Het project Piekstraat is een 74 meter hoge toren waarin horeca, parkeren en wonen worden gecombineerd. De toren is omringd door water en bestaat uit gestapelde blokken die ten opzichte van elkaar verspringen. Dit is constructief opgelost door vernuftig gebruik te maken van uitkragende vloeren, terwijl de constructieve draaglijnen van boven naar beneden doorlopen. Om de overstekken mogelijk te maken binnen de tunnelgietbouwmethode, zijn indrukwekkende tijdelijke opvangconstructies nodig.
INDRUK WEKKENDE, TIJDELIJKE OPVANGCONSTRUCTIES
VOOR TUNNELGIETBOUWMETHODE
Het project Piekstraat is een 74 m hoge toren waarin horeca,
parkeren en wonen worden gecombineerd. De toren is omringd door
water en bestaat uit gestapelde blokken die ten opzichte van elkaar
verspringen. Dit is constructief opgelost door vernuftig gebruik te
maken van uitkragende vloeren, terwijl de constructieve draaglijnen
van boven naar beneden doorlopen. Om de overstekken mogelijk te
maken binnen de tunnelgietbouwmethode, zijn indrukwekkende
tijdelijke opvangconstructies nodig.
VERBORGEN PAREL
aan de Piekstraat
D
e woontoren Piekstraat in Rotterdam
ligt op een bijzondere locatie in
Rotterdam-Zuid, op een bijna
on
ont
dekte plek in de wijk Feijenoord (fig. 2).
Te midden van oude fabrieken, industriële pakhuizen en robuuste kranen, op de
punt van het 'Feijenoord-eiland', verrijst
de
ze 74 m hoge woontoren met een prachtig
uitzicht op de Maas en de skyline van de
stad.
WOONTOREN MET (DRIVE-IN) LOFTS
Piekstraat biedt een breed scala aan woningty -
pen: 142 appartementen variërend van 55 tot
235 m
2 met grote differentiatie in de platte -
gronden. Onderscheiden worden waterlofts,
PROJECTGEGEVENS
Project Piekstraat
Opdrachtgever Heijmans Vastgoed
Architect KCAP
Constructeur IMd Raadgevende Ingenieurs
Aannemer Heijmans
Fundering Heijmans Funderingstechnieken
Leverancier stalen bekisting Hendriks
stalen bekistingtechniek
Leverancier bekisting kern
NOE-Bekistingtechniek
Ondersteuningsconstructie Matemco
Oplevering derde kwartaal 2025
1 Piekstraat in uitvoering; er wordt op vier niveaus tegelijk gewerkt
14 VAKBL AD 3 2024
Auteurs Marco van den Burg, Heijmans Woningbouw ? Jacques Linssen, Betoniek / Aeneas Media
BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 14BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 14 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
drive-in lofts, panorama lofts en sky lofts
(fig. 3). Opvallend zijn vooral de drive-in lofts
op de vierde tot en met zesde verdieping. Hier
kunnen bewoners via een autolift hun auto
voor het appartement parkeren. Op de begane
grond is horeca voorzien en daarboven twee
parkeerlagen. Het ontwerp bestaat uit drie ten
opzichte van elkaar versprongen volumes
(fig. 4) en verwijst naar opgestapelde zeecon-
tainers in de haven.
BOUWPL A ATS
Het project heeft een bijzonder krappe bouw-
plaats, ingeklemd tussen een weg (de Piek -
straat) en het water (Persoonshaven). Met de
gemeente werden veel discussies gevoerd over
wat er precies bij het bouwterrein mocht wor -
den betrokken en wat niet. Aanvankelijk moest
het verkeer op de Piekstraat doorgang kunnen
vinden, maar uiteindelijk werd overeenstem- ming bereikt dat de weg mocht worden afgeslo-
ten, mits de poort 24/7 open zou kunnen in
geval van calamiteiten. Al het materiaal wordt
via de weg aangevoerd. Opslag vindt deels
plaats op een ponton in de Persoonshaven. Veel
bouwdelen worden just in time aangeleverd,
onder meer de gevels en balkons.
FUNDERING
Omdat het gebouw deels in het water staat, is
begonnen met het aanbrengen van een dam-
wand. Op het terrein binnen deze damwanden
zijn de funderingspalen aangebracht. Ter
plaatse van het zandpakket zijn HGSI palen
(Heijmans grondverdringende schroefpaal met
groutinjectie) toegepast en ter plaatse van het
water Tubexpalen (trillingsvrije, grondverdrin-
gende paal met permanente stalen buis). Op de
palen is een funderingsconstructie aange
-
bracht, die ter plaatse van de waterlofts uit -kraagt over het water (foto 5). De grond onder
deze uitkraging is uitgegraven en aangevuld
met basaltblokken, die het talud vormgeven en
bescherming bieden aan de kade onder het
gebouw. De Tubexpalen blijven hier in het zicht.
2 Ligging Piekstraat op het Feijenoord-eiland
3
V
erschillende woningtypes verdeeld over de hoogte (bron: KCAP) 4 Impressie woontoren
Piekstraat met drie ten opzichte van elkaar
verspringende volumes
(bron: IMd Raadgevende Ingenieurs)
PROJECTBEZOEK STUBECO
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwer -
king met Stubeco. De studievereniging, part -
ner van
Betoniek , bracht op 14 maart 2024 een
bezoek aan de woontoren aan de Piekstraat.
Dit artikel is mede gebaseerd op de informatie
die tijdens dat bezoek werd gedeeld.
15 VAKBL AD 3 2024
BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 15BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 15 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
TUNNELGIETBOUW
Op de fundering is een beganegrondvloer aan-
gebracht met kanaalplaatvloeren. Mede omdat
de draaglijnen van het casco van boven naar
beneden doorliepen (fig. 6), kon de ruwbouw
verder worden uitgevoerd in (koude) tunnel-
gietbouw. Het ontwerp leek zich op het eerste
oog niet direct voor deze bouwmethode te
lenen ? er zijn flinke uitkragingen en veel
sparingen in de gevel en de parkeerlagen
(foto 7). Toch had deze de voorkeur boven andere bouwmethodes, vooral vanwege de
bouwsnelheid. Prefab viel af vanwege de ver
-
springingen.
VERDIK TE VLOEREN
Grote uitdaging was het door de architect
gewenste lijnenspel. Ter plaatse van de ver -
springingen moest een duidelijke horizontale
lijn zichtbaar blijven: het dak boven laag 7 en 15
moest gelijklopen met de onderzijde van de
uitkragende delen van laag 8 en 16. Dit is opge -lost met verdikte vloeren op de 7e en 15e ver
-
dieping. Hiertoe is op die lagen een balken-
structuur gemaakt, die is opgevuld met
schuimbeton om gewicht te besparen. De tun-
nel rust op deze balken zodat de hoogte niet
hoefde te worden aangepast (foto 8).
UITKR AGINGEN
Kenmerkend voor het gebouw zijn de uitkragin-
gen in beide richtingen. De uitkragingen in de lijn
v
an de tunnelwanden zijn gerealiseerd door de
tunnels in de onderliggende beuk uit te laten
steken. De tunnel zelf is tijdelijk opgevangen
door een ondersteuningsconstructie (foto 9).
Om de grote stortbelastingen van de meerdere
5 Deels uitkragende fundering voor de balkons van de waterlofts;
de Tubexpalen onder de waterlofts blijven in het zicht (foto: Jan Tol) 6
C onstructiemodel. Draaglijnen lopen door tot in
de fundering (bron: IMd Raadgevende
Ingenieurs)
7
Gr
ote sparingen in de parkeerlagen (foto: Jan Tol)
8 Balkenstructuur voor verdikte lagen met daarop de tunnelbekisting
Hoewel het ontwerp zich er op het eerste oog niet direct
voor leende, is de ruwbouw uitgevoerd in tunnelgietbouw
16 VAKBL AD 3 2024
BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 16BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 16 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
lagen erboven op te vangen, is een tijdelijke
hoekconstructie aangebracht. Deze belasting
kon niet met de ondersteuningsconstructie wor-
den opgevangen omdat deze afsteunde op de
pr
efab balkons van de waterlofts en die waren
niet sterk genoeg om deze belasting te dragen.
Voor de uitkraging haaks op de tunnelwanden,
ter plaatse van de kopgevels, is een halftunnel
ingezet. Om deze op te vangen is een construc -
tief kopgevelsteiger gebruikt, waarmee een 4 m
br
eed platform is gecreëerd (foto 10). Deze
steiger is aan de vloer bevestigd met een beves -
tigingsconstructie, die met een anker door en
door aan de v
loer is gekoppeld. Nadat de uitkra -
gingen waren gestort, zijn op het platform vei-
ligheidsvoorzieningen (eindgevelsteiger) voor
de la
gen erboven aangebracht (foto 1).
Het veilig verwijderen van de kopgevelsteiger
langs de uitkragende vloer, kostte de nodige
hoofdbrekens. Hiertoe is aan de steiger een
soort verlengpoot aangebracht, waarmee kon worden voorkomen dat de steiger zou kantelen
voordat de twee compensatiecilinders hem
over konden pakken (fig. 11). Voor extra veilig-
heid is hierbij gebruikgemaakt van remkettin-
gen en een klapschuif.
TOLER ANTIES
Grote uitdaging in het project waren de relatief
lage toleranties. Extra aandacht ging uit naar
de ver vorming van de uitkragingen. In de prak
-
tijk bleek die met het toegepaste koudegiet -
bouwmengsel erg mee te vallen. Direct na ont -
kisten was deze slechts een paar millimeter.
De uiteindelijke ver vorming is afhankelijk van
de totale belasting en kruip. GEVELSTEIGER
Vanwege de beperkte ruimte op de bouwplaats
en de voordelen ten aanzien van de planning, is
gewerkt met een gevelsteiger die met de ruw
-
bouw mee klimt. Beperkende factor hierbij was
de relatief dikke HSB-gevel. Normaal hangt
het toegepaste systeem aan een zogenoemde
papegaaienbek aan de bovenste vloer. Omdat
door de dikte van de gevel de steiger ver uit de
vloer moest hangen, zouden de krachten te
groot worden. Daarom moest het beschikbare
standaard systeem iets worden gemodificeerd
en is gekozen de steiger op te vangen op een
hoeklijn aan de onderliggende vloer (foto 12,
fig. 13). Deze hoeklijnen nemen de volledige
belasting op. De papegaaienbek dient er alleen
voor om de steiger tegen te houden (foto 14).
Vanwege variatie in verdiepingshoogtes moet
ook de hoogte van de gevelsteiger kunnen
worden aangepast. Het toegepaste systeem is
hydraulisch in hoogte verstelbaar.
PREFAB BETON
Het prefab beton voor de inpandige balkons is
meegenomen in de tunnelcyclus. De balkons
zijn op de tunnel aangebracht en met Isokorf
9 Tijdelijke ondersteuningsconstructie onder tunnelbekisting
11
Door
snede kopgevelsteiger ten tijde van het uithijsen
10 Halftunnel op constructief kopgevelsteiger
Voor de verdikte vloeren op laag
7 en 15 is een balkenstructuur
gemaakt die is opgevuld met
schuimbeton
17 VAKBL AD 3 2024
BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 17BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 17 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
gekoppeld aan de tunnelvloeren. Ook de
gevels, uitgevoerd in houtskeletbouw, zijn
meegenomen in de tunnelcyclus.
STABILITEITSWANDEN
Haaks op de tunnelwanden bevinden zich
enkele stabiliteitswanden. Vanwege de dimen-
sies van die wanden, de grote hoeveelheid
wapening en de hoeveelheid sparingen erin,
zijn die ter plaatse gestort met een handzaam
paneelbekistingssysteem (foto 15). De wan-
den voor de autoliften zijn uitgevoerd met een
hollewandsysteem.
CYCLUS
In de ruwbouw zijn vier modulaire voltunnels
gebruikt en één halftunnel. Deze worden in
lengterichting door de beuk geschoven, waar-
bij het aantal doorschuiffases varieert, afhan-
kelijk van de totale beukdiepte. De cyclus voor
de tunnels bestaat globaal uit het storten van
de kim, het aanbrengen van de wandwapening
(inclusief installaties), het doorschuiven van
de tunnel, het aanbrengen van de vloerwape -
ning (ook weer inclusief installaties), het
plaatsen van het prefab beton en het storten
van het beton in de tunnel. Dagelijks worden
twee tunnels gestort; twee tunnels doen dienst
als werktunnel (voorbereidingswerkzaamhe -
den installateur en vlechter). Voor het tunnel-
proces zijn in principe zes dagen nodig. In de
totale cyclus moesten verder onder meer de
kernen, de gevelsluiting en de veiligheidsvoor -
zieningen worden gerealiseerd.
Het uitkienen van de ideale planning was een
flinke puzzel ? vele lean-sessies zijn eraan
besteed. Vooral de onderdelen die niet in de
werkelijke tunnelcyclus zaten, waren hierbij
bepalend. Uiteindelijk was de oplossing een
negendaagse cyclus en zes stortfases
(fig. 16). Deze is gedetailleerd uitgewerkt met
per dag een afbeelding waarop alle activitei -
ten in de juiste volgorde zijn aangegeven.
TOT SLOT
Op het oog lijkt het een simpele woontoren,
echter door een aantal eisen vanuit het ont -
werp werd de uitvoering van de Piekstraat een
flinke puzzel. De ruwbouw is inmiddels over de
helft. Vanaf het derde kwartaal van 2025
nemen de eerste bewoners hun intrek in deze
opzienbarende woontoren.
12 Gevelsteiger aan de onderzijde opgelegd op hoeklijnen
13
Pr
incipe gevelsteiger met aan de bovenzijde de papegaaienbek en aan de onderzijde de hoeklijn
15
S
tabiliteitswanden haaks op de tunnelwanden zijn
uitgevoerd met een handzame paneelbekisting
Voor het opvangen van de halftunnels is een constructief
kopgevelsteiger gebruikt
14 Papegaaienbek aan bovenzijde; werkt alleen om de steiger op zijn plek te houden
18 VAKBL AD 3 2024
BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 18BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 18 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
GS 3C
350
GS 1J
450
450400
300GS 1G
GS 1F
400
450
GS 5A 400 GS 3B 400
Prefab balkon Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon Prefab balkon
Kraan
7800
23
8100
4
8100
5
7800
630757
E F3400
30751
B 10875 G 7575 A2875 D950 H 6800
C
1000 D'200
42562950250
7550
7850
7550
7850
250
250
250
2950
LV1LV2
THV2
THV1
Gewicht 7000 kgE1
E2 E3 Gewicht 7000 kgE5
E4 E6
Gewicht 11700 kg D1
D2 D3 Gewicht 11700 kgD5
D4 D6
Gewicht 11800 kg C1
C2 C3 C6
C4 Gewicht 11800 kgC5
Gewicht 11700 kg A1
A2 A3
B1
B2
B3 Gewicht 11800 kg
A4A5 A6Gewicht 11700 kg
Gewicht 11600 kgB5
B4 B6
Prefab balkon
Prefab balkon
GS 3B 400 400
GS 3A
350
400
450GS 1EK
GS 3D GS 3D GS 3D
400
300GS 1BK
400
450GS 1EK
D--55
D--58 Prefab balkon
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310
9 Prefab balkons
plaatsen (Stelnivo tunnels +1)
2 4
3Lift-/trappenhuiswand (Stelnivo tunnels-1): - Paneelkist ontkisten
Trappenhuis (Stelnivo tunnels-1):
- Prefab wanden plaatsen
- Hoeklijnen monteren
- Prefab trappen en bordessen plaatsen
Trappenhuisvlonder terugplaatsten (Stelnivo tunnels):
Liftschachtvlonder omhoog halen
(Stelnivo tunnels)
Na ontkisten tunnel stempels plaatsten op
onderliggende vloer
(Stelnivo tunnels) + stalen opvangbalken verwijderen7
Steun hoekkolom plaatsen
(Stelnivo tunnels -1)6
1 Tunnel transporteren 10Kim storten
10
Wand vlechten
Kim storten Koppelstrippen monteren (zie tek. RB-09/10/11/12)
Loggia balkons bevoorraden 8
5
Gevelsluiting (Stelnivo tunnels-1):
- Beugels maatvoeren en monteren
- Gevelsluiting monteren
Prefab balkon Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon Prefab balkon
Kraan
7800
2
3
8100
4
8100
5
7800
630757
E F3400
30751
B 10875 G 7575 A2875 D950 H 6800
C
1000D'200
2502950250
7550
7850
7550
7850
250
250
250
2950
LV1LV2
THV2
THV1
Gewicht 7000 kgE1
E2 E3 Gewicht 7000 kgE5
E4 E6
Gewicht 11700 kg D1
D2 D3 Gewicht 11700 kgD5
D4 D6
Gewicht 11800 kg C1
C2 C3 C6
C4 Gewicht 11800 kgC5
Gewicht 11700 kg A1
A2 A3
B1
B2
B3 Gewicht 11800 kg
A4A5 A6Gewicht 11700 kg
Gewicht 11600 kgB5
B4 B6
Prefab balkon
Prefab balkon
GS 3B 400 400 GS 5A 400 GS 3B 400
GS 3A
350
GS 3C
350
400
450GS 1EK GS 1J
450
450400
300GS 1G
GS 1F
400
450
GS 3D GS 3D GS 3D
400
300GS 1BK
400
450GS 1EK
Vloer voor ontkisten
tijdelijk opvangen
m.b.v. stalen balken
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310
Tunnels storten5
4
Gevelsteieger omhoog halen
Ew1 Prefab balkon
Prefab balkon
2 Sluitwand plaatsen
(Stelnivo tunnels)
Wand vlechten
Wand vlechten
3
Prefab kolom stellen
(Stelnivo tunnels) 1
Prefab balkonplaatsen (Stelnivo
tunnels+1)
GS 3B 400 400 GS 5A 400 GS 3B 400
GS 3A
350
GS 3C
350
400
450GS 1EK GS 1J
450
450400
300GS 1G
GS 1F
400
450
GS 3D GS 3D GS 3D
400
300GS 1BK
400
450GS 1EK
Prefab balkon Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon Prefab balkon
Gewicht 7000 kgE5
E4 E6
Gewicht 11700 kg D1
D2 D3
Gewicht 11800 kg C1
C2 C3
2502950250
7550
7850
7550
7850
250
250
250
2502950
Kraan
7800
2
3
8100
4
8100
5
7800
630757
E F3400
30751
B 10875 G 7575 A2875 D950 H 6800
C
1000 D'200
LV1
THV1
Ew1
Gewicht 7000 kgE1
E2 E3
Gewicht 11700 kgD5
D4 D6
C6
C4 Gewicht 11800 kgC5
Gewicht 11700 kg A1
A2 A3
B1
B2
B3 Gewicht 11800 kg
A4A5 A6Gewicht 11700 kg
Gewicht 11600 kgB5
B4 B6
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310
+32010/+35110/+38210
/+41310/+44410
Gevelsluiting
maatvoeren en beugels monteren
(Stelnivo tunnels) 5
Stelkozijn
maatvoeren en beugels monteren
(Stelnivo tunnels) 5
Vloer voor ontkisten
tijdelijk opvangen
m.b.v. stalen balken
Na doorschuiven tunnel stempels plaatsten op
onderliggende vloer
(Stelnivo tunnels) + stalen opvangbalken verwijderen 4
Tunnels storten7
Vloer voor ontkisten
tijdelijk opvangen
m.b.v. stalen balken
D--10
ST--02
2
3
Tunnel door- schuiven
Tunnel door-schuiven
1Tunnel door-schuiven
8 Kim storten
Koppelstrippen monteren
(zie tek. RB-10/11/12/13)
Loggia balkons bevoorraden 6
GS 3B 400 400 GS 5A 400 GS 3B 400
GS 3A
350
GS 3C
350
400
450GS 1EK GS 1J
450
450400
300GS 1G
GS 1F
400
450
GS 3D GS 3D GS 3D
400
300GS 1BK
400
450GS 1EK
Prefab balkon Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon Prefab balkon
Gewicht 7000 kgE5
E4 E6
Gewicht 11700 kg D1
D2 D3
Gewicht 11800 kg C1
C2 C3
Gewicht 11700 kg A1
A2 A3
B1
B2
B3 Gewicht 11800 kg
Kraan
7800
2
3
8100
4
8100
5
7800
630757
E F3400
30751
B 10875 G 7575 A2875 D950 H 6800
C
1000 D'200
2502950250
7550
7850
7550
7850
250
250
250
2502950 Gewicht 7000 kgE1
E2 E3
Gewicht 11700 kgD5
D4 D6
C6
C4 Gewicht 11800 kgC5
A4A5 A6Gewicht 11700 kg
Gewicht 11600 kgB5
B4 B6
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310 +32010/+35110/+38210
/+41310/+44410
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310 +32010/+35110/+38210
/+41310/+44410
Gevelsluiting plaatsen
(Stelnivo tunnel) 4
Na doorschuiven tunnel stempels plaatsten op
onderliggende vloer
(Stelnivo tunnels) + stalen opvangbalken verwijderen 3 Vloer voor ontkisten
tijdelijk opvangen
m.b.v. stalen balken
Stelkozijn plaatsen
(Stelnivo tunnel) 4
Na doorschuiven tunnel stempels plaatsten op
onderliggende vloer
(Stelnivo tunnels) + stalen opvangbalken verwijderen 3
Tunnels storten5
D--10
ST--02
1
2
Tunnel door- schuiven
Tunnel door-schuiven
Steun hoekkolom plaatsen
(Stelnivo tunnels). T.p.v. 12e &
13e verd. ook aan tunnelvloer vastzetten 7
6
Wand vlechten
Wand vlechten
Koppelstrip monteren (zie
tek. RB-10/11/12/13)
Loggia balkons bevoorraden
Koppelstrippen monteren
(zie tek. RB-10/11/12/13)
Loggia balkons bevoorraden 6
9 Kim storten
Koppelstrippen monteren
(zie tek. RB-10/11/12/13)
Loggia balkons bevoorraden 6
GS 3B 400 400 GS 5A 400 GS 3B 400
GS 3A
350
GS 3C
350
400
450GS 1EK GS 1J
450
450400
300GS 1G
GS 1F
400
450
GS 3D GS 3D GS 3D
400
300GS 1BK
400
450GS 1EK
Prefab balkon Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon Prefab balkon
Gewicht 7000 kgE5
E4 E6
LV2
THV2
Gewicht 11700 kg D1
D2 D3
Gewicht 11800 kg C1
C2 C3
Gewicht 11700 kg A1
A2 A3
B1
B2
B3 Gewicht 11800 kg
isokorf
2502950250
7550
7850
7550
7850
250
250
250
2502950
Kraan
7800
2
3
8100
4
8100
5
7800
630757
E F3400
30751
B 10875 G 7575 A2875 D950 H 6800
C
1000 D'200
Gewicht 7000 kgE1
E2
E3
Gewicht 11700 kgD5
D4 D6
C6
C4 Gewicht 11800 kgC5
A4A5 A6Gewicht 11700 kg
Gewicht 11600 kgB5
B4 B6
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon Ew1
+28910/+32010/+35110/
+38210/+41310
+32010/+35110/+38210
/+41310/+44410
+32010/+35110/+38210
/+41310/+44410
3
4
Tunnel door-schuiven
Tunnel door-schuiven
2 Tunnel door-schuiven
5
D--10
ST--02
Gevelsluiting
maatvoeren en beugels monteren
(Stelnivo tunnel) 6
Gevelsluiting
maatvoeren en beugels monteren
(Stelnivo tunnel) 6
Gevelsluiting
maatvoeren en
beugels monteren
(Stelnivo tunnel) 6
Tunnels storten8
D--03 D--07
D--04
D--25
D--81 Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkons plaatsen(Stelnivo tunnels +1)7
Lift-/trappenhuiswand (Stelnivo tunnel): - Hoeklijnen maatvoeren + monteren
- Plaatsen stelkist
