De noodzaak voor innovatie is groter dan ooit. We moeten zuiniger omgaan met de aarde, zowel met het gebruik van grondstoffen als met de emissie van CO2 . Voor beton werken we dit heel concreet uit in het Betonakkoord. Daar wordt ook duidelijk dat we met de bekende technologieën de doelstellingen niet halen. Wat nu?
Tijd voor vernieuwing, voor verandering. Vaak wordt gezegd dat mensen niet van verandering houden. Maar de eindeloze stroom nieuwe smartphonemodellen bewijst het tegendeel. Mensen houden van nieuw, van vernieuwd. Maar het moet wel duidelijk zijn dat verandering ook een verbetering is. En daar wordt het spannend. Want hoe weet je dat een innovatie ook een verbetering is, wat zijn alle voor- en nadelen en waarom is het soms duurder?
Voor bestuurders, managers en inkopers moet de nieuwe bestemming in kaart zijn gebracht om hierin goed onderbouwde beslissingen te nemen.
Met die kaart zijn we terug bij onze vakantie. Want als we op reis gaan hebben we een navigatiesysteem dat ons feilloos de snelste weg wijst. Bij innovaties is dat wat lastiger. Dat begint met een doelstelling die vaak niet helder is. Eisen en randvoorwaarden van bekende producten zijn in detail bekend en worden aangevuld met praktische ervaring. Maar voor nieuwe producten is dat anders. Toch is het ook daarbij niet heel moeilijk als je weet wat je functionele eisen zijn. Laat het bekende materiaal los. Kijk of het product aan de eisen voldoet en hoe dit getest kan worden. Kijk ook wie jou (producent of opdrachtgever) hierbij kan helpen. Want gespecialiseerde kennis is wel nodig.
Die kennis vind je bij een paar grote organisaties en kennisinstellingen. Samenwerking is dus essentieel. En daarmee zijn we weer terug bij onze reis; want op vakantie gaan we meestal niet alleen. Het is leuk om reiservaringen te delen en bij innovatie is het noodzakelijk. Ik wens je een goede reis!
Reacties