Vanochtend (13 mei) om 5:00 uur zijn de Tweede Coentunnel en de Westrandweg opengesteld voor verkeer. Samen met de A5 moeten ze zorgen voor een betere doorstroming van noord naar zuid in de omgeving van Amsterdam.
De Westrandweg is een compleet nieuwe snelweg die deel uitmaakt van de A5. Hij verbindt de A10 ten zuiden van de Coentunnel met het kooppunt Raasdorp (A5/A9). De Westrandweg is het langste viaduct van Nederland.
De Tweede Coentunnel ligt zo’n 10 tot 15 m ten oosten van de huidige Coentunnel.
Er is inmiddels gestart met de renovatie van de bestaande Coentunnel. In 2014 zal het volledige tracé open zijn voor verkeer. Om de aanvoer naar de Coentunnel te beperken, zal tot die tijd wellicht de capaciteit van de Westrandweg worden ‘geknepen’, bijvoorbeeld door maar een rijstrook open te stellen.
Over de Westrandweg is in 2011 een themanummer van Cement verschenen.
Over de Tweede Coentunnel is recent een eerste Cementartikel Ontworpen op extremen gepubliceerd. Dit artikel is tijdelijk gratis toegankelijk. Een tweede artikel volgt over enkele weken.
Reacties