- Aanbrengen Demu's en wapening
- Aanbrengen sparingen op stelkist
1 Sluitwand plaatsen
(Stelnivo tunnels)
Kim storten 9
Wand vlechten
Wand vlechten
GS 3B 400 400 GS 5A 400 GS 3B 400
GS 3A
350
GS 3C
350
400
450GS 1EK GS 1J
450
450400
300GS 1G
GS 1F
400
450
GS 3D GS 3D GS 3D
400
300GS 1BK
400
450GS 1EK
Prefab balkon Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon Prefab balkon
LV1LV2
THV2
THV1
Gewicht 7000 kgE5
E4 E6
Gewicht 11700 kg D1
D2 D3
Gewicht 11800 kg C1
C2 C3
Gewicht 11700 kg A1
A2 A3
B1
B2
B3 Gewicht 11800 kg
2502950250
7550
7850
7550
7850
250
250
250
2502950 Gewicht 7000 kgE1
E2 E3
Gewicht 11700 kgD5
D4 D6
C6
C4 Gewicht 11800 kgC5
A4A5 A6Gewicht 11700 kg
Gewicht 11600 kgB5
B4 B6
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Prefab balkon
Kraan
7800
2
3
8100
4
8100
5
7800
630757
E F3400
30751
B 10875 G 7575 A2875 D950 H 6800
C
1000 D'200
D--10
ST--02
D--25
D--03
D--07
D--04
D--81
D--80
D--79
1
2
Tunnel door-
schuiven
Tunnel door-schuiven
Tunnels storten10
Prefab balkon
7
Prefab kolom stellen
(Stelnivo tunnels)3
Vloer voor ontkisten
tijdelijk opvangen
m.b.v. stalen balken
+32010/+35110/+38210
/+41310/+44410
+32010/+35110/+38210
/+41310/+44410
5
6
Gevelsluiting
maatvoeren en
beugels monteren
(Stelnivo tunnels) 8
Gevelsluiting plaatsen
(Stelnivo tunnels) 9
Gevelsluiting plaatsen
(Stelnivo tunnels) 9
Gevelsluiting plaatsen
(Stelnivo tunnels) 9
Lift-/trappenhuiswand (Stelnivo tunnels): - Paneelkist sluiten
- Wand storten
Lift-/trappenhuiswand (Stelnivo tunnels):- Hoeklijnen maatvoeren + monteren
- Plaatsen stelkist
- Aanbrengen Demu's en wapening
- Aanbrengen sparingen op stelkist
Wand vlechten
Wand vlechten
11Kim storten
Ew1
4 Sluitwand plaatsen
(+25810P)
Prefab balkon
Prefab balkons plaatsen (Stelnivo tunnels +1)
16 De tunnelcyclus bedraagt zes stortfases in negen dagen. In blauw het te storten opper vlak
Fase 1
Fase 3
Fase 5
Fase 2
Fase 4
Fase 6
19 VAKBL AD 3 2024
BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 19BV 2024-03_Art-toren-piekstraat.indd 19 05-09-2024 12:2305-09-2024 12:23
De woontoren Piekstraat in Rotterdam ligt op een bijzondere locatie in Rotterdam-Zuid, op een bijna onontdekte plek in de wijk Feijenoord (fig. 2). Te midden van oude fabrieken, industriële pakhuizen en robuuste kranen, op de punt van het 'Feijenoord-eiland', verrijst deze 74 meter hoge woontoren met een prachtig uitzicht op de Maas en de skyline van de stad.
Piekstraat biedt een breed scala aan woningtypen: 142 appartementen variërend van 55 tot 235 m2 met grote differentiatie in de plattegronden. Onderscheiden worden waterlofts, drive-in lofts, panorama lofts en sky lofts (fig. 3). Opvallend zijn vooral de drive-in lofts op de vierde tot en met zesde verdieping. Hier kunnen bewoners via een autolift hun auto voor het appartement parkeren. Op de begane grond is horeca voorzien en daarboven twee parkeerlagen. Het ontwerp bestaat uit drie ten opzichte van elkaar versprongen volumes (fig. 4) en verwijst naar opgestapelde zeecontainers in de haven.
Reacties