Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Blogs

Als alles al gezegd en geschreven is...

Column Dorien Staal, Voorbij Prefab

Op het Beton Event in juni kreeg ik veel goed bedoelde reacties op mijn inzet voor de verduurzaming van beton. 'Goed zo Dorien, ga zo door!', 'Goed dat je de strijd aangaat.' Ik merkte dat ik in een aantal gevallen wat scherp reageerde? Onderweg naar huis spookte het nog door mijn hoofd. 'Ga zo door' is voor mij heel iets anders dan 'Ik doe mee'. Dat laatste is waar ik naar op zoek ben: mede-kartrekkers. Dan heb ik het idee op reis te zijn en voelt het niet als een strijd.

Een strijd betekent dat je energie verliest aan een tegenstander, terwijl ik juist samen met kartrekkers op een bijzonder inspirerende reis ben. Onze bestemming is natuurlijk CO2-neutraal beton. Dus voor iedereen die ook die kant op wil reizen, zeg ik: ‘Sluit je aan’. Tuurlijk komen we onderweg flink wat hobbels tegen, maar als we samen reizen, komen we zeker aan.

'Ga zo door' is voor mij heel iets anders dan 'Ik doe mee'

Het zoveelste ei van Columbus

Zoals velen scroll ik dagelijks door mijn timeline op LinkedIn. Ik lees veel posts, volg reacties en zie ook de vluchtigheid van het delen van interessante oplossingen, gepresenteerd als het ei van Columbus. Die oplossingen zijn nogal eens verwarrend. Ik zie mezelf dan ook wel eens als een kind in een snoepwinkel, die enthousiast is over alles wat ze ziet maar helaas slechts met buikpijn achterblijft.

De metafoor van het kind in de snoepwinkel trek ik graag nog even door. Want innoveren zou zó moeten voelen, nieuwsgierig zijn mét en náar elkaar, verkennen van de mensen en de omgeving. Alles proberen en snel over teleurstellingen heen stappen. Binnen onze technische sector is het niet echt de gewoonte om met anderen breed te delen wat je onderzoekt (de reis), waar je vastloopt en om jouw hulpvraag te stellen op bijvoorbeeld LinkedIn. Delen waar je echt in gelooft, maar nog niet weet hoe je aan bepaalde kennis of materiaal komt voor de volgende stap. We wachten nu net zo lang met delen tot de uitkomst 100% zeker is en alle toetsen zijn uitgevoerd en geslaagd. Wat mij betreft een gemiste kans. Want wij als ingenieurs (als ir. vind ik dat ik het mag zeggen) willen toch ook graag de ander helpen bij het oplossen van het vraagstuk? Daar zijn we van en voor: samen oplossingen bedenken voor complexe problemen. Zoeken we geen leiders die weten dat, als ze ingenieurs stimuleren en samenbrengen, er een kans is op een doorbraak? Leiders die zich realiseren dat hun ingenieurs en technologen zélf de sleutel in handen hebben. Leiders die weten dat het vijf voor twaalf is en daarnaar handelen en ruimte creëren voor innovaties.

De mailwisselingen van bevlogen technologen onderling

Bijna elke dag zijn er bij ons in de fabriek proeven in het lab. We hebben zeggen en schrijven één betontechnoloog en één betonlaborant, die uiteraard niet alleen kunnen realiseren wat we nu bereikt hebben op het gebied van duurzaam beton. We werken nauw samen met andere labs en organisaties, zoals ABT, Bosch Beton, VBI, BTE, TNO, TU/e, enz. enz. Bijna elke avond lees ik met veel aandacht en plezier de labresultaten. Ik zie hoopvolle ontwikkelingen op het vlak van het gebruik van alternatieven voor hoogovenslakken (gecalcineerde klei en vulkanisch as) en zie dat we klaar zijn om een wand te storten met geopolymeerbeton (beton zonder cement). Met een grote glimlach lees ik de onderlinge mails tussen de bevlogen ingenieurs waarin zij zoeken naar oplossingen.

Het wordt tijd om vragen te stellen, te onderzoeken, te delen en verdubbelen

#ikvolg

Als alles is gezegd en geschreven, dan is het nog een kwestie van doen. Pas dan stoppen we met het schrijven van rapporten over hout versus beton, om er vervolgens weer met zijn allen over te struikelen. Dan stoppen we met onzinnig discussieren op LinkedIn over dingen waar we net niet genoeg vanaf weten om een mening te ventileren.

Als alles is gezegd en geschreven, wordt het tijd om vragen te stellen, te onderzoeken, te delen en verdubbelen. Dan is het tijd dat ingenieurs ruimte krijgen en nemen. Dan is het tijd dat ingenieurs het woord nemen als het over innovaties gaat. Dan zal blijken dat nog lang niet alles is gezegd en geschreven, want als ingenieurs ‘aan’ gaan, zijn de ideeën en gedachten oneindig! Dan is the sky the limit. Ik verheug me nu al op deze gesprekken op LinkedIn! #ikvolg

Reacties

Jaap van der Vlies - TMSH B.V. 09 september 2022 12:15

In de afgelopen jaren heb ik geprobeerd op verschillende fronten te strijden voor duurzaam intern transport bij beton bedrijven. We hebben gezocht, gevonden en zoeken nog steeds naar CO-2 neurtaal transport op de vaak grote terreinen van de beton bedrijven. Veelal was de 1e vraag wat kost dat dan. Liever zou ik het er over hebben, hoe gaan we het doen? De energie transitie is in volle gang, alternatieve aandrijving van tractoren worden ontwikkeld, denk aan een trekker op waterstof basis, de testen gaan goed. Toen ik in 1992 de eerste elektrische heftrucks moest demonstreren werd ik bijna met pek en veren de deur uit gegooid. Nu is de elektrische heftruck het parade paardje van de logistiek. Stel gerust vragen bij onze oplossingen. Samen lossen we het wel op.

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren