De eerste geheel elektrische betonmixer ter wereld is een feit. De trommel en de motor van de vrachtauto van Kijlstra worden volledig elektrisch aangedreven. De truckmixer is stil en vrij van de uitstoot van CO2 en stikstof.
De wereldprimeur vond plaats in Amsterdam. Marieke van Doorninck (wethouder van Ruimtelijke Ordening en Duurzaamheid) en Koen Overtoom (CEO Port of Amsterdam) onthulden de nieuwe truckmixer. Kijlstra Betonmortel heeft samen met Bontrup Mortel Circulair een betoncentrale in de Amsterdamse haven. Samen leveren ze met dit initiatief een bijdrage aan zowel het gemeentelijke als het havenbeleid dat meer inzet op duurzaamheid. De vermindering van stikstof, een ander effect van de elektrische aandrijving, is daarnaast gunstig voor de woningbouwambities van de hoofdstad.
Duurzame betonsector
Volgens René Kors, technisch directeur van Kijlstra, is dit nog maar het begin: “Er zijn zo’n 175 betoncentrales in Nederland. Vanuit elke centrale vertrekken dagelijks betonmixers. Elektriciteit of waterstof kan in onze sector de norm worden. Zo creëren we een gigantisch milieuvoordeel.”
Groei bouwstoffen in Amsterdamse haven
Omdat er nog veel groei is in de bouw (woningen, kantoren, wegen), neemt ook de opslag van bouwstoffen toe in de Amsterdamse haven. Volgens Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam, is het niet alleen een groei in volumes, maar ook in innovatie. “Bouwstoffen vormen een belangrijke ladingstroom voor de Amsterdamse haven. Amsterdam heeft een grote bouwopgave en de bouwers voelen de gevolgen van de stikstofproblematiek. Deze innovatieve betonmixer zorgt voor minder CO2- en stikstofuitstoot en is daardoor minder milieubelastend. Ik weet dat er ook wordt gewerkt aan een reductie van de CO2-effecten van beton zelf, door het materiaal een andere samenstelling te geven (minder cement, meer natuurlijk gesteente). Met dit soort initiateven maken we de haven en de stad duurzamer. Ik ben dan ook trots op dit soort innovatieve havenbedrijven.”
Reacties
Jan Heetebrij - HeeCon Business Development (HBD)BV 05 oktober 2020 11:54
Met alle waardering voor dit initiatief zijn er toch wel de nodige kanttekeningen bij te plaatsen. Ja het betekent winst bij het terugdringen van vooral milieuoverlast. Draagt het bij aan verbetering van het klimaat ? Dat is zeer de vraag. Interessant zou zijn te weten hoe groot het accupakket van deze truck is. Verdisconteren we dat met de milieu- en klimaatbelasting vanuit de uitbesteedde winning van grondstoffen bij vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden in dat proces en het accuproductieproces dan zou het eindresultaat wel eens heel wat ongunstiger kunnen zijn dan hier wordt gesuggereerd. Overigens een probleem dat geldt voor het hele in de benen brengen van accucapaciteit in z'n algemeenheid. Wat niet weet wat niet deert gaat hier aardig op. Naar mijn mening is het verstandiger een dergelijke truck te laten draaien op bio LNG bij het tegelijkertijd terug brengen van betongebruik in de bouw met 50%. Dat kan !! Daarmee zou een heel wat groter en minder betwistbaar resultaat wat betreft milieu en klimaat bereikt kunnen worden.