21-12-21 08:3321-12-21 08:33
DRIEDELIG VOORBOUW-'TREINTJE'
De segmenten worden op de voorbouwlocatie
in drie achtereenvolgende fasen gebouwd, die
als een voorbouw'treintje' achter elkaar wor-
den uitgevoerd (foto 2). De voorbouwlocatie
s
taat onder een kleine helling vanwege de iets
hellende ligging van het dek.
Op het achterste deel van de voorbouwlocatie
wordt de wapening vervaardigd (foto 3). Deze
wordt op locatie samengesteld. De hoeveel -
heid wapening is ? mede door de ranke con -
structie van de pijler ? op bepaalde punten aan -
zienlijk. Met twee in elkaar liggende
UNP
-profielen met daartussen transportrollen
wordt de wapening met behulp van een dwars -
balk en een shovel naar de 'casting yard', de
t
weede fase, geduwd. Hier worden vervolgens
de betonnen bak en het wegdek gestort.
Na uitharding van het beton wordt de kist
gelost en het betonnen wegdeksegment met
twee strand-jacks (streng-vijzels) doorge -
trokken naar het voorste deel van de voor -
bouwlocatie om vervolgens te worden afge -
werkt en schoongemaakt. Dit laatste is van
be
lang omdat de wegdeksegmenten daarna
over de bestaande A16 worden gelanceerd.
ondersteunen deze het wegdek wanneer dat in
het werk wordt gestort (fig. 5).
De hele bekisting is aangebracht op een stalen
horizontale draagconstructie. Onder deze
draagconstructie bevinden zich 24 hydrauli-
sche vijzels waarmee de gehele bekisting naar
beneden kan worden bewogen en het beton-
nen wegdeksegment kan worden gelost. De
gehele bekistingsconstructie is bij Doka
Nederland in Oss voorgemonteerd en op loca-
tie tot bekisting samengesteld.
VERPL A ATSING MET LIER
Om het betonnen wegdekelement door te
kunnen schuiven naar de volgende fase, zijn
tijdens het storten openingen uitgespaard
waar zogeheten pulling sticks in worden
geplaatst (foto 7). Dit zijn stalen HE-profielen
die worden verbonden met een staalkabel die
aan een lier is bevestigd. De lier bevindt zich
aan het einde van het landhoofd en trekt de
elementen zo langzaam door naar hun vol-
gende fase. Om een soepele verplaatsing
mogelijk te maken, zijn er onder het beton tij-
delijke glijlagers aangebracht in de vorm van
teflonplaten (foto 8).
VEILIGHEID
Voor een veilige uitvoering van de wapenings-
en stortwerkzaamheden zijn aan beide zijden
van de bekistingsconstructie ruime werkstei -
gers voorzien. Omdat de wegdekken van de
fly
-over worden gelanceerd terwijl het ver -
keer gewoon doorrijdt, is een veilige 'over -
tocht' van het landhoofd naar de pijlers een
ab
solute voorwaarde. Daarom wordt de
gehele betonconstructie na het storten gron -
dig gereinigd en gecontroleerd op losse
delen.
Alhoewel de techniek zich als veilig heeft
bewezen, werd door De Groene Boog in samen -
werking met een verkeerspsycholoog ook
onder
zocht of dit als veilig beleefd wordt door
de weggebruiker. Tijdens het lanceren zullen
weggebruikers wel zien dat de fly-over zich
verplaatst, maar de gebruiker zal het niet als
werkzaamheden boven zijn hoofd er varen.
6 Buitenkist
7
S talen draagconstructie met pulling sticks (blauwe stalen HE A-balken), waarop de bekisting rust. In de
sparingen van de betonnen wand zijn de vijzels zichtbaar.
8
De binnen
zijde van de bekisting met uitzicht op de lanceerneus. Op de bodem van de bekisting, vlak langs het
wandgedeelte zijn twee zwarte stroken zichtbaar. Dit is de glijplaat waarop het betonnen segment blijft liggen.
De bekisting zakt met de vijzels naar beneden.
18 VAKBL AD 4 2021
BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 18BV4-2021-3 Groene Boog ILM.indd 18 21-12-21 08:3321-12-21 08:33
Artikelenserie
Dit is het derde in een serie van vier artikelen over bekistings- en ondersteuningsconstructies in het project A16 Rotterdam. Het eerste artikel is een algemene inleiding, het tweede gaat over de bekisting van de Rottemerentunnel, het derde over de bekisting in een fly-over bij de aansluiting met het Terbregseplein en het vierde over de ondersteuningsconstructie in de verbindingsboog met de A13.
Om de bestaande A16 te verbinden met de A16 Rotterdam wordt een fly-over aangelegd bij het Terbregseplein, één van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. Vanaf het Terbregseplein is de A16 Rotterdam straks de doorgaande route richting Delft, Den Haag en Amsterdam. De weg bestaat op dit deel uit 2 x 2 rijbanen. Na het passeren van de fly-over gaat de A16 Rotterdam met een viaduct over de President Rooseveltweg heen om een paar honderd meter verderop onder de grond te verdwijnen in de Rottemerentunnel. Met een afrit bij Terbregge en een op- en afrit bij de Hoofdweg wordt de A16 Rotterdam verbonden met het onderliggend weggennet.
De fly-over bestaat uit twee kokerliggers. Om het verkeer tijdens de bouw gewoon door te kunnen laten rijden, is ervoor gekozen de fly-over te bouwen met een opmerkelijke techniek: de Incremental Launching Method (ILM). Elk van de beide kokerliggers bestaat uit 17 segmenten, die over eerder gerealiseerde pijlers worden geschoven (fig. 1). De segmenten hebben een lengte die varieert van 22 tot 35 m, afhankelijk van de afstand tussen de pijlers. Ze worden op een landhoofd nabij de aansluiting op de bestaande A16 voorgebouwd (zie kader ‘Driedeling ‘voorbouwtreintje). Doka werd als bekistingsspecialist ingeschakeld om de bekisting op de voorbouwlocatie te leveren.
Reacties