Infrastructureel hoogstandje in het project A16 Rotterdam (De Groene Boog) is de aansluiting met het Terbregseplein. Voor de bouw van de fly-over wordt een bijzondere bouwmethode gebruikt: de Incremental Launching Method. Op een voorbouwlocatie zijn daarbij de moten in een op maat gemaakte bekisting gestort.
Dit is het derde in een serie van vier artikelen over bekistings- en ondersteuningsconstructies in het project A16 Rotterdam. Het eerste artikel is een algemene inleiding, het tweede gaat over de bekisting van de Rottemerentunnel, het derde over de bekisting in een fly-over bij de aansluiting met het Terbregseplein en het vierde over de ondersteuningsconstructie in de verbindingsboog met de A13.
Om de bestaande A16 te verbinden met de A16 Rotterdam wordt een fly-over aangelegd bij het Terbregseplein, één van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. Vanaf het Terbregseplein is de A16 Rotterdam straks de doorgaande route richting Delft, Den Haag en Amsterdam. De weg bestaat op dit deel uit 2 x 2 rijbanen. Na het passeren van de fly-over gaat de A16 Rotterdam met een viaduct over de President Rooseveltweg heen om een paar honderd meter verderop onder de grond te verdwijnen in de Rottemerentunnel. Met een afrit bij Terbregge en een op- en afrit bij de Hoofdweg wordt de A16 Rotterdam verbonden met het onderliggend weggennet.
De fly-over bestaat uit twee kokerliggers. Om het verkeer tijdens de bouw gewoon door te kunnen laten rijden, is ervoor gekozen de fly-over te bouwen met een opmerkelijke techniek: de Incremental Launching Method (ILM). Elk van de beide kokerliggers bestaat uit 17 segmenten, die over eerder gerealiseerde pijlers worden geschoven (fig. 1). De segmenten hebben een lengte die varieert van 22 tot 35 m, afhankelijk van de afstand tussen de pijlers. Ze worden op een landhoofd nabij de aansluiting op de bestaande A16 voorgebouwd (zie kader ‘Driedeling ‘voorbouwtreintje). Doka werd als bekistingsspecialist ingeschakeld om de bekisting op de voorbouwlocatie te leveren.
Reacties