Begin dit jaar is de renovatie afgerond van zowel de onder- als bovenzijde van het viaduct Wilsele in de E314 in Vlaanderen. Om de herstelwerkzaamheden aan de onderzijde te kunnen uitvoeren is een nieuw hangsteigersysteem gebruikt, dat vanaf een basissteiger rond de pijlers is uitgebouwd.
Net als vele andere Europese landen gaat er in België de laatste jaren veel aandacht uit naar vervanging en renovatie van bestaande infrastructuur. De reden: veel bruggen en viaducten uit de jaren zestig en zeventig zijn sterk verouderd. De Vlaamse overheid is een grote inhaalslag begonnen voor het herstellen en vervangen van deze kunstwerken, waarmee een bedrag van in totaal € 1,6 miljard is gemoeid. Voor een snelle aanpak is het vervangings- en renovatieprogramma OverBruggen gestart, waarmee onder andere via een publiek-private samenwerking (PPS) op grote schaal een reeks bruggen wordt aangepakt.
Onderdeel van dit programma is viaduct Wilsele in de E314, een snelweg tussen Leuven en Aken. Het viaduct in Wilsele (foto 1), een deelgemeente van Leuven, heeft een lengte van 800 m en bestaat uit betonnen en stalen liggers. Het loopt over twee belangrijke spoorwegen en over het Kanaal Leuven-Dijle, beter bekend als de Vaart.
Reacties